دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا

دیجیتال مارکتینگ امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و به همین دلیل دوره دیجیتال مارکتینگ  در بیشتر دانشگاه‌های دنیا تا مقطع کارشناسی تدریس می‌شود.

بازاریابی دیجیتال 

در تعریف بازاریابی یکی از بهترین سایت‌ها (HubSpot) که در حوزه دیجیتال فعالیت می‌کند، بازاریابی دیجیتال را یک گستره‌ی مفهومی می‌داند.

اگر بخواهیم یک تعریف ساده و قابل فهم در رابطه با این حوزه بنویسیم باید بگوییم تمام کارها و ابزارهایی که برای تبلیغات محصولات و معرفی آن در فضای دیجیتال مانند وب‌سایت، سوشال مدیا و .. انجام می‌شود را بازاریابی دیجیتال می‌گویند.

از نظر پدر بازاریابان ایران، بازاریابی سه دسته است:

1. بازار شناسی
2. بازار سازی
3. بازار داری


راه‌های بازاریابی دیجیتال 

برای آموزش بازاریابی دیجیتال در ادامه ابزارهایی که در حوزه ببازاریابی دیجیتال موجود می‌باشد را به طور مختصر بیان خواهیم کرد. همچنین کسی که در این حوزه فعالیت می‌کند باید با موارد زیر آشنا باشد.

1- سئو (بهینه سازی):

سئو و یا بهینه سازی برای وب‌سایت‌ها انجام می‌گیرد تا در نتایج موتورهای جستجو به صفحات اول نزدیک شوند، که همین موضوع به افزایش ترافیک سایت و بازدید بیشتر ختم می‌شود. سئو انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

• سئوی داخلی (On Page): این نوع سئو بیشتر بر روی محتوایی که در یک صفحه با کلمات کلیدی مشخص وجود دارد تمرکز دارد.
• سئوی خارجی (Off Page): در این مدل از سئو تمام فاکتورهایی که از خارج وب‌سایت بر روی آن تاثیر می‌گذارد (بک لینک و ..) تمرکز دارد.
• سئوی تکنیکال: این نوع از سئو هم بر روی تمامی وب‌سایت اعم از مدل کدنویسی، حجم تصاویر، سرعت لود و .. تمرکز دارد.

2- بازاریابی محتوا (Content Marketing)

ابتدا بگذارید یک تعریف جامع از بازاریابی محتوا ارایه دهیم تا بتوانیم مطالب بعدی را درک کنیم. در واقع بازاریابی محتوا قسمتی از ایده‌های تبلیغات کسب و کارها به شمار می‌رود. در این قسمت با ایجاد محتوای خوب و جذاب در عین اینکه کارایی بسیار خوبی برای کاربر داشته باشد می‌توانید افراد را به سوی خود جذب کنید.پ

یکی از زیر مجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی درونگرا) بازاریابی محتوا می‌باشد و همچنین تولید محتوا فقط برای حوزه دیجیتال انجام نمی‌گیرد. اما با پیدایش اینترنت و گسترش بازاریابی دیجیتال، بازاریابی محتوا به یکی از بهترین ابزارهای این روش تبلیغات تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: دوره دیجیتال مارکتینگ 

3- بازاریابی سوشال مدیا

بازاریابی در برنامه‌های فضای مجازی نیز به بازدید و دیده شدن برند و محصولات می‌انجامند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی درصد زیادی از مردم در فضاهای مجازی فعالیت دارند و جمعیت و مخاطب بسیاری در این حوزه وجود دارد. شبکه‌های مختلف اجتماعی بسیاری وجود دارند که معروف‌ترین آن‌ها به شرح زیر می‌باشد:

1. اینستاگرام
2. تلگرام
3. فیسبوک
4. توییتر
5. لینکدین


4- ایمیل مارکتینگ (بازاریابی ایمیلی)

ما از طریق یابار ایمیل می‌توانیم برای تمامی کسانی که آدرس ایمیل آن‌ها را در اختیار داریم ایمیل ارسال کنیم.

5- اس ام اس مارکتینگ (بازاریابی پیامکی)

در این بازاریابی شما مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده و همچنین منطقه و نوع اپراتوری که می‌خواهید برای آن‌ها پیامک انبوه ارسال شود را می‌توانید مشخص می‌کنید.

6- بازاریابی برنامه 

در این نوع بازاریابی ما مخاطبان را ترغیب می‌کنیم تا اپلیکیشن شرکت ما را نصب کرده و محصولاتمان را داخل برنامه ببینند و خریداری بکنند.

7- بازاریابی به صورت ویدئو

شما می‌توانید با ساخت ویدئو کلیپ‌های جذاب، در آن محصولات و برند خود را معرفی و عرضه کنید.

8- بازاریابی ویروسی

منظور از بازاریابی ویروسی این می‌باشد که محتوای تولید شده توسط شما دست به دست می‌چرخد و مخاطبان هدف خود را پیدا می‌کند.

9- بازاریابی به شکل افیلیت مارکتینگ

این روش بازاریابی به سیستم همکاری در فروش مشهور است و مزایای بسیاری دارد که می‌توانید از آن بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید: دوره دیجیتال مارکتینگ 

معایب دیجیتال مارکتینگ 

یک قسمت کوچک از دیجیتال مارکتینگ ابزرهایی می‌باشد که ما از آن استفاده می‌کنیم و در کشور ایران به دلیل وجود برخی محدودیت‌ها نمی‌توانیم از تمامی ابزارها استفاده کنیم.

به همین خاطر پیوسته درحال سوییچ کردن در بین ابزارها هستیم. جدای تمامی این مسایل تمامی وقتی که برای یادگیری این ابزارها صرف می‌شود، می‌تواند برای خود کسب و کارتان بگذارید و در آن پیشرفت کنید.

نمونه‌هایی از بازاریابی محتوا

در این قسمت از مقاله مثال‌هایی از بازاریابی محتوا را برای شما عزیزان آورده‌ایم.

1. شما می‌توانید یک کتابچه تهیه کنید و مطالب مفیدی را در آن بیاورید و در اختیار مخاطبان قرار دهید. همچنین می‌توانید نسخه دیجیتال آن را بر روی وب‌سایت خود آپلود کنید تا کاربران بتوانند آن را دانلود کنند.

2. مقالات خوب، با موضوعات عالی تولید کرده و آن‌ها را انتشار دهید.

3. در حوزه کاری خودتان می‌توانید کتاب یا هر چیز دیگری را نقد و بررسی کنید.

4. پادکست تولید کنید.

5. ویدئو خوب و جذاب منتشر کنید.

6. اطلاعات کاربردی و مفید را بوسیله اینفوگرافی تولید کنید.

7. فعالیت بسیار خوب و حرفه‌ای در سوشال مدیا و ..

انواع بازاریابی محتوا و تبلیغات

شاید برایتان این سوال به وجود بیاید که بازاریابی محتوا همان تبلیغات است یا نه؟ در جواب به این سوال باید گفت که در بازاریابی محتوا گرانقدر بودن آن اهمیت دارد. محتوایی که نوشته می‌شود اگر برای مخاطب ارزش داشته باشد می‌تواند آن را به سمت کسب و کار شما جذب کند و یکی از مشتری‌های همیشگی شما بشود.

فقط متن نیست که بازاریابی محتوا را در بر می‌گیرد. عکس‌ها و فیلم‌ها نیز نوع دیگری از محتوا هستند. در ادامه مدل‌های مختلفی که شما می‌توانید تولید محتوا کنید را شرح خواهیم داد. چیزی که در تولید محتوا بسیار اهمیت دارد، ایده‌های جذاب است.

این مورد در بازاریابی دیجیتال باعث افزایش بازدید و فروش و پیدا کردن مشتریان هدف می‌شود. مواردی که باعث می‌شود شما در بازاریابی محتوا موفق شوید را در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1. نوشتن مقالات برای بلاگ:

نگارش و انتشار دادن مطالب و مقالات برای وبلاگ باعث می‌شود تا شما مهارت کارهای خود را نشان دهید و همچنین ترافیک و بازدید سایت خود را افزایش دهید.

2. اینفوگرافی:

نوع دیگری از محتوا می‌باشد تا افراد به صورت شکل و دید مفهومی آن مطلب مورد نظر را آموزش ببینند.

3. پادکست:

پادکست‌ها هم در دسته محتوا قرار می‌گیرند که به شکل صوت بوده و گوینده مطلبی را در آن بیان می‌کند. امروزه خیلی از افراد به پادکست‌ها علاقه نشان داده و طرفداران زیادی دارد. چون در این نوع محتوا نیازی به گذاشتن زمان زیادی برای آن نیست. شما در عین حالی که در خیابان قدم می‌زنید می‌توانید به پادکست‌ها گوش دهید.

4. کلیپ و فیلم:

دیدن ویدئو نیز برای کاربران بسیار جذاب است، به دلیل اینکه امروزه بیشتر مردم از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند و تاثیر ویدئو در رساندن مفهوم و منظور شما بسیار بیشتر از محتوای متنی می‌باشد و بازخورد بیشتری دارد.

استارتاپ (Startup)

استارتاپ که در ترجمه لغت به شرکت‌های تازه تاسیس و نوپا می‌گویند. در تعریف استارتاپ به هیچ عنوان نیامده است که فقط در حوزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات باشد. اما به دلیل اینکه در سال‌های گذشته بیشتر استارتاپ‌ها در حوزه کاری تکنولوژی بوده با شنیدن واژه استارتاپ افکار به سمت حوزه کاری فناوری اطلاعات کشیده می‌شود.

پله‌های شروع استارتاپ

با عنایت به اینکه یک تعریف کوتاه و خلاصه در مورد استارتاپ گفته شد در این قسمت می‌خواهیم مراحلی را برای شما بازگو کنیم تا بتوانید شما هم یک استارتاپر خوب باشید. احتمالا افراد دیگری به مراحلی که در ادامه شرح خواهیم داد قسمت‌های دیگری اضافه کنند، اما این مراحل برای

1- داشتن ایده خوب

در کل برای شروع یک استارتاپ شما نیاز به یک ایده بسیار عالی دارید. همچنین استارتاپ با ایده معنا پیدا می‌کند. حالا این ایده هم می‌تواند جدید و تازه باشد و یا از یک کسب و کار دیگری وام گرفته شده باشد. به طور مثال شما حتما نباید برای شروع یک کسب و کار چیزی اختراع کنید. شما می‌توانید با خلاقیت خود در یک لیوان یک تغییر جذاب ایجاد کنید که همه را به سمت خودش جذب کند.

2- مشخص کردن مسیر و انجام تحقیقات

قدم بعدی برای شروع یک استارتاپ خوب این است که شما تمام راه‌هایی که در آن می‌خواهید در آن قدم بگذارید را بر روی کاغذ پیاده‌سازی کنید تا بدانید چه کارهایی قرار است انجام دهید. همچنین تمام جوانب و مسیرهای آن را در نظر بگیرید و مورد بررسی قرار دهید و با افراد نزدیک خود از جمله خانواده مشورت کرده و به آن‌ها نشان دهید. در نهایت هدف‌هایتان را که مشخص کردی آن‌ها را به اهداف کوتاه و بلند تقسیم کنید.

3- به ثبت رساندن ایده خود

شما در مرحله قبل نباید ایده خود را با افراد غیر قابل اعتماد مطرح کنید. به دلیل اینکه امکان سو استفاده از ایده شما وجود دارد.

4- ایجاد ماکت

شما در این مرحله باید یک نمونه از طرح و ایده خود را تهیه کنید که تا حدودی عینیت پیدا کرده و خود شما آن را از هر نظر بررسی کنید.

5- آنالیز بازار و نمایش ماکت اولیه

در قدم دوم توصیه شد که ایده خود را به افراد نزدیک و خانواده نشان دهید. در این مرحله چون ایده خود را ثبت کرده‌اید می‌توانید دایره مخاطبان خود را تا حدودی فراتر ببرید و وارد بازارهای کوچک شوید.

6- یافتن سرمایه‌گذار

یکی از کارهای مهمی که شما باید برای استارتاپ خود انجام دهید، پیدا کردن یک سرمایه‌گذار است که بتواند این ریسک را قبول کند و پشتیبان شما و استارتاپ شما باشد.

تولید محتوا

به زبان ساده تولید محتوا، تیر آخر در بازاریابی و تبلیغات است. زمانی که شما محتوایی تولید می‌کنید، در واقع آن را بدون دریافت هیچ هزینه‌ای در اختیار کاربران قرار می‌دهید. پس سعی کنید محتوای خوی تولید کنید تا مشتریان و مخاطبان را به سمت خود بکشانید و بتوانید آن‌ها را حفظ کنید.

همینطور نویسنده زمانی که مختوا تولید می‌کند با بداند ایده‌هایی که به موضوع متن آن نزدیک است چه چیزهایی است و اینکه کاربر به چه اطلاعاتی نیاز دارد و چه چیزهایی را جستجو می‌کند. با رعایت این نکات و جستجوی کلمات کلیدی مناسب می‌توانید رتبه خود را در گوگل بالا ببرید و به مرور در صفحات اولیه گوگل ظاهر شوید.

مدل‌های مختلف محتوا

در تمامی حوزه‌های کسب و کار محاطب اهمیت ویژ‌ه‌ای دارد. به همین دلیل ابتدا باید مخاطب خود را در این حوزه بشناسید و بدایند که به چه نوع محتوایی علاقه دارد. این کار روند تولید محتوا را برای شما آسان می‌کند.

بعضی از مدل‌های محتوا به شکل زیر می‌باشند:

وبلاگ

محتوای دسته‌بندی شده

نوشته‌های طولانی

پست مهمان

ابزارهای تولید محتوا

ابزارهایی که در ادامه به شما عزیزان معرفی می‌کنیم به شما این امکان را می‌دهند تا هر جند اگر تولید محتوا تبحر نداشته باشید، با استفاده از ابزارهای این برنامه‌ها می‌توانید محتواهای جذابی تولید کنید.

Canva
Giphy
Viyard
Surveymonkey
Anchor
Make may personal

سخن پایانی

تمامی فعالیت‌ها و ابزارهایی که برای تبلیغات محصول خاصی که در حوزه دیجتال انجام می‌شود را بازاریابی دیجیتال گویند.
شاخه‌های بسیاری زیادی در حوزه بازاریابی دیجیتال موجود می‌باشد.برای اینکه در این حوزه موفق شوید، یک شاخه را انتخاب کنید و همان را پیش ببرید.
چون دیجیتال مارکتینگ علم و دانش نوپایی است، همیشه در حال آپدیت و به روز شدن می‌باشد. شما هم باید در زمینه «Digital marketing» خودتان را به روز کنید.
آنالیز کردن دیتا و داده‌های بدست‌ آمده در بازاریابی دیجیتال می‌تواند به شما این کمک را بکند تا در هزینه‌ها صرفه جویی کنید.
در بازاریابی دیجیتال شما می‌توانید به شکل مستقیم با مخاطبان خود رابطه داشته باشید بدون هیچ واسطه‌ای. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا سرعت پیشرفت شما افزایش پیدا کند.
از مزایای دیجیتال مارکتینگ می‌توانیم به قابلیت اندازه‌گیری، کم هزینه بودن، افزایش پیدا کردن تعامل و .. اشاره کنیم.
اگر بخواهیم به نکات منفی بازاریابی دیجیتال اشاره کنیم، وجود محدودیت‌هایی که در کشورمان هست و باعث می‌شود تا نتوانیم از تمامی ابزارهای این حوزه استفاده بهینه کنیم.
دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال در کشور ایران روند رو به رشدی دارد. اگر می‌خواهید در دنیای سایت و دیجیتال کسب و کاری را راه‌اندازی کنید، سریع‌تر اقدام کنید.

هم‌رسانی
  • اشتراک گذاری در Facebbok
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در Telegram
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
دیدگاه ها