استارتاپ از آموزش تا موفقیت در بازار، نگاهی مختصر به مفاهیم بنیادی استارتاپ

راه‌اندازی استارتاپ یکی از ایده‌های جذاب برای رشد اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاری و کسب سود است.
راه‌اندازی استارتاپ یکی از ایده‌های جذاب برای رشد اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاری و کسب سود است.

راه‌اندازی استارتاپ یکی از ایده‌های جذاب برای رشد اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاری و کسب سود است.


استارتاپ‌ها در دنیای اقتصاد امروز بسیار مورد استقبال و توجه قرار گرفته‌اند و از دل آن‌ها غول‌های بزرگ فناوری، صنعتی و سرمایه‌گذاری عصر کنونی ما به وجود آمده‌اند. اگر بخواهیم بگوئیم که استارتاپ ساختار مدیریتی و رقابت‌های تجاری عصر معاصر ما را به شدت تحت تاثیر خودشان قرار داده اند، سخن به گزاف نگفته ایم.

به ماند هر ساختار سازمانی دیگر، رسیدن به موفقیت در استارتاپ‌ها نیازمند فراگیری اصول مدیریتی، بازاریابی و ساختار سازمانی آن است. همچنین درک قدرت شتابدهنده و امکاناتی که آن‌ها در رسیدن به نتایج مورد انتظار به یک استارتاپ قرار می‌دهند نیز بسیار مهم است. نحوه جذب سرمایه‌گذار، رشد بدنه مالی استارتاپ هم از اولویت‌ها و نکات مهمی است که باید در ادامه فعالیت یک استارتاپ به آن توجه شود. همگی این موارد در کنار هم سبب می‌شود که آموزش استارتاپ مهم باشد و لازم به بررسی دقیق آن‌ها ضروری به نظر رسد.

ما سعی کرده ایم در ادامه این مقاله بررسی مفاهیم اساسی که در آموزش استارتاپ‌ مطرح می‌شوند بپردازیم. در کنار این مفاهیم برخی از اصول مهم مدیریتی استارتاپ‌ها را نیز بررسی کرده ایم و نکاتی که می‌تواند به موفقیت و یا شکست یک استارتاپ و مجموعه کارآفرینی بینجامد را مروری دوباره کنیم. این مقاله می‌تواند یک راهنمای مختصر برای شروع مطالعه مفاهیم مهم استارتاپ شما باشد.

راه‌اندازی استارتاپ

نکات مهم در راه‌اندازی استارتاپ

استارتاپ هم به مانند بسیاری از سیستم‌های کسب و کار دیگر، از ایده شروع شده، به یک برنامه سرمایه‌گذاری و بازاریابی دست پیدا می‌کند و در نهایت با جذب سرمایه و نیروی انسانی ایده خود را در بازار عملی می‌کند.

بیشتر بخوانید: استراتژی بازاریابی استارتاپ

آموزش استارتاپ هم دقیقا باید به گونه‌ای باشد که در هر بخش به شما آموزش‌های درست و مرتبطی با این موضوعات را ارائه کند. برای درک این که یک آموزش استارتاپ کامل باید چه ویژگی‌های را داشته باشد، باید در ابتدا بدانیم راه‌اندازی مراحل شامل چند مرحله است و چطور باید آموزش‌ها و مفاهیم یادگیری متناسب با آن مرحله را جستجو کنیم. در زیر مراحل راه‌اندازی استارتاپ ارائه گردیده است:

ایده:

شاید اساسی ترین بنیاد یک استارتاپ ایده است. ایده می‌تواند از ذهن خلاق بنیانگذاران و یا یک نیاز جمعی نشات گرفته باشد. ایده پروری و تکامل بخشیدن به ایده‌هائی که در ذهن بنیانگذاران یک استارتاپ نقش می‌بندد نکته مهمی است که تقریبا تمامی بنیادهای بعدی استارتاپ بر روی آن استوار می‌شود. آموزش استارتاپ باید به شما ابزارها و روش‌های درست ایده پروری و رسیدن به رشته‌های فکری موفق را بیاموزد.

تحقیق بازار و بررسی‌های میدانی:

هر ایده‌ای هر چقدر هم قوی باشد در صورتی که با واقعیت‌های بازار و جامعه همخوانی نداشته باشد و همسو نگردد، محکوم به شکست خواهد شد. تحقیق بازاریابی از مهمترین بخش‌های راه‌اندازی یک استارتاپ است و شامل اصول آماری، تحقیقاتی، جمع آوری داده، تحلیل و غیره می‌شود. آموزش استارتاپ کامل باید این موضوعات را به خوبی آموزش دهد. بیش از نیمی از دلائل شکست و یا پیروزی استارتاپ شما دقیقا به تحقیق و بررسی بازار آن مرتبط است. 

راه‌اندازی استارتاپ

طرح کسب و کار (Business Plane):

برای راه‌اندازی استارتاپ مهم و ضروری است. طرح تجاری یک ساختاردهی و کشیدن نقشه راه است که به همه می‌گوید که استارتاپ چیست، چه اهدافی دارد و برای چه کسانی، چه چیزی را عرضه می‌کند و در نهایت برنامه مالی آن به چه صورت خواهد بود. طرح تجاری استارتاپ سبب همگرائی همه فعالیت‌های آن شده و رابطه آن با دنیای پیرامونش را مشخص می‌کند. طبیعی است یک دوره آموزشی کامل باید شما را در رسیدن به یک طرح تجاری موفق کمک کند.

تشکیل تیم و سازماندهی نیروی انسانی:

گام چهارم تشکیل استارتاپ است. نیروی انسانی اساسی‌‌ترین هسته یک استارتاپ است. هیچ استارتاپی نمی تواند بدون داشتن نیروی انسانی متعهد به اهداف و اصول به موفقیت برسد. برای رسیدن به این منظور شما باید آموزش‌های کاملی را در زمینه جذب، مصاحبه، استخدام، مدیریت و در نهایت روانشناسی نیروی کار دریافت کنید. بدون داشتن این آموزش‌ها هرگز نمی توانید به خوبی از نیروی استارتاپی خودتان استفاده کنید. 

جذب سرمایه‌گذار:

مرحله پنجم از راه‌اندازی استارتاپ است. جذب سرمایه در استارتاپ‌ها می‌تواند بسیار سخت باشد. بسیاری از ایده‌هائی که در استارتاپ‌ها بیان می‌شوند، انتزاعی، تجربه نشده و با ریسک بالا هستند. حتی طرح‌های تجاری موفق و تحقیقات بازاریابی هم نمی تواند این دلگرمی را به بسیاری از سرمایه‌گذاران بدهد که واقعا ایده مطرح شده از سوی استارتاپ در بازارهای واقعی موفق باشد. در کنار این مورد، موضوعات حقوقی، سهم خواهی‌ها و نیز تبادلات مالی و برگشت سرمایه هم نکته بسیار مهمی برای سرمایه‌گذاران و صاحبان ایده‌های استارتاپی است. در اینجاست که یک آموزش استارتاپ کامل می‌تواند به شما تمامی چم و خم راه را نشان دهد. در این مرحله صحبت بسیاری است.

بیشتر بخوانید: استراتژی بازاریابی استارتاپ

سازماندهی نیروی انسانی:

گام ششم راه‌اندازی استارتاپ است. البته شاید در ابتدا شما چند هم بنیانگذار و یا چند نیروی تمام و نیمه وقت داشته باشید، اما با رشد کارها و جذب بیشتر سرمایه و افزایش تعداد مشتریان نیازمند استخدام و به کارگیری نیروها با توانمندی‌های مختلف هستند. در اینجا باید بتوانید از اصول مدیریت نیروی انسانی در سازماندهی نیروی انسانی و نیز طراحی سازمانی خودتان استفاده کنید. با پیچیده تر شدن کارها و بلوغ استارتاپ شما مدیریت نیروی انسانی یکی از مهمترین ضروریات شما خواهد بود. حتما در دوره آموزش استارتاپی شرکت کنید که به شما مدیریت درست نیروی انسانی را بیاموزد.

سازماندهی نیروی انسانی

حفظ و گسترش بازار:

گام هفتم راه‌اندازی استارتاپ است. این بخش بسیار سخت است. بسیاری از مبتدیان در زمینه راه‌اندازی استارتاپ در روزهای اول ورود به بازار بسیار خوش می‌درخشند، نیروهای زیادی را جذب می‌کنند و محصولات و یا خدمات آن‌ها به خوبی به فروش می‌رسد، اما بعد از مدتی فعالیت رقبا شروع می‌شود و حفظ بازار بسیار سخت‌تر می‌شود. در عین حال برای حفظ درآمد باید محصولات و خدمات جدیدی برای بازارهای جدید ارائه شود. تداوم در بازار یک کار بسیار پر زحمت است. به خصوص در سیستم‌های فکری مانند نرم افزار و یا فناوری اطلاعاتی این تدوام کار سختی دو چندانی دارد، این مسئله به خاطر آن است که رقبا به راحتی می‌توانند محصولات مشابه را طراحی و روانه بازار کنند. طبیعی است که بازاریابی نقش بسیار مهمی را در موفقیت این بخش از کسب و کار شما دارد. یک دوره آموزش استارتاپ کامل باید شما را برای ستیز در این بازار رقابتی آماده کند.

آموزش استارتاپ

در قسمت قبل با هفت خوان راه‌اندازی استارتاپ از ایده تا حفظ و گسترش بازار آشنا شدیم. در اینجا باید به این نکته اشاره کنم که مدیریت استارتاپ کار بسیار مشکلی است. بر خلاف بسیاری از کسب و کارها، در این شیوه کسب و کار شما مشتریان محدودی دارید، محصولات یا خدمات شما هنوز ناشناخته هستند و مشتریان هنوز از وجود و یا نحوه کار آن‌ها اطلاع دقیقی ندارند. منابع مالی که در ابتدای راه‌اندازی استارتاپ هم در اختیار بسیار محدود است و شاید نتواند بسیاری از هزینه‌های شما را پوشش دهد. در عین حال در بازار رقیبانی خواهید داشت که به راحتی و با امکانات بیشتر می‌توانند ایده‌های شما را نسخه برداری کرده و با تغییراتی، محصولات حتی بهتری را به مشتریان پیشنهاد دهند. 

آموزش استارتاپ

بیشتر بخوانید: استراتژی بازاریابی استارتاپ

در اینجاست که اگر شما آموزش‌های لازم برای مدیریت استارتاپ را دریافت نکرده باشید واقعاً در نبرد بی امان بازار و رقابت خواهید باخت. آموزش استارتاپ به اندازه شوق و اراده راه‌اندازی یک استارتاپ مهم است. در این آموزش‌ها شما می‌آموزید که کدام رشته فکری را دنبال کنید، چطور همفکری کنید و با انباشت ایده‌ها به یک ایده و رشته قابل اتکا برای ادامه کار دست پیدا کنید. تحقیقات و بررسی‌های بازار و بازاریابی چه به صورت سنجش و چه به شکل اکتشافی را انجام دهید. و در نهایت از شتاب دهنده‌ها و سایر شیوه‌های سرمایه‌گذاری و نیز نیروی انسانی برای نیل به اهداف و تحقق ایده‌های خودتان استفاده کنید. اما بهتر است که چند موضوع را در قبل از شروع دوره آموزش استارتاپ بدانید:

  • آموزش استارتاپ نباید به صورت تئوری باشد. تئوری بنیاد عمل و سایر اقدامات بعدی است. اما صرف خواند کتاب و یا شرکت در کلاس نمی تواند به معنای آموزش استارتاپ کامل باشد. استارتاپ باید ترکیبی از عمل (سنجش، تحقیق، پروژه سازی و غیره) و دانش (تئوری، اصول و مطالعه تجربه‌های پیشینی) باشد. 
  • آموزش استارتاپ باید بازار محور باشد. دیده بازار محور بسیار مهمتر از دیده ایده محور است. متاسفانه بسیاری از مدیران در ابتدای کار خودشان چنان درگیر مسئله توسعه ایده و یا محصول می‌شوند که به کلی و یا نسبتی مشتریان را از یاد می‌برند. بازار یا مشتری محور بودن یک دوره آموزش استارتاپی بسیار مهم است. حجم آموزش‌های بازاریابی و نیز تحقیقات بازار در کل دوره آموزش استارتاپ را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که در دوره آموزشی درستی وارد شده است. 
  • بخش حقوقی یکی از مهمترین نیازهای استارتاپ‌ها است. ثبت ایده، تعیین حق السهم، انجام امور مالیاتی و مالی و نیز ضوابط و قوانین موجود در حوزه‌های مختلف یکی از نکاتی است که باید در دوره آموزش استارتاپ خودتان آن را بیاموزید. 
  • مدیریت نیروی انسانی (به عنوان اساسی ترین بخش زندگی یک استارتاپ) بسیار هم است. در دوره آموزش استارتاپ خودتان باید بتوانید با این موضوع آشنائی کاملی پیدا کنید. جذب، استخدام، انگیزه بخشی، حفظ و در نهایت رشد نیروی انسانی از بنیادی ترین موضوعات یک استارتاپ است. بدون نیروی انسانی هیچکدام از ایده‌ها و طرح‌های تجاری که در ابتدای کار داشتید محقق نمی شود و در صورت بروز بحران در نیروی انسانی نیز استارتاپ به شکست می‌رسند. پس در دوره آموزش استارتاپ و یا دوره‌های آموزشی دیگری که برای مدیریت نیروی انسانی برگذار می‌شود، حتما شرکت کنید تا به بتوانید موفقیت‌های خوبی را در این زمینه به دست بیاورید. 
  • سرمایه‌گذار و جذب سرمایه‌ها بخش مهمی در ابتدای کار راه‌اندازی استارتاپ است. سرمایه‌گذار می‌تواند خود بنیانگذاران باشند و یا آنکه سرمایه‌گذارانی از خارج از اعضای اولیه استارتاپ باشند. شیوه‌های سرمایه‌گذاری بسیار متنوع هستند و هر کدام می‌توانند با مصالحه‌های در سهم، بازپرداخت و یا غیره بخشی از نیاز مالی شروع کار استارتاپ را تامین کنند. در اینجا شما نیازمند آموزش‌ها حقوقی و مالی متنوعی هستید. همچنین باید به خوبی با شتابدهنده‌ها وظایف آن‌ها در قبال خودتان و وظایف خودتان در برابر آن‌ها آشنا شوید. این شیوه‌های تامین سرمایه در کنار تامین مالی، بار حقوقی هم دارند. در اینجاست که اهمیت یک آموزش استارتاپی کامل مشخص می‌شود. یک دوره آموزشی کامل استارتاپی به شما باید مفاهیم مدیریت مالی، جذب سرمایه‌گذار، تدام جریان نقدینگی و بودجه ریزی و در نهایت برگشت سرمایه و سوددهی را آموزش دهد. همچنین شما را با مفاهیم حقوقی مرتبط با آن آگاه کند. ناآگاهی در این زمینه‌ها ممکن عواقب بدی برای بسیاری از استارتاپ‌ها داشته باشد. پس در دوره آموزش استارتاپ خودتان به دنبال این مفاهیم باشید. 

آموزش استارتاپ

راه‌اندازی استارتاپ از ایده تا سوددهی

در این پست ما سعی کردیم مراحل راه‌اندازی استارتاپ از ایده تا جذب سرمایه و نیروی انسانی و در نهایت رسیدن به سوددهی را برای شما توضیح دهیم. هر کدام از موضوعاتی که در اینجا به شما آموزش دادیم، می‌توانند در موفقیت‌های بعدی شما بسیار مهم و حیاتی باشند، بدون در نظر گرفتن این موارد شما در آینده کاری استارتاپ خودتان به شدت دچار مشکل می‌شوید. آموزش استارتاپ کامل در ابتدای کار شما را با مدیریت استارتاپ نحوه جذب سرمایه‌گذار و کار با شتاب دهنده‌ها آشنا می‌کند. همچنین به شما می‌آموزد که در هر کدام از مراحل کار باید از چه قوانین و افکاری پیروی کنید. خلاقیت در کنار آموزش می‌تواند به شما قدرت بسیار خوبی در خلق ایده‌های سودآور بدهد.

در انتها لازم است باز هم تاکید داشته باشیم که در میان آموزش ها دو مفهوم نیروی انسانی و مدیریت بازار بسیار مهم تر از بقیه موارد هستند. نیروی انسانی توانائی استارتاپ شما برای خلق ایده های نو و رقابت پذیری آن را نشان می دهد و در کنار آن مدیریت بازار توانائی حفظ استارتاپ شما در بازارهای پر رقابت امروز را نشان می دهد.

آموزش های استارتاپی موفق آن دسته از مواردی هستند که ابزارها، روش ها و اصول مهم در زمینه مدیریت نیروی انسانی و بازار را به شما نشان دهند.

برای همین ما پیشنهاد می‌کنیم در ابتدای شروع راه‌اندازی استارتاپ خودتان حتما به سراغ یک مرکز آموزش استارتاپ حرفه‌ای بروید و سعی در یادگیری دائمی مسائل داشته باشید.

 مطلب از امیرحسین ابری نیا