چرخه عمر محصول چیست و چه مراحلی دارد؟

عبارت چرخه عمر محصول حتماً تا به حال به گوشتان خورده است. اما دقیقاً این عبارت به چه معناست و چه مراحلی را شامل می‌شود؟ برای یافتن پاسخ به پرسش‌های بالا این مطلب را مطالعه فرمائید.
هر محصول پس از تولید چرخه عمری دارد که شامل پنج مرحله می‌باشد. مرحله اول مرحله ایجاد و توسعه محصول است. به عنوان مثال در این مرحله در حال تحقیق بر روی آن محصول هستید و یا در حال پژوهش برای توسعه محصول می‌باشید تا آن را به بازار معرفی کنید. این مرحله نیاز به سرمایه‌گذاری دارد تا تمامی ایده‌ها روی محصول پیاده شوند و نهایتاً بهترین ایده انتخاب شود.
مرحله دوم معرفی محصول به بازار است و همانطور که می‌توان حدس زد، این مرحله هزینه‌های بسیار بالایی دارد و در واقع در این مرحله شما باید به نوعی در بازار تقاضا ایجاد کنید و محصولتان را بفروشید. حتی کم کم محصول را به رشد فروش برسانید.
مرحله سوم رشد است. در این مرحله معمولاً مصرف کنندگان به آگاهی از برند شما و محصول شما رسیده‌اند و میزان فروش افزایش می‌یابد بنابراین هزینه های شما در این مرحله کاهش می‌یابد و میزان سوددهی شما افزایش پیدا می‌کند و کم کم رقابت در بازار شما نیز ایجاد می‌شود.
مرحله بعدی بلوغ است. در این مرحله تجربه سازمانی شما به بیشترین مقدار خود می‌رسد. فروش به حداکثر میزان ممکن می‌رسد اما در عین حال میزان سوددهی نیز کاهش می‌یابد. البته در این مرحله افزایش ویژگی‌ها و روش‌های مختلف مثل دادن پروموشن در محصول شما هم می‌تواند موجب رشد سهم شما از بازار نیز شود.
مرحله پنجم افول است. مرحله‌ای که محصول شما در بازار اشباع شده است و مصرف‌کنندگان دیگر تمایلی به خرید محصول شما ندارند. در این مرحله فروش و سود کم شده و هزینه‌ها رو به افزایش است در این مرحله مهمترین اصلی که باید به عنوان یک مدیر به آن توجه داشته باشید میزان سود است نه فروش.
چیزی که در انتها مهم است بدانید آن است که تمامی محصولات و خدمات از این چرخه پیروی نمی‌کنند بلکه بر پایه شرایط محیطی، شرایط بازار و حتی خود جنس محصول یا خدمت می‌‌توانند رویه متفاوتی را در پیش داشته باشند.

مطلب از: سینا واحد

هم‌رسانی
  • اشتراک گذاری در Facebbok
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در Telegram
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
دیدگاه ها