فرآیندهای تولید

فرآیندهای تولید

 در این متن به بررسی انواع فرآیندهای تولید و ویژگی‌هایشان می‌پردازیم.

 

  1. فرآیند تولید پروژه‌ای

 در این نوع فرآیند، محصولی خاص به یک مشتری خاص ارائه می گردد.

مانند: هواپیمای شخصی، زیردریایی. پروژهها معمولا نیازمند صرف هزینه و زمان زیاد هستند. مشتریان آنها محدود و به طور جدی در فرآیند تولید مشارکت می‌کنند. مقاطعه کاری در پروژه‌ها معمول است. فرآیند تولید بسیار منعطف است.

 

  1. فرآیند تولید دسته‌ای

در این نظام تولیدی فرآیندهای آن در گروهها و دسته‌های کوچک تقسیم‌بندی می‌شود. مانند: کارگاه‌های تولیدی.تقاضای کم و زیاد و متغیر و کم‌بودن حجم تولید از ویژگی‌های این نوع فرآیند است. کار روی یک محصول ویژه به صورت متداوم و مستمر نیست؛ بلکه به صورت دوره‌ای می‌باشد. فرآیند تولید بسیار منعطف و وابسته به مشتری است.

 

  1. فرآیند تولید کارگاهی

 در این نوع فرآیند، تولید به صورت متناوب می‌باشد. مانند انجام عمل جراحی توسط تیم پزشکی در اتاق عمل بیمارستان. کار شامل تعدادی مشاغل کوچک است که هرکدام نیازهای پردازشی کمی متفاوت از یکدیگر دارند. انعطاف‌پذیری بالا و استفاده از کارکنان ماهر از دیگر ویژگی‌های این نوع فرآیند است.

 

  1. فرآیند تولید انبوه یا تکراری

 برای تولیدکنندگانی که محصولات استاندارد را در مقادیر وسیع‌تر از تولید دسته‌ای تولید می کنند. مانند: لوازم خانگی، خودرو. این فرآیند نیاز به تجهیزات ویژه، سرمایه زیاد و مهارتهای انسانی به طور محدود دارد. تقاضا به صورت ثابت و با حجم زیاد می‌باشد.

  1. فرآیند تولید مستمر

در فرآیند تولید مستمر، محصولات با حجم بسیار بالا و  استاندارد بالا تولید

می‌شوند. مانند: صنعت کاغذسازی، مواد غذایی. تجهیزات و  سیستم فرآیند بسیار خودکار است.عملیات شبانه‌روزی انجام می‌شود. نقش کارکنان به طور کلی نظارت بر تجهیزات است. از مزایای این فرآیند کارایی، ظرفیت تولید بالا و سهولت کنترل است.

هم‌رسانی
  • اشتراک گذاری در Facebbok
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در Telegram
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
دیدگاه ها