چگونه مهارتهای توسعه فردی زندگیمان را تغییر دهیم؟

توسعه فردی فرآیندی متداوم برای ارزیابی اهداف و ارزش‌های زندگی شما و ایجاد مهارت‌ برای دستیابی به توانایی‌های بالقوه شماست که نهایتا به بلوغ شخصیتی، موفقیت کاری و رضایت زندگی منجر می‌شوند. افراد مهارت‌های فردی خود را در طول زندگی توسعه می‌دهند تا به اهداف خود و درواقع به بهترین خود برسند. این کار می‌تواند از طریق آموزش، مشاوره، خودباوری و کمک به خود و غیره انجام گیرد.

در این مطلب، برخی از مهمترین مهارت‌های توسعه فردی را توضیح می‌دهیم که می‌تواند در مسیر زندگی شما به افزایش توانایی و اعتماد به نفستان کمک زیادی بکند.

مهارت‌های توسعه فردی چیستند؟

مهارت‌های توسعه فردی، ویژگی‌ها و توانایی‌هایی اند که یاریگر شما هم از نظر شخصی و هم از نظر شغلی می‌باشند. درک و بهبود این مهارت‌ها به شما کمک می‌کند تا پتانسیل درونی خود را به حداکثر برسانید. این روند به عنوان خودسازی یا رشد فردی نیز شناخته می‌شود.

 

چرا مهارت‌های توسعه فردی مهم هستند؟

چون این مهارت‌ها به شما امکان می‌دهند برنامه‌های استراتژیک و مدونی برای رشد شخصی و شغلی در جهت اهداف خود ایجاد کنید، بسیار حائز اهمیت اند. استفاده از مهارت‌های توسعه فردی می‌تواند منجر به :

دستیابی به اهداف شخصی و شغلی

پیشرفت در حرفه خود

بهبود نقاط قوت و استعداد خود

رضایت کامل از خود

گردد.

مثال‌هایی از مهارت‌های توسعه فردی

 این مهارت‌ها می‌تواند صفات یا خصوصیاتی باشد که از قبل دارید یا می‌توانید از طریق آموزش و آموزش به دست آورید. افراد بسته به اهدافشان، مهارت‌های مختلف رشد فردی را ارزیابی خواهند کرد، اما در اینجا چند نمونه از مهارت‌هایی که معمول است را بررسی می‌کنیم:

ارتباطات

درون فردی

دسته بندی

حل مسئله

اعتماد به نفس

تطبیق پذیری

صداقت

اخلاق کاری

رهبری

 

ارتباطات

ارتباط به معنی توانایی شما در صحبت کردن، نوشتن و گوش دادن است. با استفاده از این مهارت‌ها می‌توانید آنچه دیگران می‌گویند و احساس می‌کنند را درک کنید و همچنین ایده‌ها و احساسات خود را منتقل کنید. کسانی که خوب ارتباط می‌گیرند، می‌توانند با لحنی مثبت و مطابق با شرایط، واضح و مطمئن صحبت کنند.

درون فردی

این مورد مهارت بین فردی یا مهارت اجتماعی هم نامیده می‌شود. مهارت‌های بین فردی عبارتند از رفتارها و واکنش‌های کلامی و غیرکلامی در تعامل با افراد دیگر. این مهارت‌ها بر توانایی شما در ایجاد روابط و ایجاد تأثیر در دیگران در موقعیت‌های اجتماعی تاثیر می‌گذارند.

دسته بندی

مهارت‌های دسته بندی شامل مرتب بودن و دسته دسته بودن فضای فیزیکی اطراف شما و همچنین فضای دیجیتالی شما مثل درایوهای رایانه‌تان است. همچنین توانایی شما در برنامه ریزی و اولویت بندی را شامل می‌شود. سازماندهی مناسب می تواند به صرفه جویی در وقت، جلوگیری از ارتباطات نادرست و بهبود کارایی کمک کند.

حل مسئله

حل مسئله توانایی شما در مدیریت شرایط چالش برانگیز یا غافلگیرکننده است. با داشتن این ویژگی افراد می‌توانند هنگام مواجهه با موانع، آرام باشند و تمام گزینه‌های خود را برای یافتن بهترین راه حل ارزیابی کنند.

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یعنی باور به توانایی‌ها، انتخاب‌ها و تصمیماتتان. اگر به خود اعتماد دارید، احتمالاً اهداف بلند پروازانه‌ای را دنبال خواهید کرد، چیزهای جدیدی را امتحان می‌کنید و باور دارید که می‌توانید موفق شوید.

تطبیق پذیری

تطبیق پذیری، توانایی شما در سازگاری سریع و راحت با پدیده‌های جدید است. افرادی که تغییرات را به خوبی کنترل می‌کنند اغلب با شخصیت‌های گوناگون کنار می‌آیند و در هر محیطی پیشرفت می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند حین اتفاقات نامنتظره، آرامش خود را حفظ کنند.

صداقت

مردم همواره به کسانی که صادق هستند و پایبند ارزش‌هایشان می‌باشند، اعتماد کنند. صداقت به معنای انجام کار درست و گفتن حقیقت است، حتی اگر انجام چنین کاری چالش‌هایی را به همراه داشته باشد. داشتن این ویژگی می‌تواند به شهرت خوب و فرصت‌های متعدد پیشرفت منجر شود.

اخلاق کاری

اخلاق کاری نه تنها شامل سخت کوشی بلکه قابل اطمینان بودن، مسئولیت پذیری، کیفیت کار، عزم راسخ و نظم را نیز شامل می‌شود. افرادی که اخلاق کاری خوبی دارند معمولا با بازده بسیار بالایی کار می‌کنند و برخوردی مثبت با همه دارند.

رهبری

رهبری توانایی هدایتگری افراد است. رهبران خوب می توانند به دیگران انگیزه دهند و به آنها کمک کنند تا به یک هدف مشترک برسند. آنها اعتماد به نفس ایجاد می‌کنند و روحیه تیم را بهبود می‌بخشند.

 

چگونه مهارت‌های توسعه فردی خود را بهبود ببخشیم؟

می‌توانید با گذراندن دوره توسعه فردی، یادگیری از افراد اطراف خود، کسب مهارت‌های جدید و بهبود استعدادهای موجود، موجب توسعه فردی خود شوید. برای پیشرفت شخصی خود این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید:

بر ترس خود غلبه کنید

ترس می‌تواند از رشد و پیشرفت شما جلوگیری کند. اگر از سخنرانی در جمع می ترسید، به عنوان مثال در یک کلاس شرکت کنید یا به گروهی بپیوندید که کمک می‌کند سخنران بهتری شوید. اگر از خطر پذیری می‌ترسید فردی مثل مربی پیدا کنید که بتواند به شما کمک کند تا تصمیمات خوبی بگیرید و اعتماد به نفس خود را تقویت کنید. با امتحان کارهایی که ممکن است با آن‌ها راحت نباشید، رشد می‌کنید و بسیار می‌آموزید.

خواندن

 خواندن روزمره، دانش و واژگان شما را گسترش داده و شما را در جریان اطلاعات به‌روز قرار می‌دهد. همچنین ذهن شما را تحریک می‌کند و مهارت‌تفکر انتقادی شما را بهبود می‌بخشد. خوب است که برای خواندن حداقل یک مقاله آموزشی یا انگیزشی در روز یا یک کتاب به صورت ماهانه، برنامه ریزی کنید.

چیزهای جدید یاد بگیرید

 مهارت یا موضوع جدیدی را بیاموزید، خواه خودتان به طور فردی و یا با ثبت نام در یک کلاس. برای مثال ممکن است دوره‌هایی را برای یادگیری یک زبان جدید، یک برنامه نرم افزاری جدید یا خوش نویسی بگذرانید. مشاهده وبینارها در مورد موضوعات توسعه حرفه‌ای مانند کارآفرینی یا بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را هم در نظر بگیرید.

 

بازخورد بخواهید

 از یکی از اعضای خانواده، دوست، همکار یا مدیر خود بخواهید در مورد یک پروژه یا موفقیت اخیر شما نظر دهد. از نظرات مثبت آنها و همچنین انتقادات سازنده‌شان، برای یافتن راه‌های بهبود استفاده کنید. بعضی اوقات برای نگرش به یک موضوع به زاویه دیدی دیگر احتیاج دارید.

دیگران را مشاهده کنید

 افرادی که به شما الهام می‌دهند را ببینید و از آن‌ها بیاموزید. این شخص، می‌تواند کسی باشد که می‌شناسید، مانند کسی از بستگانتان یا شخصیتی برجسته. خصوصیاتی را که در آنها تحسین می‌کنید، شناسایی کنید و سعی کنید آن خصوصیات را در خود ایجاد کنید.

شبکه

تعامل با طیف مختلفی از افراد، می‌تواند ایده‌های جدیدی به شما بدهد و نحوه برقراری ارتباط و کار با طیف‌های گسترده مردم را به شما بیاموزد. همچنین می‌توانید با افراد مختلفی ملاقات کرده و روابطی را برقرار کنید که در آینده به شما کمک کنند. از طریق سازمان‌های گوناگون و گروه‌های علاقه‌مند مشترک شبکه تشکیل دهید یا در کنفرانس ها و رویدادهایی با موضوعات موردعلاقه خود شرکت کنید.

نوشتن کارهای روزانه

نوشتن کارها و برنامه‌ریزی‌های روزانه یا هفتگی می‌تواند به شما کمک کند تا خودآگاهی پیدا کرده و در مورد وقایع، تصمیمات و گفتگوهای اخیر تأمل کنید. شما می‌توانید یک ژورنال خصوصی و دستی بسازید یا اینکه افکار و تجربیات خود را با وبلاگ نویسی به اشتراک بگذارید. این روش در تعیین و ارزیابی اهداف و پیشرفت متداوم تاثیر بسزایی دارد.

مدیتیشن

 بسیاری از افراد برای رسیدن به آرامش ذهنی و همچنین آگاهی و کاهش استرس و اضطراب مدیتیشن انجام می‌دهند. مدیتیشن می‌تواند به شما کمک کند تا به شکلی سالم، مثبت و با آرامش بر رشد و توسعه خود و اهداف خود تمرکز کنید. حتی در وقت محل کار یا میان انجام پروژه‌هایتان هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

 

مربی بگیرید.

 اگر برای شناسایی مهارت‌های توسعه فردی خود به کمک نیاز دارید، می‌توانید با یک مربی و مرشد صحبت کنید. این فرد می‌تواند یک مدیر، استاد، شخصی که شما او را تحسین می‌کنید یا یک استاد توسعه فردی حرفه‌ای باشد.

 بیشتر بخوانید: دوره مدیریت استارتاپ چیست؟ 

مهارت‌های توسعه فردی در محل کار

در حالی که توسعه فردی می‌تواند برای تمام بخش‌های زندگی شما مفید باشد، این شیوه‌های خاص که در زیر بیان می‌شوند، ممکن است در محل کار مفید باشد و به شما در پیشرفت حرفه‌‌تان کمک کنند:

شنونده فعال باشید

 بخش مهمی از ارتباطات خوب، توجه دقیق به گفته‌های دیگران است. به صحبت‌های همکاران و مشتریان خود تمرکز کنید تا اطلاعات را به دقت بخاطر بسپارید و به خوبی پاسخ دهید. در مکالمات تلفنی گرفته تا مصاحبه‌های شغلی از مهارت‌های شنیداری و ارتباطی موثر استفاده کنید.

با دیگران خوب کار کنید

 مشارکت باکیفیت با بقیه کارکنان شما را به عضوی باارزش در تیم خود تبدیل می‌کند. باید بتوانید با دیگران به درستی همکاری کنید و به آنها انگیزه دهید. مهارت‌های اجتماعی خود را برای همکاری با مشتریان، همکاران، آشنایانتان پرورش دهید.

وقت و کار خود را منظم بچینید

کارها را طوری برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید آنها را به راحتی و سریع انجام دهید. بدانید که اگر بیش از یک پروژه را اداره می‌کنید، چه پروژه‌هایی را اولویت بندی کنید. اگر از نظم خوبی برخوردار باشید، می‌توانید همواره ددلاین خود را رعایت کرده و با دیگران نیز همکاری موثری داشته باشید.

در شرایط چالش برانگیز هم کار کنید

هنگام برخورد با مشکلی، گزینه‌های خود را ارزیابی کرده و بهترین راه حل را تعیین کنید. بدانید چه موقع می‌توانید مشاوره بخواهید یا در مورد سناریوهای مختلف تحقیق کنید. افرادی که می‌توانند انتقادی بیندیشند و با مشکلات پیچیده کار کنند، احتمالاً تصمیمات خوبی هم در زندگی و هم در کار می‌گیرند.

خودت را باور کن

 اگر به تصمیمات خود اطمینان دارید، دیگران نیز احتمالا به شما اعتقاد خواهند داشت. این انرژی مثبت خودباوری، می‌تواند به ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس در اطرافیان نیز کمک کند. همچنین اگر به جای تردید با اعتماد به نفس به آنها نزدیک شوید، بهتر می‌توانید از پس چالش ها برآیید و به اهداف برسید.

برای تغییر سازگار شوید

انعطاف پذیر باشید تا بتوانید به راحتی با تغییرات کار و زندگی کنار بیایید. افراد سازگار می توانند به تنهایی و به صورت تیمی به خوبی کار کنند ، چندین پروژه را مدیریت کنند ، در شرایط مختلف کار کنند ، ایده های جدید بپذیرند و موارد دیگر. توانایی پاسخگویی مناسب به تغییر نیز می تواند استرس زا بودن این شرایط را برای همه افراد درگیر کاهش دهد.

راستگو باشید

 صداقت اساس رابطه مثبت با همکاران و سرپرستان است. اخلاق کاری را رعایت کنید و پایبند به ارزش‌های خود باشید. این اصل می‌تواند برای شما احترام، رضایت و شهرت خوبی در کار ایجاد کند.

نسبت به شغل خود متعهد و مشتاق باشید

 افرادی که اخلاق کاری خوبی دارند و متعهدند، برای انجام کارشان با بهترین کیفیت، قابل اطمینان و مصمم هستند. این اصل به شما کمک می‌کند وظایف و تسک‌ها را به موقع انجام دهید و به دیگران نیز انگیزه ببخشید.

اطرافیان خود را راهنمایی کنید

 رهبر خوب بودن نیاز به اعتماد به نفس، بینش و دایره ارتباط قوی دارد. افرادی که این مهارت‌های رهبری را در خود ایجاد می‌کنند، می‌توانند به پیشرفت تیم خود کمک کنند و مثمر ثمر باشند.

 

چگونه مهارت‌های توسعه فردی را برجسته کنیم؟

مهارت‌های توسعه فردی خود را به رزومه خود هم منتقل کنید و هنگام مصاحبه به کارفرمایان نشان دهید می‌توانید در آن موقعیت موفق شوید.

  1. مهارت‌های توسعه فردی را در رزومه خود برجسته کنید

در رزومه خود بخشی با عنوان "مهارت‌ها" ایجاد کنید و مهارت‌های توسعه فردی‌‌ای، که مربوط به شغل موردنظر است را ذکر کنید. اگر طیف گوناگونی از مهارت‌‌ها را دارا هستید، می‌توانید آنها را دسته بندی کرده و در بخش مهارت‌های رزومه خود قرار دهید.

  1. مهارت های توسعه فردی را در نامه خود برجسته کنید

چند مهارت توسعه فردی که احساس می‌کنید نقاط قوت شماست را انتخاب کنید. در فرم مصاحبه یا به صورت کلامی به طور خلاصه شرح دهید که چگونه هر یک را در مسئولیت‌های آن سمت اعمال می‌کنید یا مثالی بزنید که چگونه این مهارت در یک پروژه گذشته‌تان برایتان مفید بوده است.

  1. مهارت های پیشرفت فردی را در طول مصاحبه شغلی برجسته کنید

هنگام پاسخ دادن به سوالات مصاحبه، از جمله "نقاط قوت و ضعف شما چیست؟" قویترین مهارت‌های توسعه فردی خود را ذکر کنید. یا وقتی پرسیده می‌شود "اهداف شما چیست؟" مهارت‌های برتر خود و برنامه خود را برای پیشرفت بیشتر شرح دهید. همچنین می‌توانید برای نشان دادن مهارت‌های توسعه فردی خود از مثالهای مربوط استفاده کنید.

مثال: «طی یک دوره تنش در محل کار، مهارت و توانایی‌های بین فردی من باعث ایجاد اتحاد در بخش ما شد و به تیمی منسجم و سازنده تبدیل شدیم. "

اینها تنها چند مورد از مهارت‌های توسعه فردی بود که می‌تواند بر زندگی و کار شما بسیار اثر مثبتی بگذارد. توسعه خود یک فرایند مادام العمر است که می‌توانید همراه به آن ادامه دهید. تمرکز خود را بر توسعه مهارت‌هایی بگذارید که به شما کمک می‌کنند تا به اهداف خود برسید.

گردآوری: جواد عیسی زاده

هم‌رسانی
  • اشتراک گذاری در Facebbok
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در Telegram
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
دیدگاه ها