تاریخچه دوره MBA و دوره مدیریت کسب و کار (بخش دوم)

در بخش اول از سری مطالب تاریخچه دوره MBA و دوره مدیریت کسب و کار، پرداختیم به تاریخچه اولیه دوره‌های MBA و اینکه اولین بار کجا و چگونه برگزار شد و چه کیفیتی داشت. در ادامه به موارد دیگری می‌پردازیم تا برای انتخاب بهترین دوره‌های MBA به ما کمک کند.

جهت یادآوری بپردازیم به اولین نکته‌ای که باید در موردش بحث شود. این نکته پاسخ به یک سوال مهم است و آن سوال مهم این است: ‏MBA چیست؟ MBA مخفف master of business administration است که شامل آموزش مهارت‌های نوین و کاربردی مورد نیاز جهت مدیریت کسب و کار یا یک سازمان است.

بیشتر بخوانید: MBA چیست؟ (راهنمای جامع رشته و دوره‌های MBA)

دوره‌های MBA چگونه در خارج از آمریکا گسترش یافت؟

در دهه ۱۹۶۰ مدارس MBA و مدارس کسب و کار در انگلستان راه اندازی شد. طبق یک گزارش مستند، مدرسه کسب و کار منچستر و لندن به عنوان اولین مدرسه کسب و کار در انگلستان بنیانگذاری شد. دیگر دانشگاه‌ها نیز از همین سلسله ‌مراتب پیروی کردند. کالج مدیریت Henley, ash ridge, در فرانسه نیز به همین طریق شروع کردند.

به تدریج تحصیل MBA در خارج از آمریکا افزایش یافت و برنامه دوساله MBA تبدیل به برنامه فشرده و متمرکز ۱۲ ماهه شد.

آیا آمریکا دوره MBA را در کشورهای دیگری نیز برگزار کرد؟

سیستم آموزشی آمریکا با بیش از ۴۰ دانشگاه آمریکایی متحد شده و با همکاری موسسات و شرکت‌های آموزشی معروف در چین، توانست هشت مرکز آموزشی در شهرهای مختلف چین راه‌اندازی کند. این سیستم دوره‌های MBA را از آمریکا به چین آورد. دانشجویان می‌توانند در یکی از هشت مرکز آموزشی در چین مشغول تحصیل باشند، آنها در پایان دوره دوم دو مدرک دریافت می‌کند، یکی مدرک اتمام دوره دانشگاه پکن و دیگری مدرک دوره MBA از دانشگاه‌های متحد آمریکایی است.

دوره‌های ‏MBA یا مدیریت کسب و کار در سال‌های اخیر

اکنون پس از گذشت حدود یک قرن، دوره‌های مدیریت کسب و کار با ساختارهای مختلفی برگزار می‌شود و دانشجویان می‌توانند از میان MBA دو ساله، MBA کوتاه مدت، MBA نیمه وقت و MBA یک ساله، گزینه مطلوب خود را انتخاب کنند.

دوره MBA آنلاین از تکنولوژی اینترنت استفاده می‌کند تا به دانشجویان دور از دانشگاه نیز فرصتی برای به دست آوردن مهارت‌های این دوره ارائه شود. ولی همه موسسات آنلاین مدرک معتبر MBA نمی‌دهند. بنابراین قبل از اینکه در یک موسسه آنلاین، اسم‌نویسی کنید مطمئن شوید که مدرک معتبری به شما ارائه خواهد شد.

بیشترین نرخ افزایش داوطلبان در سال‌های اخیر مربوط به MBA آنلاین است، زیرا در این صورت دانشجویان این امکان را دارند که همزمان با تحصیل به کار خود نیز ادامه دهند. میانگین دوره MBA غیر حضوری، حدود دو سال است و بسیاری از دانشجویان این دوره به طریقی حمایت و پشتوانه کارفرمایان را دارا هستند.

یک انجمن MBA اعلام کرده است که سالانه ۱۰ تا ۱۵ هزار دانشجو در انگلستان مشغول تحصیل MBA از راه دور هستند. علاوه بر MBA آنلاین، علاقمندی نسبت به دوره‌های MBA که عصرها و آخر هفته‌ها برگزار می‌شود نیز افزایش یافته است. در ضمن با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و هزینه‌های بالای این دوره، مدارس MBA باید ضمانت کنند که مهارت‌های معتبر و مرتبط با کسب و کار را به دانشجویان خود عرضه می‌کنند.

امروزه ارقام بالای شرکت کنندگان در دوره آموزش مدیریت‌ نشان می‌دهد که MBA دیگر منحصر به یک گروه از افراد و یک شغل خاص نیست. پیشرفت این رشته در زمینه‌های متفاوت چه از نظر محتوایی و چه از نظر تغییر کلی در دانشجویانی که برای کسب این دانش در دوره‌های MBA شرکت می‌کنند باعث شده است که MBA جذابیت ویژه‌ای برای کارفرمایان پیدا کند.

البته قابل ذکر است که اکثر تغییرات مهمی ‌که در MBA صورت گرفته ابتدا در انگلستان به وجود آمده است، جایی که در حال حاضر نمونه‌های بارز آن دانشجویانی هستند که در اواخر دهه ۲۰ ابتدای ۳۰ سالگی خود، از تجارب مدیریتی قابل توجهی برخوردار هستند.

MBA به بیان ساده

دوره ‏MBA مبتنی بر این مفهوم است که بهترین راه پیش بینی آینده ساختن آن است، در این صورت ما دیگر نیازی به پیش‌بینی آینده نداریم و دیگران باید آینده ای را که ما آن را ساختیم پیش‌بینی کنند.

تاثیر دوره MBA بر کارآفرینی

دوره MBA، افراد را از حالت کارمند حقوق بگیر employee به سمت کارآفرین entrepreneurs هدایت می‌کند. در واقع به جای اینکه شما در پی سازمان و یا وابسته به آن باشید، سازمان در پی شما و وابسته به شما خواهد بود.

دوره MBA و نیاز تغییر

دوره MBA نیاز به تغییر و توانایی تغییر را به ما آموزش میدهد، تا در دنیایی که همه چیز در حال تغییر است و تغییر نه یک استثنا بلکه تبدیل به قاعده شده است، بتوانیم بقای خویش را حفظ نموده و شرایط لازم برای نوآوری و توسعه سازمانی را فراهم نماییم.

دوره MBA و آموزش تغییر

دوره MBA به ما آموزش می‌دهد که همه چیز تغییر می‌یابد، الا تغییر و در جریان این تغییر نیرومندترین گونه‌ها نیستند که باقی می‌مانند، بلکه آنها می‌توانند به زندگی ادامه دهند که با تغییرات محیطی سازگار شوند.

دوره MBA و روش‌های مدیریتی

در دوره MBA یاد می‌گیریم که نمی‌توان افراد را باهوش‌تر کرد ولی می‌توان به آنها کمک نمود تا دنیا را جور دیگری ببینند و می‌توان روش‌های مدیریتی ساخته شده از تجربه کارآفرینان را به عنوان الگو به عموم افراد آموزش داد.

و ما به آن باور می‌رسیم که اگر بتوانیم خیال چیزی را در فکر خود بپرورانیم می‌توانیم آن را به انجام برسانیم.

در ساده‌ترین بیان می‌توان گفت، دوره MBA یا دوره مدیریت کسب و کار، تلاش می‌کند برای بالنده سازی مدیران و سوق دادن ایشان به سوی موفقیت در کسب و کار، آنها را با مفاهیم نوین و کاربردی مدیریت در تمامی بخش‌ها آشنا سازد. طی گذر سالیان دوره‌های MBA تکامل پیدا کرده و امروزه در گرایش‌های مختلفی نیز برگزار می‌شود. از جمله گرایش‌های زیر:

دوره MBA جنرال

دوره MBA مدیریت بازاریابی

دوره MBA مدیریت استراتژیک

دوره MBA برندینگ

دوره MBA مدیریت منابع انسانی

دوره MBA فروش

دوره MBA مدیریت استارتاپ

دوره MBA مدیریت دارویی

دوره MBA مدیریت بیمه

دوره MBA مدیریت رستوران

دوره MBA مد

همچنین در ادامه کم کم دوره جدیدی طراحی شد که در ادامه مباحث دوره MBA به موارد عمیق تری میپرداخت، تحت عنوان دوره DBA که به نوعی در سطح دکتری مدیریت کسب و کار بود. این دوره هم بعد از گذشت چند سال به صورت تخصصی در گرایش‌های مختلفی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: MBA چیست؟ (راهنمای جامع رشته و دوره‌های MBA) 

 مطلب از: امیرحسین ابری نیا

 

هم‌رسانی
  • اشتراک گذاری در Facebbok
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در Telegram
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
دیدگاه ها