وقتی سازمان در آستانه بحران است، استراتژی تغییر جهت با کوچکسازی و تثبیت، مسیر بازگشت به پایداری را هموار میکند. مانند فورد که با تمرکز بر مدلهای پرفروش در دهه 2000، از افت سودآوری عبور کرد و به رقابت بازگشت.
استراتژی تغییر جهت بر بهبود کارایی عملیاتی و بازگرداندن سازمان به مسیر موفقیت تمرکز دارد و زمانی استفاده میشود که سازمان با مشکلات گسترده مانند کاهش سودآوری، کاهش سهم بازار، ناکارآمدی عملیاتی یا فشارهای اقتصادی روبهرو باشد، اما این مشکلات هنوز به مرحله بحران جدی نرسیده باشند.
این استراتژی شامل دو مرحله اساسی است:
کوچکسازی:
کاهش هزینهها و مقیاس عملیاتی از طریق حذف بخشهای غیرضروری و کاهش نیرو برای جلوگیری از سخت تر شدن وضعیت.
تثبیت:
اجرای برنامهای هدفمند برای کاهش هزینههای سربار، بهینهسازی فرآیندها و تثبیت وضعیت سازمان در حالت کوچکشده.
در صورت اجرای اصولی این مراحل، سازمان میتواند موقعیت فعلی خود را حفظ، شرایط رقابتی خود را تقویت و برای رشد و توسعه مجدد آماده شود.
پست های ویژه
جذب نیرو از جایگاه شغلی شروع می شود
1404/03/19
مدیریت دو سویه
1404/03/17
چالش تامین مالی برای مدیران میانی
1404/03/13
آخرین پست ها
بدون ریسک، پیشرفتی در کار نیست!
1404/05/27
پس از بحران، پیش از آینده
1404/05/21