زمانی که ما با استفاده از روشهای تحقیقاتی مثل پرسشنامه، مشاهده، مصاحبه و دیگر روشها به هدف شناسایی بازار کسب و کار خود بپردازیم، به این کار تحقیقات بازار میگویند.
در تحقیقات بازار باید هر ۴ عامل تشکیل دهنده بازار را بشناسید. این عوامل چهها هستند؟ اول آنکه مشتری من کیست و چه نیازها و سلیقههایی دارد؟ دوم اینکه رقبای من کهها هستند و نقاط قوت و ضعف آنها چیست؟ سوم، وضعیت خود من در کسب و کار بازار چگونه است؟ چهارم آنکه شرایط بازار چگونه است و چه چیزهایی روی آن اثر میگذارند؟ البته به تک تک این سوالات با جزئیات و دقت پرداخت میشود نه مثلاً اینکه گفته شود بازار در حال رکود است.
حال تحقیقات بازاریابی چیست؟ این سوال کمی جزئیتر است. به عنوان مثال وقتی به این پرسش میپردازیم که چرا تعداد کالاهای مرجوعی ما زیاد است؟ یا اینکه مشتری چه حسی درباره قیمت کالاهای ما دارد؟ شبکه توزیع من با چه کیفیتی فعالیت می کند؟ به بررسی پاسخ اینگونه سوالات، تحقیقات بازاریابی میگویند. حال پس از اینکه مرحله تحقیقات بازار و بازاریابی طی شد، (که گام اول بازاریابی مدرن می باشد) در گام دوم به دستهبندی بازار میپردازیم که بخش اعظمی از کار ما را تشکیل میدهد.
بخشبندی و دستهبندی بازار با توجه به کسب و کار به شکلهای متفاوتی انجام میشود که این مسئله خود بسیار جای بحث دارد.
برای آشنایی با مباحث MBA بازاریابی میتوانید اینجا کلیک کنید.
پس از مرحله دستهبندی باید به این موضوع برسیم که کدام دستهها برای ورود کسب و کار ما به آن مناسب است و این که در هرکدام میخواهیم به چه جایگاهی برسیم.
گام بعد بحث طراحی ابزارهای بازاریابی است. زمانی که میخواهیم به جایگاه خاصی در بازار برسیم مثلاً اینکه به عنوان باکیفیتترین برند شناخته شویم یا به عنوان بهصرفهترین برند شناخته شویم، رسیدن به هر کدام از این ویژگیها ابزار خاص خود را میطلبد. یک برند که هدف را کیفیت قرار میدهد نباید صرفاً به فکر کم تمام شدن قیمت نهایی محصول باشد. به این ابزارها اصطلاحاً آمیخته بازاریابی میگویند و به طور عمومی دو نوع آمیخته داریم بسته به اینکه بازاریابی محصول انجام دهیم یا بازاریابی خدمات.
به عنوان مثال برای بازاریابی محصولات ما چهار آمیخته داریم که به 4P معروفند. محصول(Product)، قیمت(Price)، جایگاه آن در بازار(Place) و نحوه تبلیغات برای آن(Promotion). نکته دیگر آن است که سنگ بنای یک بازاریابی موفق در دنیای امروزه 3P اول هستند.
بیشتر بخوانید: درباره آموزش استارتاپ چه میدانید؟
بخشی از کلاس آنلاین دکتر مهدی امیرجعفری