عنوان "مدرسه کسب و کار" را حتما به دفعات زیادی شنیدهاید. اما این اصطلاح به چه معناست؟ مدرسه کسب و کار، موسسهای در سطح دانشگاهیست که به دانشپژوهانی که در دورههای آن شرکت میکنند مدرکی مربوط به مدیریت کسب و کار به تطابق شرایطی خاص اعطا مینماید.
به عبارت دقیقتر مدارس کسب و کار (Business School)، مراکز آموزشی هستند که تمرکز دورهها و مباحث تدریسیشان بر مطالب تخصصی مربوط به کسب و کار و مدیریتی است. حیطه دروس مورد بحث میتواند کارآفرینی، استراتژی، مدیریت منابع انسانی، علم مدیریت، فنون مذاکره، تجارت بینالمللی و غیره باشد.گونههای مختلفی از مدارس کسب و کار در بخشهای گوناگون وجود دارد، از جمله مدرسه مدیریت، مدرسه کسب و کار و مدرسه مدیریت کسب و کار و غیره.
اما تفاوت مدارس کسب و کار با دپارتمانهای اقتصاد و مدیریت دانشگاه چیست؟ بنابر اینکه هدف هر فرد از گذراندن این دورهها چیست و کاربرد این دوره یا رشته بر آینده وی چگونه است، شخص میتواند یک گزینه را انتخاب نماید. بزرگترین تفاوت در حیطه مطالعاتی در دو گونه است. دروس و مطالعات دانشگاهی حجم وسیعی از دانش آن رشته را شامل میشود و به همین دلیل است که عملا با دورههای طولانی و نیازمند به زمان زیاد روبرو هستید.
همچنین به این دلیل تمرکز بیشتر از حیطه کاربردی بر روی حیطه علمیست با دپارتمانهای گوناگون و دانشکدههای مختلف مواجهیم. حال آنکه در مدارس کسب و کار منابع علمی و مطالعاتی گردآوری شده و خلاصه شده است. در این مدارس طول هر دوره در بهینهترین حالت از این نظر که تمرکز دروس روی کیفیت مطالب و کاربردی بودنشان است، طراحی میشوند. به عبارت دیگر از ارائهدادن موارد غیرضروری در این دورهها جلوگیری میشود. تفاوت دیگر دانشگاه و مدرسه کسب و کار در آن است که غالب متقاضیان دانشگاهی تا نهایتا سن 23-24 هستند که شرکت در دانشگاه برایشان به مانند آشنایی و کسب مطالب علمی و استانداردهای حداقلی ضروری برای اشتغال است.
این در حالی است که در مدارس کسب و کار افرادی با سن بالاتر که قصد دارند استانداردهای بالاتر شغلی حرفهای و امتیاز بالاتری نسبت به دیگران داشته باشند، شرکت میکنند. خصوصا افرادی که کسب و کاری را راهاندازی کردهاند یا به فکر ترویج و رشد کسب و کار خودشان معمولا در مدارس کسب و کار نامنویسی میکنند.