تاریخچه دوره MBA و دوره مدیریت کسب و کار (بخش پنجم)

در محتوای چهارم تاریخچه دوره‎‌های MBA یا دوره‌های مدیریت کسب و کار، پرداختیم به شرایط ورود به دوره MBA. همچنین گفتیم قبل از ورود به دوره MBA چه اقداماتی باید انجام داد. در این بین تجربه شغلی مهم‌ترین عامل بود، اما نه بدان معنا که اگر تجربه شغلی نداریم نمی‌توانیم وارد این دوره شویم.

برای اینکه ذهنمان تازه شود باید بگوییم که که اولین نکته‌ پاسخ به یک سوال خیلی مهم است،‏MBA  چیست؟ برای پاسخ به این سوال می‌توانیم به لینک زیر مراجعه کنیم.

ادامه مطلب تاریخچه MBA

چه کسانی در دوره‌های MBA شرکت می‌کنند؟

افرادی که وارد این دوره می‌شوند سوابق کاری و حرف‌های کاملا متفاوت از یکدیگر دارند ولی همگی دارای یک نقطه مشترک هستند که باعث میشود بدون توجه به تفاوتهای زیادشان با یکدیگر همسو شوند. این اشتراک همان تمایل آنها به پیشرفت در زمینه شغلی و زندگی شان است. بنابراین شاید بتوان گفت محدودیت‌های ورود به دوره MBA به نسبت دیگر رشته‌ها کمتر است با این وجود همانند انواع دوره‌های دیگر برای ورود به این دوره نیز شرایطی وجود دارد که افراد باید واجد آن باشند. از جمله عوامل موثر در انتخاب دانشجویان برای ورود به دوره MBA عبارتند از:

  • عملکرد و تجربه شخصی
  • سوابق آکادمیک و فعالیتهای تیمی
  • نمره GMAT
  • پذیرش در مصاحبه اولیه

در ادامه هر کدام از ۴ مورد بالا به تفصیل بیان می شود.

بیشتر بخوانید: MBA چیست؟ (راهنمای جامع رشته و دوره‌های MBA)

عملکرد و تجربه شغلی عاملی مهم در ورود به دوره MBA

افرادی که تمایل به شرکت در دوره‌های MBA را دارند و یا این دوره را پشت سر گذاشته اند و احتمالا باید یکی از افراد زیر باشند:

افرادی که در حوزه‌های زیر مجموعه مدیریت کسب و کار در حال فعالیت هستند

فعالین حوزه‌های منابع انسانی، بازاریابی، مالی، فروش و غیره

افرادی که برای خود کسب و کاری ایجاد کرده‌اند

افرادی که به عنوان یک اقتصاددان یا یک محقق کار کرده‌اند

افرادی که حسابرسی یا حسابداری یک شرکت‌اند

افرادی که تحلیل‌گر یک کسب و کار هستند

طراحان وبسایت، گرافیک، تدوینگر و...

افرادی که در آژانس‌های تبلیغاتی مشغول به فعالیتند

افرادی که به عنوان مشاور کسب و کار فعالیت دارند

تحلیلگران سیاسی و یا مدیران سازمان‌های دولتی

دانش آموختگان گرایش‌های مهندسی

افرادی که در زمینه فروش و بازاریابی فعالیت دارند

افرادی که در سازمان‌های غیرانتفاعی کار می کند

فعالین نظام بانکی

مدیران عامل، مدیران ارشد، مدیران میانی، مدیران عملیاتی

با توجه به تجربه کسب شده، دوره MBA برای همه افراد نامبرده در بالا مناسب است. ولی باید بدانیم که برای اخذ پذیرش از یک مدرسه کسب و کار یا یک دانشگاه سطح بالا، تجربه کاری بسیار مهم است.

طبق نظر بسیاری از اساتید مدارس کسب و کار، بدون تجربه کاری لازم نمی‌توان از دوره‌های مدیریت کسب و کار بهره کافی را برد، زیرا که اکثر مطالب و مفاهیم دوره‌های MBA، ارتباط تنگاتنگی با تجارب دنیای کسب و کار دارند.

هنگامی که تجربه داوطلبین MBA را ارزیابی می‌کنند پنج نکته از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است:

موقعیت شرکتی که دانشجو دوره MBA در آن مشغول به کار است

تنوعی که تجربه‌های کاری گذشته دانشجو دوره MBA دیده می‌شود

پیشرفت شغلی دانشجو دوره MBA در کار خود

مهارت‌های فنی و حرفه‌ای مربوط به شغل

وجود پتانسیل رهبری در دانشجو دوره MBA و موقعیت شغلی او

بیشتر بخوانید: MBA چیست؟ (راهنمای جامع رشته و دوره‌های MBA)

سوابق آکادمیک و فعالیت‌های گروهی عاملی مهم در ورود به دوره MBA

از آنجا که دوره MBA برای افراد با سوابق متفاوت کارساز و مطلوب است، بنابراین مدرسه کسب و کار هیچ گونه محدودیت و اولویت بندی نسبت به رشته لیسانس داوطلبان ندارد. اما برای ورود به اکثر این مراکز و مدارس، یادگیری زبان انگلیسی حداقل در حد متوسط الزامی است. برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها و یا مدارس باید بدانید که عملکرد و سابقه آکادمیک شما بسیار مهم است، و اینکه این عملکرد چگونه مورد ارزیابی قرار گیرد بستگی به آن مدرسه کسب و کار دارد.

در بعضی از مدارس کسب و کار، اولویت با کسانی است که از دانشگاه‌های سطح بالا فارغ‌التحصیل شده‌اند. به عبارتی اگر دانشگاهی که شما از آن فارغ التحصیل شده‌اید، دانشگاهی به نام و معتبر باشد، حس خوبی در فرد مصاحبه کننده ایجاد خواهد کرد.

علاوه بر مرکز و یا دانشگاهی که شما از آن دانش آموخته شده اید فعالیت‌هایی که قبل از دوره MBA انجام داده‌اید نیز می تواند ملاک خوبی برای گزینش شما باشد، فعالیت‌هایی مثل شرکت در گروه‌های آموزشی، فرهنگی، مدیریتی، ترجمه مقالات مربوط به رشته مدیریت، تالیف کتاب در این حوزه و شرکت در کارگاه‌های آموزشی از جمله فعالیت‌هایی است تاثیر گذار در پذیرش دانشجو و می‌تواند به عنوان امتیاز محسوب شود.

نمره GMAT عاملی مهم در ورود به دوره MBA

معمولا نمره جی مت در محیط‌های دانشگاهی بیشتر از دیگر مراکز مورد توجه واقع می شود. به دلیل پایین بودن ظرفیت پذیرش نمره جی مت معیاری به بسیار مهم محسوب می‌شود، تا از میان تعداد داوطلبان، فقط معدودی از آنها وارد مرحله بعدی پذیرش شوند. و شاید بعضی از مراکز با جذب افراد با نورهای قیمت بالا دنبال افزایش اعتبار خود هستند.

مصاحبه اولیه عاملی مهم در ورود به دوره MBA

اغلب مدارس کسب و کار جهت پذیرفتن داوطلب ورود به دوره MBA با وی مصاحبه انجام می دهند. معیارهای مصاحبه در هر مدرسه با دیگری متفاوت است، زیرا اهداف مدارس کسب و کار از برگزاری دوره MBA متفاوت است و شما به عنوان داوطلب می توانید به راحتی از نوع سوالاتی که در این مرحله از شما پرسیده می شود و اهداف آن مرکز از برگزاری دوره‌های MBA مطلع شوید.

هزینه و قیمت دوره MBA

علاوه بر موارد بالا تامین هزینه دوره آموزش مدیریت اهمیت زیادی دارد. تصمیم بر اینکه آیا و چگونه این دوره آموزشی را شروع کنیم، برای بسیاری از افراد یک بحث مالی در بر دارد. دوره‌های آموزشی MBA ارزان نیست، مخصوصا گرایش‌هایی مثل مدیریت بازاریابی، مدیریت برند، مدیریت استراتژیک، مدیریت استارتاپ و شهریه‌های آن معمولاً قابل توجه است.

به این هزینه باید هزینه زندگی، هزینه‌های سفر، برنامه‌های آموزشی، از دست دادن بخشی از درآمد در طی دوران نیز اضافه کرد. بنابراین برای بسیاری از افراد یکی از بزرگ‌ترین فاکتورهای تصمیم گیری امکان پرداخت شهریه این دوره‌ها است.

در برخی از کشورها برخی مزیت‌های مالیاتی وجود دارد. به طور مثال شهریه برخی از این دوره‌ها از مالیات معاف هستند. برخی از افراد این شانس را دارد که بتوانند از حمایت مالی کارفرمای خود، برخوردار باشند.

اما بسیاری از افراد بایست هزینه دوره MBA را خودشان متقبل شوند، در این صورت بسیاری از افراد به دنبال نوعی کمک مالی هستند تا بتوانند کمی بار خود را سبک کنند.

حمایت از سوی مدارس کسب و کار برای تامین هزینه دوره MBA

بسیاری از مدارس، بورسیه مربوط به خود را ارائه می دهند. در بسیاری از موارد حمایت مالی مدارس، باعث ایجاد رقابت میان دانشجویان شده است. افراد مراجعه کرده به نحوی مورد قضاوت قرار می‌گیرند. در بسیاری از موارد هزینه‌ها برای متقاضیانی که مربوط به طبقه خاصی هستند و مدرسه کسب و کار طالب جذب آنان است (به‌طرور مثال اشخاصی که از کشور حرفه گروه‌های قومی خاص یا غیر هستند) فراهم می‌شود.

در برخی از مدارس کسب و کار فرصت‌های درآمدزایی از قبیل دستیاری تحقیق به منظور کمک در تسویه شهریه ایجاد می شود. بهترین راه برای بدست آوردن اطلاعات، بررسی شرایط مدارسی است که می خواهید به آن مراجعه کنید.

به طور مثال با نگاهی به اطلاعیه‌های آن‌ها در صفحات وب سایت و یا مراجعه به شخصی، این بررسی امکان پذیر است. همچنین برخی مدارس وام‌هایی را با شرایط سودمند ارائه می دهند، مخصوصا برای دوره‌های گرانتر، مثل دوره DBA و دوره PostDBA

حمایت از طریق دیگر منابع  به منظور تامین هزینه دوره MBA

حمایت مالی ممکن است از طریق دولت‌ها، خیریه‌ها، موسسه‌های مالی و... تامین شود. تامین مالی به دو صورت بورسیه و وام ارائه می‌شود. در نوع اول بورسیه که به شما ارائه می شود، قسمتی یا کل هزینه‌های شما را پوشش می‌دهد و شما مجبور به باز پرداخت مبلغ نخواهید بود. اگرچه ممکن است شرایط دیگری برای شما وضع شود.

به طور مثال اینکه شما پس از اتمام دوره MBA به کشور خود بازگردید. نوع دوم دارای بازپرداخت است اما نرخ بهره را معمولا کم است، یا شرایط دیگر وام به نحوی دارای مزیت‌هایی است.

به طور مثال مدت بازپرداخت طولانی تر است. اغلب حمایت‌های مالی موجود برای تحصیل در هر کشور متفاوت بوده و باید شرایط مربوط به هر کشور بررسی شود آنچه که در اینجا گفته شد یک مطلب کلی است.

کسب مدرک MBA یک سرمایه‌گذاری است

 یک سرمایه گذاری در یادگیری و آینده شغلی مدیریت شخص. بنابراین کارایی بالای استادان، امکانات و کارکنان پشتیبانی، لازمه فراهم آوردن یک دوره MBA موفق است، که خاطر نشان می سازد، چنین دوره‌هایی یک سرمایه‌گذاری برای شرکت‌کنندگان این دوره محسوب می شود.

هزینه‌های این دوره در مقایسه با بازده آن متعادل است، در اکثر موارد دانشجویان به طور کامل یا تا حدودی توسط کارفرمایان خود مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند، چرا که کارفرمایان واقف هستند که کسب مهارت‌های بالای مدیریتی برای کارمندان‌شان، یک مزیت رقابتی محسوب خواهد شد. دانشجویانی که توسط شرکت‌های کارفرما خود حمایت نمی شوند، اغلب واجد شرایط دریافت وام بورسیه یا دیگر کمک‌های مالی خواهند شد.

بیشتر بخوانید: MBA چیست؟ (راهنمای جامع رشته و دوره‌های MBA)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هم‌رسانی
  • اشتراک گذاری در Facebbok
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در Telegram
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
دیدگاه ها