نقشه همدلی با مشتری چیست و چرا این ابزار میتواند کسب و کارمان را متحول سازد؟

می‌خواهیم با ابزاری تحت عنوان نقشه همدلی با مشتری آشنا شویم. عبارت «همدلی با مشتری» حتما تا حالا به گوشتان خورده است. اما این اصطلاح در ادبیات کسب و کار به چه معناست؟
پس از شناخت جامعه مشتری‌هایمان (سبک زنی، رده سنی و ...) و بخش‌بندی بازار و مراحل اولیه بازاریابی، سراغ این ابزار می‌رویم. یک صورتک را درنظر بگیرید؛ شامل مغز، چشم، دهان و گوش. باید تک تک اعضای صورتک را به نحو زیر مورد بررسی قرار دهیم.
بخش ذهن و مغز مخاطب؛ به این می‌پردازد که مخاطب چه فکر می‌کند و چطور احساس می‌کند. چه چیز می‌تواند حالش را دگرگون سازد و رویاهایش چیست؟
بخش چشم؛ اینکه مخاطب چه چیزهایی می‌بیند. چه در فضای کار، دوستان، خانه و غیره. رساناهای مورد استفاده‌اش به چه نوعی اند و چطور به پیرامونش می‌نگرد.
بخش دهان؛ اینکه مخاطب ما چه می‌گوید و به طور کل از چه نوع ادبیاتی استفاده می‌کند و چگونه توضیح می‌دهد.
عضو گوش؛ این بخش که خیلی به سبک زندگی و فردیت شخص وابسته است به آن اشاره دارد که مخاطب ما چه چیزهایی می‌شنود و چطور می‌شنود و در واقع چگونه و از چه روش‌هایی از مدیا و اطرافیانش تاثیر می‌پذیرد.
و اما در نهایت این مهم است که مخاطب ما چه منافعی دارد و چه دردهایی دارد. به این معنا که هدف مخاطب و تلاشش در جهت موفق شدن به چه سمتی است؟ چه نیازهایی دارد که باید برطرف شوند؟ مخاطب ما چه از چه چالش‌ها و رنج‌هایی می‌آزارد و از چه می‌ترسد؟
برای پاسخ دادن به این سوالات چند روش در پیش رو داریم. اول اینکه خود را جای مشتری‌مان قرار دهیم. دوم اینکه با نظرسنجی و پرسشنامه آنان را درک کنیم. از طریق انتقادات و پیشنهادات هم میتوان همواره به نکات بسیار مفیدی رسید. از قبیل نوع بیان مخاطب، ادبیاتش و نوع ذهنیت آنان درباره ابعاد برند ما و احساسات طرف مقابل.
به طور کل با این ابزار می‌توان به شناخت درستی از مشتری رسید و این خود می‌تواند موجب رشد روزافزون و یا نجات کسب و کار ما می‌شود.

مطلب از: امیرحسین ابری نیا

هم‌رسانی
  • اشتراک گذاری در Facebbok
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در Telegram
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
دیدگاه ها