10 شیوه موثر توسعه کسب و کار

توسعه کسب و کار صرفا محدود به کارخانه‌داران یا مالکان کمپانی‌های عظیم نیست. در جوامع امروزی مردم زیادی به توسعه کسب و کارهای آزاد پرداخته‌اند و گاهی هم برخی جدا از شغل ثابت خود، به شغل دوم روی آورده‌اند. حتی کار در منزل جزو این دسته است. پس به هر صورت کسب و کار خود را راه اندازی کرده و توسعه داده اند. تقریبا تمامی مدیران و مالکان علاقمند به توسعه کسب و کار خود هستند. خیلی از اوقات هرگاه پای صحبت یک مدیر بنشینید از هدف‌ها، رویاها و خواسته‌های خود برای توسعه کسب و کار خویش می‌گوید.
از مباحث استراتژیک آموخته‌ایم که برای سالیان بعد لازم است که چشم انداز داشته باشیم و همچنین اینکه چشم اندازهای آینده، باید وسیع‌تر و پرجذبه‌تر از شرایط کنونی باشد. با اتخاذ شیوه‌های کارآمد قیمت‌گذاری و جذب مشتری و استراتژی‌های دیگر مسیر رشد و توسعه کسب‌ و کار خود را هموار خواهید کرد. پیش‌بینی‌های استراتژیک برای کسب‌ و کارتان شما باید بتواند به خوبی فرصت‌ها را یافته و تحلیل نماید، اگر اینطور نباشد، به سرعت شانس خود را در بازار از دست خواهید داد و در رقابت تجارت به سود رقیبان تجاری‌تان، به کنار کشیده خواهید شد.

بیشتر بخوانید: مدیریت استراتژیک به زبان ساده چه معنایی دارد؟

در ادامه به 10 مورد برای توسعه کسب و کار خواهیم پرداخت:

  1. توسعه کسب و کار با نرخ جذب بالاتر مشتری

 برای تسلط به بازار هدف خود، باید کارایی کسب و کارتان را بالا ببرید و دید خود را وسیع‌تر نمائید. طبیعتا با جذب مشتریان جدید و افزایش یافتن سهم و نفوذ خود در بازار خواهید توانست درآمد و ورودی کسب و کارتان را بیشتر کنید.
روش‌های متعددی برای فراهم‌سازی این امکان وجود دارد. به عنوان مثال یکی از ساده‌ترین روش‌های جذب مشتری آن است که مشتریان فعلی محصولاتتان را به دیگران توصیه کنند. در مرتبه اول بهتر آن است که مشتریان شما حامی شما باشند و همواره محصول و خدمات شما را متداوما به دیگران پیشنهاد دهند. سوالی که پیش می‌آید این است که چطور می‌توانید یک استراتژی برد-برد را تنظیم کنید که هم خودتان از آن سود ببرید و هم آن‌ها؟

  • باور این موضوع سخت است اما هزینه جذب مشتری جدید به طور میانگین ۷ برابر مشتریان فعلی تمام می‌شود. در نتیجه اگر مخاطبان جدیدتان را با پیشنهاد مشتریان سابقتان کسب کرده‌اید، صرفه‌جویی زیادی در بودجه‌ خود کرده‌اید که می‌توانید درصدی از آن را به همین مشتریان قدیمی خود به پاداش دهید.
  • از دیگر راه‌های موجود و امتحان شده در سطوح مختلف، مشارکت در فروش است. در این نوع استراتژی شما درصدی از درآمد حاصل از فروش را به مشتری یا شخص دیگری که در پیدا کردن مشتری جدید کمک نموده است، اختصاص می‌دهید.
  1. توسعه کسب و کار بالابردن میزان فروش

از ساده‌ترین راه‌های توسعه این است که خدمات یا محصولات بیشتری را به مشتریان فعلی بفروشید. به این دلیل که مشتریان فعلی، در ارتباط با شما هستند و از سابق کسب و کار شما را شناخته و به آن اعتماد دارند. بنابراین فروش محصولات بیشتر به آنان، امری دشوار نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: دوره مدیریت فروش به ما چه می‌آموزد؟

  1. توسعه کسب و کار با قیمت‌گذاری دقیق

تعداد زیادی از افراد، ارزش خروجی کسب و کار خود را دست کم می‌گیرند. این امر می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. مثلا نداشتن اعتماد به نفس کاری کافی باعث این می‌شود که خدمات خود را در سطح پایینی قیمت‌گذاری کنند. یا ندانستن اینکه بازار تا چه اندازه جوابگوی محصولات آن‌ها است یا اصلاً ارزش واقعی خدماتشان را نمی‌دانند.
افزایش قیمت ساده‌ترین راه افزایش درآمد است، اما در عین حال با ریسک نیز همراه است. اگر قیمت بیش ‌از حد بالا برود، مشتریان فعلی هم از دست رفته و کسب‌وکارتان با تهدیدات جدی مواجه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: قیمت‌گذاری بر اساس میزان درآمد مشتری چگونه است؟
گاهی اوقات هم مسئله بالا بردن قیمت، باعث از دست دادن بعضی از مشتریان فعلی می‌شود اما هم‌زمان مشتریان جدیدی را جذب می‌کند که حاضر هستند پول بیشتری برای محصولات و خدمات شما بپردازند لذا تقاضا و درآمد با رشد قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.
دانستن این نکته مهم است که اگر شما یک محصول باکیفیت داشته باشید، می‌توانید آن را با قیمت مناسب به فروش برسانید ولی اگر چشمتان را به روی ارزش واقعی آن ببندید، محصول شما کالایی بی‌اهمیت تلقی خواهد شد.

  1. توسعه کسب و کار با تاسیس شعبه

برای خیلی از افراد نخستین گزینه‌ای که در توسعه کسب و کار به ذهن کارآفرینان خطور می‌کند. اما باید توجه داشت که توسعه فیزیکی کسب و کار در صورتی که بدون تحقیق و برنامه ریزی صورت گیرد، بهترین روش توسعه نیست و پس از اطمینان از مواردی مثل گزاره‌هایی که در زیر بیان شده می‌توان به فکر توسعه بیزنس خود بود:

  • لازم است مطمئن شوید که به درصد سود حداقلی مستمری رسیده‌اید و در چند ماه‌های گذشته رشد باثابتی داشته‌اید.
  • محصولات یا خدمات ترند و رایج‌شده از نظر اقتصادی و از دید مصرف‌کنندگان نمایانگر قدرت پایدار شرکت شما هستند و باید با دقت بررسی شوند.
  • اطمینان حاصل کنید که از نظر سیستماتیک و استراتژیک تیم مدیریتی درخور و کارآمدی دارید. برای راه اندازی و مدیریت شعبه جدید آن اعضا الزامی هستند.
  • برای شعبه جدید باید یک طرح جامع کسب و کار طراحی شود.
  • لوکیشن شعبه جدید را بر اساس کسب و کارتان انتخاب کنید، نه بر اساس بودجه‌ای که دارید.

  1. توسعه کسب و کار با حق امتیاز

زمانی که انسان‌ها در کارشان ذینفع باشند حس رضایت بیشتری از انجام آن برایشان حاصل می‌شود و با تلاشی مضاعف در جهت رشد بیزنس خود کار می‌کنند. امتیاز دادن ساز و کاری کارا برای رسیدن به اهداف کسب و کار شماست. بهینه‌سازی سیستم‌های داخلی و بازاریابی مستمر هم در جهت استراتژی گفته شده بسیار مهم است.

  1. توسعه کسب و کار با استراتژی جوینت ونچر

گاهی ائتلاف با کسب و کاری مشابه روش قدرتمندی برای توسعه پرسرعت کسب و کار است. یکی از افکار نادرست مدیریت که می‌تواند ضربه‌های جبران‌ناپذیری به شما بزند آن است که دوست داشته باشید تمامی سود و منفعتتان را دودستی بچسبید و از آن چیزی به دیگران ندهید. اتحاد با کسب و کارهای دیگر که دارای فهرستی از مشتریان احتمالی شما هستند، از سریعترین مسیرها به سمت موفقیت است.

بیشتر بخوانید: استراتژی جوینت ونچر چگونه روی کسب و کارمان تاثیر می‌گذارد؟

  1. توسعه کسب و کار با گسترش محصولات و خدمات

یکی دیگر از شیوه‌ها، تنوع بخشی به محصولات، طراحی و عرضه محصولات و خدمات تکمیلی و جدید است.
از ملزمات هر کسب و کار موفق ایجاد مستمر الگوهای جدید برای تولید و عرضه محصول و خدمات خود به مشتریان است. این کار باعث می‌شود تا توجه مصرف‌کنندگان به برتری‌های نو و کالاهای به‌روز کمپانی شما جلب شود که نه تنها باعث می‌شود تا مشتریان قبلی خودتان را نگه‌ دارید بلکه بر شهرت کسب و کارتان نیز افزوده شود.

  1. توسعه کسب و کار با آموزش متداوم

فراگیری مطالب به‌روز و آموزش دیدن مستمر خودتان و کارمندان زیرمجموعه‌تان، لازمه حیاتی رشد و توسعه کسب و کار شماست. کلید پویایی‌ بسیاری از سازمان‌ها در همین امر نهفته است. با آموزش متداوم خود و اعضای مجموعه می‌توانید به عنوان یک کمپانی یا سازمانی مطرح در بازار هدفتان جای بگیرید.

بیشتر بخوانید: چگونه به روند مدیریت سازمدان نظم دهیم؟

  1. توسعه کسب و کار با مشورت

هم‌فکری و مشورت با کارشناسان و افراد باتجربه و همچنین کارکنان ارشد مجموعه هم یکی از بهترین روش‌های توسعه کسب و کار است. بررسی و ارزیابی برنامه‌ها، آنالیز سیاست‌های استراتژیک و در میان گذاشتن آن با کارمندان از موارد ضروری برای پیشرفت بیزنس به‌شمار می‌رود؛ چون نه تنها باعث می‌شود تا نقاط قوت و ضعف پلن‌های شرکت به خوبی یافت گردد، بلکه روش طوفان ذهنی می‌تواند شما را به برنامه‌ای کاراتر رهنمون شود که تمامی جوانب احتیاط را بر اساس ظرفیت‌های موجود در کسب و کارتان درنظر گرفته شده‌است.

  1. توسعه کسب و کار با توسعه در بازار

این اصل مترادف با پیدا کردن بازارهای جدید برای همان محصولات و خدمات قبلی است. یا اینکه با واکاوی دقیق‌تر بازار فعلی سعی کنید تا بر شناخت نیازهای گوشه بازار متمرکز شوید، زیرا این امر بر رشد و توسعه کسب و کارتان تأثیر زیادی دارد.
همچنین برای توسعه، آگاهی به تیپ شخصیتی بازار هدف، کارکنان و ذینفعان بیزنسی که در آن مشغول به کار هستید، می‌تواند نقش مهمی در زمینه‌های مختلف ایفا کند.

مطلب از: جواد عیسی‌زاده

هم‌رسانی
  • اشتراک گذاری در Facebbok
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در Telegram
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
دیدگاه ها