پس از بحران، پیش از آینده

1404/05/21
پس از مهار اولیه بحران، سازمان وارد مرحله‌ای می‌شود که هدف آن بازسازی، بازیابی اعتماد و پیشگیری از تکرار بحران است.

پس از مهار اولیه بحران، سازمان وارد مرحله‌ای می‌شود که هدف آن بازسازی، بازیابی اعتماد و پیشگیری از تکرار بحران است.

اقدامات ضروری در دوران پسابحران شامل:

• ارزیابی و مستندسازی تجربه‌ها: می‌بایست با تحلیل عملکرد، شناسایی نقاط ضعف و قوت، تجربیات آموخته شده ثبت شوند.

• بازسازی اعتماد ذی‌نفعان: با حفظ شفافیت اطلاعاتی ساختارها اصلاح شده و خسارات جبران شوند.

• برنامه‌ریزی برای بازتوانی: می بایست برای احیای عملیات و منابع مالی، انسانی و در نهایت زنجیره تامین، برنامه ریزی شود.

• تقویت پیشگیری:
دستورالعمل‌ها به‌روزرسانی شده و سیستم‌های تاب‌آوری در شرایط بحرانی، تقویت شوند.

• حمایت از کارکنان: به سلامت روان افراد توجه شده و فضایی برای گفت‌وگو و همدلی ایجاد شود.

• سرمایه‌گذاری روی برند و ارتباطات:
با اجرای کمپین‌های ارتباطی و مسئولیت اجتماعی، تصویر عمومی بازسازی شود.

• نگاه فرصت‌محور:
از بحران پیش آمده برای نوآوری، تحول یا اصلاح مدل کسب‌وکار، استفاده شود.