استراتژی اقیانوس آبی چیست و چطور باعث پیروزی ما میشود؟ (بخش اول)

شاید عبارت استراتژی اقیانوس آبی را تا کنون شنیده باشید. عبارت اقیانوس من در حال سرخ شدن است را تا کنون شنیده باشید خصوصاً این عبارت که جمله اول کتاب استراتژی اقیانوس آبی‌ست توسط مدیران کسب و کار امروزه بسیار استفاده می‌شود.
اما این عبارت به چه معناست؟ اگر فضای کسب و کار را به مثابه یک اقیانوس در نظر بگیریم هرگاه بگوییم که اقیانوس سرخ شده است این به این معناست که فضای کسب و کار ما و بیزنس ما بسیار ملتهب شده و پرتنش است و در نقطه مقابل زمانی که فضای کسب و کار آرام و بی‌رقابت باشد آنگاه ما با اقیانوس آبی مواجه ایم. استراتژی هایی که در مقابله با هر کدام از این اقیانوس‌ها استفاده می‌شود تفاوت‌های بسیاری دارد که در این مطلب به بررسی چند مورد آنها می‌پردازیم.

اولین مورد تفاوت آن است که استراتژی‌ای که در اقیانوس سرخ اتخاذ می‌کنیم رقابت در فضای بازار موجود است اما در اقیانوس آبی ما به دنبال خلق فضای رقابت جدید هستیم. تفاوت بازار گوشی‌های هوشمند در ابتدا و امروز می تواند مثال خوبی برای این مورد باشد.
مورد دوم، اقیانوس سرخ ما به دنبال پیروزی در فضای رقابت هستیم حال آنکه در اقیانوس آبی ما به دنبال بی‌معناسازی رقابت هستیم. اگر زمانی را در نظر بگیرید که کامپیوترها هر کدام به اندازه یک کامپیوتر بودند و یک اتاق کامل را اشغال می کردند و پس از آن اولین کمپانی آمد و از عبارت کامپیوتر شخصی استفاده کرد و آن را برای فروش به بازار معرفی کرد عملاً این رقابت بی‌معنا شد چون از آن نقطه به بعد مردم به دنبال کامپیوترهای شخصی بودند و نیازی به ابرکامپیوتر نداشتند.
بپردازیم به مورد سوم، در اقیانوس سور ما در پی به کارگیری تقاضای موجود هستیم در صورتی که در اقیانوس آبی ما به دنبال خلق و تسخیر یک تقاضای جدید می‌باشیم. در این مورد به مثال اسکی بپردازیم. تا یک زمان همیشه از چوب‌های موازی برای اسکیت برای اسکی استفاده می‌شود یا اصطلاحا چوب‌های آلپاین. از جایی یک کمپانی جدید پیشنهاد استفاده از نوع دیگری از محصول را داد (اسنوبردها) که البته بازار آلپاین را نیز تحت‌الشعاع قرار نمی‌داد و به نوعی مشتریان را با یک نیازی که تاکنون کشف نکرده بودند آشنا کرد و تقاضای جدیدی خلق نمود. 

برای آشنایی بیشتر با استراتژی‌های کسب و کار میتوانید در دوره‌های مربوط به استراتژی موسسه بهار شرکت نمائید.

مطلب از: امیرحسین ابری نیا

هم‌رسانی
  • اشتراک گذاری در Facebbok
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در Telegram
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
دیدگاه ها