پس از مهار اولیه بحران، سازمان وارد مرحلهای میشود که هدف آن بازسازی، بازیابی اعتماد و پیشگیری از تکرار بحران است.
پس از مهار اولیه بحران، سازمان وارد مرحلهای میشود که هدف آن بازسازی، بازیابی اعتماد و پیشگیری از تکرار بحران است.
اقدامات ضروری در دوران پسابحران شامل:
• ارزیابی و مستندسازی تجربهها: میبایست با تحلیل عملکرد، شناسایی نقاط ضعف و قوت، تجربیات آموخته شده ثبت شوند.
• بازسازی اعتماد ذینفعان: با حفظ شفافیت اطلاعاتی ساختارها اصلاح شده و خسارات جبران شوند.
• برنامهریزی برای بازتوانی: می بایست برای احیای عملیات و منابع مالی، انسانی و در نهایت زنجیره تامین، برنامه ریزی شود.
• تقویت پیشگیری:
دستورالعملها بهروزرسانی شده و سیستمهای تابآوری در شرایط بحرانی، تقویت شوند.
• حمایت از کارکنان: به سلامت روان افراد توجه شده و فضایی برای گفتوگو و همدلی ایجاد شود.
• سرمایهگذاری روی برند و ارتباطات:
با اجرای کمپینهای ارتباطی و مسئولیت اجتماعی، تصویر عمومی بازسازی شود.
• نگاه فرصتمحور:
از بحران پیش آمده برای نوآوری، تحول یا اصلاح مدل کسبوکار، استفاده شود.