BurgerMenu
Phone
  • 1056 بازدید

دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا

واژه دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) از 20 سال پیش تا کنون در سایه مدیریت تبلیغات و بازاریابی قرار گرفته است. ولی با گسترش دانش IT در سال‌های گذشته، بالا رفتن درصد استفاده از فضای مجازی و آنلاین بودن در شبکه‌های اجتماعی امروزه حوزه دیجیتال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شده است.

دیجیتال مارکتینگ امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و به همین دلیل دوره دیجیتال مارکتینگ  در بیشتر دانشگاه‌های دنیا تا مقطع کارشناسی تدریس می‌شود.

بازاریابی دیجیتال 

در تعریف بازاریابی یکی از بهترین سایت‌ها (HubSpot) که در حوزه دیجیتال فعالیت می‌کند، بازاریابی دیجیتال را یک گستره‌ی مفهومی می‌داند.

اگر بخواهیم یک تعریف ساده و قابل فهم در رابطه با این حوزه بنویسیم باید بگوییم تمام کارها و ابزارهایی که برای تبلیغات محصولات و معرفی آن در فضای دیجیتال مانند وب‌سایت، سوشال مدیا و .. انجام می‌شود را بازاریابی دیجیتال می‌گویند.

از نظر پدر بازاریابان ایران، بازاریابی سه دسته است:

1. بازار شناسی
2. بازار سازی
3. بازار داری

 دیجیتال مارکتینگ

راه‌های بازاریابی دیجیتال 

برای آموزش بازاریابی دیجیتال در ادامه ابزارهایی که در حوزه ببازاریابی دیجیتال موجود می‌باشد را به طور مختصر بیان خواهیم کرد. همچنین کسی که در این حوزه فعالیت می‌کند باید با موارد زیر آشنا باشد.

1- سئو (بهینه سازی):

سئو و یا بهینه سازی برای وب‌سایت‌ها انجام می‌گیرد تا در نتایج موتورهای جستجو به صفحات اول نزدیک شوند، که همین موضوع به افزایش ترافیک سایت و بازدید بیشتر ختم می‌شود. سئو انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

• سئوی داخلی (On Page): این نوع سئو بیشتر بر روی محتوایی که در یک صفحه با کلمات کلیدی مشخص وجود دارد تمرکز دارد.
• سئوی خارجی (Off Page): در این مدل از سئو تمام فاکتورهایی که از خارج وب‌سایت بر روی آن تاثیر می‌گذارد (بک لینک و ..) تمرکز دارد.
• سئوی تکنیکال: این نوع از سئو هم بر روی تمامی وب‌سایت اعم از مدل کدنویسی، حجم تصاویر، سرعت لود و .. تمرکز دارد.

2- بازاریابی محتوا (Content Marketing)

ابتدا بگذارید یک تعریف جامع از بازاریابی محتوا ارایه دهیم تا بتوانیم مطالب بعدی را درک کنیم. در واقع بازاریابی محتوا قسمتی از ایده‌های تبلیغات کسب و کارها به شمار می‌رود. در این قسمت با ایجاد محتوای خوب و جذاب در عین اینکه کارایی بسیار خوبی برای کاربر داشته باشد می‌توانید افراد را به سوی خود جذب کنید.پ

یکی از زیر مجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی درونگرا) بازاریابی محتوا می‌باشد و همچنین تولید محتوا فقط برای حوزه دیجیتال انجام نمی‌گیرد. اما با پیدایش اینترنت و گسترش بازاریابی دیجیتال، بازاریابی محتوا به یکی از بهترین ابزارهای این روش تبلیغات تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: دوره دیجیتال مارکتینگ 

3- بازاریابی سوشال مدیا

بازاریابی در برنامه‌های فضای مجازی نیز به بازدید و دیده شدن برند و محصولات می‌انجامند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی درصد زیادی از مردم در فضاهای مجازی فعالیت دارند و جمعیت و مخاطب بسیاری در این حوزه وجود دارد. شبکه‌های مختلف اجتماعی بسیاری وجود دارند که معروف‌ترین آن‌ها به شرح زیر می‌باشد:

1. اینستاگرام
2. تلگرام
3. فیسبوک
4. توییتر
5. لینکدین

 دیجیتال مارکتینگ

4- ایمیل مارکتینگ (بازاریابی ایمیلی)

ما از طریق یابار ایمیل می‌توانیم برای تمامی کسانی که آدرس ایمیل آن‌ها را در اختیار داریم ایمیل ارسال کنیم.

5- اس ام اس مارکتینگ (بازاریابی پیامکی)

در این بازاریابی شما مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده و همچنین منطقه و نوع اپراتوری که می‌خواهید برای آن‌ها پیامک انبوه ارسال شود را می‌توانید مشخص می‌کنید.

6- بازاریابی برنامه 

در این نوع بازاریابی ما مخاطبان را ترغیب می‌کنیم تا اپلیکیشن شرکت ما را نصب کرده و محصولاتمان را داخل برنامه ببینند و خریداری بکنند.

7- بازاریابی به صورت ویدئو

شما می‌توانید با ساخت ویدئو کلیپ‌های جذاب، در آن محصولات و برند خود را معرفی و عرضه کنید.

8- بازاریابی ویروسی

منظور از بازاریابی ویروسی این می‌باشد که محتوای تولید شده توسط شما دست به دست می‌چرخد و مخاطبان هدف خود را پیدا می‌کند.

9- بازاریابی به شکل افیلیت مارکتینگ

این روش بازاریابی به سیستم همکاری در فروش مشهور است و مزایای بسیاری دارد که می‌توانید از آن بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید: دوره دیجیتال مارکتینگ 

معایب دیجیتال مارکتینگ 

یک قسمت کوچک از دیجیتال مارکتینگ ابزرهایی می‌باشد که ما از آن استفاده می‌کنیم و در کشور ایران به دلیل وجود برخی محدودیت‌ها نمی‌توانیم از تمامی ابزارها استفاده کنیم.

به همین خاطر پیوسته درحال سوییچ کردن در بین ابزارها هستیم. جدای تمامی این مسایل تمامی وقتی که برای یادگیری این ابزارها صرف می‌شود، می‌تواند برای خود کسب و کارتان بگذارید و در آن پیشرفت کنید.

نمونه‌هایی از بازاریابی محتوا

در این قسمت از مقاله مثال‌هایی از بازاریابی محتوا را برای شما عزیزان آورده‌ایم.

1. شما می‌توانید یک کتابچه تهیه کنید و مطالب مفیدی را در آن بیاورید و در اختیار مخاطبان قرار دهید. همچنین می‌توانید نسخه دیجیتال آن را بر روی وب‌سایت خود آپلود کنید تا کاربران بتوانند آن را دانلود کنند.

2. مقالات خوب، با موضوعات عالی تولید کرده و آن‌ها را انتشار دهید.

3. در حوزه کاری خودتان می‌توانید کتاب یا هر چیز دیگری را نقد و بررسی کنید.

4. پادکست تولید کنید.

5. ویدئو خوب و جذاب منتشر کنید.

6. اطلاعات کاربردی و مفید را بوسیله اینفوگرافی تولید کنید.

7. فعالیت بسیار خوب و حرفه‌ای در سوشال مدیا و ..

انواع بازاریابی محتوا و تبلیغات

شاید برایتان این سوال به وجود بیاید که بازاریابی محتوا همان تبلیغات است یا نه؟ در جواب به این سوال باید گفت که در بازاریابی محتوا گرانقدر بودن آن اهمیت دارد. محتوایی که نوشته می‌شود اگر برای مخاطب ارزش داشته باشد می‌تواند آن را به سمت کسب و کار شما جذب کند و یکی از مشتری‌های همیشگی شما بشود.

فقط متن نیست که بازاریابی محتوا را در بر می‌گیرد. عکس‌ها و فیلم‌ها نیز نوع دیگری از محتوا هستند. در ادامه مدل‌های مختلفی که شما می‌توانید تولید محتوا کنید را شرح خواهیم داد. چیزی که در تولید محتوا بسیار اهمیت دارد، ایده‌های جذاب است.

این مورد در بازاریابی دیجیتال باعث افزایش بازدید و فروش و پیدا کردن مشتریان هدف می‌شود. مواردی که باعث می‌شود شما در بازاریابی محتوا موفق شوید را در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1. نوشتن مقالات برای بلاگ:

نگارش و انتشار دادن مطالب و مقالات برای وبلاگ باعث می‌شود تا شما مهارت کارهای خود را نشان دهید و همچنین ترافیک و بازدید سایت خود را افزایش دهید.

2. اینفوگرافی:

نوع دیگری از محتوا می‌باشد تا افراد به صورت شکل و دید مفهومی آن مطلب مورد نظر را آموزش ببینند.

3. پادکست:

پادکست‌ها هم در دسته محتوا قرار می‌گیرند که به شکل صوت بوده و گوینده مطلبی را در آن بیان می‌کند. امروزه خیلی از افراد به پادکست‌ها علاقه نشان داده و طرفداران زیادی دارد. چون در این نوع محتوا نیازی به گذاشتن زمان زیادی برای آن نیست. شما در عین حالی که در خیابان قدم می‌زنید می‌توانید به پادکست‌ها گوش دهید.

4. کلیپ و فیلم:

دیدن ویدئو نیز برای کاربران بسیار جذاب است، به دلیل اینکه امروزه بیشتر مردم از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند و تاثیر ویدئو در رساندن مفهوم و منظور شما بسیار بیشتر از محتوای متنی می‌باشد و بازخورد بیشتری دارد.