برندینگ چیست؟ راهنمای جامع دوره های برندینگ
برندینگ چه معناست؟
برندینگ فرآیند ایجاد یک درک قوی و مثبت در ذهن و قلب مخاطبان است که از ترکیب عناصری مانند هویتهای بصری، شاخصههای طراحی، بیانیه ماموریت، چشم انداز، وعده برند و یک تم ثابت در تمام ابعاد کسب و کار به وجود میآید. برندینگ به کسب و کارها کمک میکند تا با جلب نظر مشتریان وفادار، خودشان را از رقبا متمایز سازند.
مشتریان انتظار دارند جنس پیامهای دریافتی از سمت شما در تمامی بخشهای کسب و کار شما از جمله محتواهای تبلیغاتی، محصولات و خدمات، خدمات پس از فروش و… یکسان باشد. در صورت شروع برندسازی مجدد، باید هویتهای بصری و سبک کسب و کار خود را متناسب با برند جدید در همه جا به صورت آنلاین و آفلاین تغییر دهید. اطمینان حاصل کنید که یک برند پایدار خلق کردهاید تا مشتریان شما از ارتباط با کسب و کارتان لذت ببرند.
دنیای برندینگ با “بستگی دارد”های بسیاری روبهرو است، مثلا برندینگ برای فروشگاه فیزیکی میتواند با برندینگ برای کسب و کار آنلاین بسیار متفاوت باشد؛ زیرا در فروشگاه فیزیکی، موقعیت قرارگیری محصولات و قفسهها و … بسیار مهم است و میتواند بر چگونگی تجربه مشتری از برند شما هم تاثیر بگذارد.
چرا برندینگ مهم است؟
یک برند قدرتمند میتواند با داشتن مزیت رقابتی پایدار نسبت به رقبای روزافزون خود، در جذب و حفظ مشتری با هزینه بسیار کم، اثر بسزایی بگذارد.
صرف نظر از اینکه شما برای ساختن یک برند جذاب، چه مقدار وقت و تلاش خود را صرف میکنید و چه میزان به آن توجه دارید، در شرایطی مطمئن شوید کسب و کارتان حدقل به یک برند تبدیل شده است. با این حال، رویکرد شما در قابل برندتان بستگی به این دارد که میخواهید چطور کسب و کارتان دیده شود.
با آفرینش دقیق برند خود از طریق قصه پردازی، تبلیغات و بازاریابی درست، تولیدمحتوای خلاقانه و جذاب این فرصت را دارید که به انتظارات مشتریان خود جامه عمل بپوشانید و یک پیوند منحصر به فرد ایجاد کنید که فراتر از یک رابطه معمولی خرید و فروش است.
برند خوب استراتژیک است، در حالی که بازاریابی تکنیکال محسوب میشود. هنگامی که اهداف والاتری را تعیین میکنید و مسئولیت برند خود را به روشنی تعریف مینمائید، میتوانید شروع به طرح یک نقشه بازاریابی کنید که در جهت دستیابی به آن اهداف باشد.
اهمیت برندینگ در کسب و کار الکترونیک:
برندینگ فرایند پیچیدهای است که نیاز به برنامهریزی دقیق و رویکرد حساب شده دارد. در حالت ایدهآل، شما باید قبل از راهاندازی فروشگاه آنلاین خود، استراتژی برندینگ خود را تنظیم کنید تا در همتراز کردن فروشگاه خود با انتظارات مشتری به مشکل برنخورید. در کسب و کار اینترنتی، یک برند قوی همچنین میتواند مثل شبکهای ایمنی باشد که از کسب و کار در مقابل قیمت رقابتی محافظت میکند.
پس در نتیجه چطور میتوانید برای برندسازی یک کسب و کار تلاش کنید؟ در اینجا مراحل کلیدی برای ساختن برندی معتبر بیان شده است:
مشتریان خود را درک کنید
برای برقراری ارتباط موثر، باید عناصری را که بر مشتریان هدف شما تأثیر میگذارند شناسایی کرده و روی آنها تمرکز کنید. آنان چه دوست دارند؟ چه چیزی آنها را برمیانگیزد و جذب میکند؟ آنها چه خصوصیتی از ابعاد برند شما را دوست دارند؟
شخصیت برند خود را تعریف کنید
پرسوناژ برند، پرستیژ شغلی شماست که بر پایه تجربیات مشتری شکل میگیرد. این مسئله به شدت تحت تاثیر نوع نگرشی است که شما درباره مشتریان هدف خود دارید. چه کلام و نوع لحنی متناسب این مخاطب خواهد بود؟ کدام نوع زبان بیشترین تاثیر را خواهد داشت؟ چه تصاویری توجه آنها را به خود جلب خواهد کرد؟
وعده برند خود را متبلور کنید
قول نهایی که به مشتریان خود می دهید چیست؟ محصولات و خدمات شما چگونه زندگی آنها را بهتر میکنند و چگونه میخواهید این قول را عملی کنید؟ بر پایه آمار 66٪ از مصرف کنندگان فکر میکنند که شفافیت یکی از جذابترین ویژگیهای یک برند است.
داراییهای بصری خود را کامل کنید
خریداران آنلاین محصولی را که مشاهده میکنند لمس و یا احساس نمیکنند، بنابراین تجربه بصری و دیداری بسیار مهم است. داراییهای بصری یک برند همه عناصری مانند شکل دکوراسیون داخلی دفتر یا فروشگاه، طراحی وب سایت، فونت و تایپوگرافی، پالت رنگ، طرحهای لوگو و تبلیغات و همچنین بستهبندی و نوع چینش جعبه را شامل میشود. وقتی همه این المانها و ابعاد هماهنگ با هم و سازگار در کنار هم قرار گیرند، اثرگذاری جلوه بصری به اوج خود میرسد. تحقیقات نشان میدهد که داشتن رنگ اختصاصی و به یاد ماندنی برند، 80٪ احتمال شناسایی برند شما توسط مشتریان را افزایش می دهد.
تجربه مشتری را اصلاح کنید
اگرچه شما در احساس نهایی مشتری پس از تجربه اتسفاده از محصولات و یا خدماتتان سهم کمی دارید، اما باید تمام تلاش خود را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که هر تعاملی که با مشتریان خود دارید مطابق با وعدهها و اهداف بیانشده برندتان بوده و از دستورالعملهای تجاری شما پیروی میکند. 69٪ از مصرفکنندگان میگویند، مهمترین کاری که برندها میتوانند برای بهبود تجربه خرید از آنها انجام دهند “شناخت آنها” است. این شامل همه ابعاد برند است، از سیاستهای عودت کالا و پشتیبانی گرفته تا ترتیب حمل و نقل و ارتباطات بازاریابی از طریق ایمیل و موارد دیگر.
وفاداری مشتریان را از خاطر نبرید
هیچ چیز به اندازه قدردانی از مشتریان وفادار نمیتواند در تقویت تصویر برند شما کمک کننده باشد. با اجرای طرحهایی مثل ارائه هدیههای گاهگاه رایگان یا افزایش تخفیف و دادن پروموشنهای مختلف از آنان قدردانی کنید. این یک روش مطمئن برای ایجاد روابط طولانی مدت با مشتریان و انسانیسازی برند شما میباشد.
شاید شنیده باشید که برندینگ مختص کسب و کارهای بزرگ با بودجه بالاست.
این یک افسانه است!
دوره برندینگ برای تمامی کسب و کارها، چه کوچک و چه بزرگ، حیاتی میباشد. با توجه به شدت رقابت در بازار، مشاغل کوچک حتی بیشتر از این امر سود میبرند. این میتواند شامل کارآفرینان انفرادی، بیزنسهای آنلاین و حتی فریلنسرهای مستقل باشد.
متاسفانه، بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک، پلن یا استراتژی برای برندینگ ندارند. ولی در نقطه مقابل آنهایی که تمرکز خود را بر برندسازی میگذارند از مزایای قابل توجهی نسبت به این افراد برخوردارند. بر پایه آمار از هر 10 خریدار 6 مورد تحتتاثیر قدرت برند هستند.
برندینگ چه نیست؟
در این مورد دو نکته وجود دارد که باید بسیار به آن توجه داشت.
اول اینکه برند فقط به یک لوگو و طرح و رنگ محدود نمیشود. همچنین هدف دوره برندینگ صرفاً آگاهی دادن به مردم درباره کسب و کارتان نیست. اگرچه اینها بخشی از روند ساخت برند هستند، اما در مراحل ابتدایی قرار دارند.
دوم، مهم است که تفاوت بین برندینگ و بازاریابی را بدانید.
بازاریابی تمام فعالیتهایی است که طراحی میشود تا موجب رشد کسب و کارتان، محصولات و یا خدماتتان شود. بازاریابی فرایند برندینگ را تکمیل میکند اما جایگزین آن نمیشود.
پس برندینگ چیست؟
برند نام، طرح، نماد، ذهنیت، احساس یا هر ویژگی دیگری است که یک محصول یا خدمات را از دیگران متمایز میکند.
برندینگ فرآیندیست برای ایجاد هویت کسب و کار مختص شما. هر آنچه نمایانگر کمپانی، سازمان یا کسب و کارتان است، ملموس و یا نامحسوس، در مجموع برند شما را تشکیل میدهد.
نمونههایی از عناصر ملموس برند شامل لوگو، وب سایت و فضای اداری شماست. محبوبیت، ادراک، ارزشها، اهداف و ماموریت کسب و کار شما نمونههایی از موارد نامشهود هستند.
مشتریان شما نیز به هویت برند شما کمک میکنند. اعتبارتان و شیوه ارتباط با افراد و سازمانهای دیگر نیز همینطور.
شاید سادهترین تعریف برندینگ را جف بزوس بیان کرد:
“برند شما آن چیزیست که دربارهتان میگویند، وقتی در اتاق نیستید!”
چرا به فروش بیشتری نمیرسید؟
حال بیایید بررسی کنیم که چگونه برندینگ به شما کمک میکند فروش بیشتری داشته باشید و کسب و کار خود را رونق دهید.
بیشتر بخوانید: 10 اصل اساسی فروش در سازمان ها
در فضای بازار امروز، مصرفکنندگان تعداد نامحدودی انتخاب دارند. مهم نیست که چه محصول یا خدمتی باشد، صدها کسب و کار برای فروش در رقابت هستند.
اغلب از صاحبان مشاغل پرسش میشود، چرا مردم باید آنها را از میان دیگر رقبای انتخاب کنند و آنان نیز همیشه جواب یکسان میدهند:
“ما کار را به خوبی انجام میدهیم و خدمات عالی به مشتری ارائه میکنیم.”
غالب صاحبان کسب و کار معتقدند که در کارهایی که انجام می دهند تبحر دارند و بهترینند. و البته واضح است که مصرفکنندگان، خدمات خوب می خواهند. اما این گفتهها الزاما کسی را راضی نمیکند که از شما خرید کند. وقتی برای مصرفکنندگان توضیح میدهید که چرا باید از شما خرید کنند، ممکن است گوش کنند اما لزوما قانع نمیشوند.
در عوض، آنها پیش خودشان شما را قضاوت میکنند و تصمیم میگیرند که آیا صلاحیت کمک به آنها را دارید یا خیر. آنها همچنین شما را با سایر گزینههای خرید مقایسه میکنند تا تعیین کنند که کدام یک بهتر هستید.
همانطور که آنها گزینههای خود را ارزیابی می کنند، این سوالات در ذهن آنها میگذرد:
آیا این شخص/ کسب و کار مشکل من را درک می کند؟
آیا او برای کمک به من در حل مشکل صلاحیت دارد؟
آیا آنها معتبر هستند؟ آیا می توانم به آنها اعتماد کنم؟
آیا من بیشترین ارزش را برای بهایی که میپردازم دریافت میکنم؟
آیا از خدمات پس از فروش بهرهمند میشوم یا اینکه بعد از خرید من را کنار میگذارند؟
مسئله دیگری هم در روند خرید وجود دارد، که باید در نظر بگیرید. مصرفکنندگان نمیخواهند روند خرید دشوار باشد. آنها وقت ندارند که در مورد هر راه حل تحقیق کنند. به همین دلیل است که آنها به سیگنالهای برند توجه میکنند تا به آنها در تصمیمگیری کمک کنند. این سیگنالها به عنوان شاخصهایی شناخته میشوند که به آنها میگویند کدام انتخاب برای آنها مناسب است. شما همواره سیگنالهایی را برای مشتریان احتمالی ارسال میکنید که این سیگنالها آنها را به سمت خود میکشد یا آنها را دور میکند. پروسه صحیح برندینگ به شما کمک میکند سیگنالهای مثبت خرید را برای مشتریان هدف ارسال کنید.
چگونه از رقیبانتان متمایز باشید؟
پیش از این، اشاره شد که صرفا بیان اینکه محصولات شما از کیفیت خوبی برخوردار است یا خدمات فوقالعادهای ارائه میدهید، مصرفکنندگان را وادار به خرید یا استفاده از خدمات شما نمیکند. این امر به ویژه در مورد مشاغل کوچک، مشاغل آنلاین و فریلنسها صادق است.
بازار اشباع شده است. گاهی اوقات، فروش، بیشتر از اینکه بهترین انتخاب باشد، مربوط به قرارگرفتن در یک مکان مناسب است. مردم برای یافتن محصولات و خدمات دیگر محدود به بازار محلی خود نیستند. اینترنت دنیایی از گزینهها را پیش پایشان قرار داده است.
این بدان معناست که شما هنگام دستیابی به فرصتها باید نهایت استفاده را ببرید.
برندینگ میتواند یک مزیت رقابتی در کسب و کار به شما بدهد. خصوصا میان کسب و کارهای کوچک، اکثر رقبای شما استراتژی کسب و کار ندارند. ممکن است آنها دارای یک لوگو یا یک وبسایت زیبا باشند، اما این بدان معنی نیست که آنها یک برند معتبر دارند. حتی صرف تزریق پول مداوم هم نمیتواند موجب اعتبار برند شود.
با استفاده از دوره برندینگ، شما کنترل هویت کسب و کارتان و موقعیت آن در بازار را در دست میگیرید. موقعیت شما بر چگونه دیده شدنتان توسط مشتری بسیار موثر است.
تا اینجا متوجه شدیم ارائه یک تعریف جامع و مانع از برند سخت است.
مشتریان، دوستان، آشنایان، اعضای خانواده، صاحبان مشاغل و دیگران اغلب تلاش میکنند تا مفهوم برندینگ در کسب و کار را درک کنند.
آیا برند به لوگو شما برمیگردد؟ یا این که از چه رنگهایی استفاده میکنید یا برندینگ پلنهای گوناگون بازاریابی شماست؟ آیا برندینگ شیوه ارتباط شما از طریق رسانههای اجتماعی با مردم است یا نحوه تبلیغاتتان؟
در واقع، همه اینها هست و موارد دیگر.
دوره برندینگ به معنای این است که مردم بپذیرند که شما بهترین کالا یا خدمات را برای آنها ارائه میدهید، درست در لحظه استفاده آنها از محصولات و خدمات شما. وقتی بتوانید با تعداد مشتریان کافی به این وضعیت برسید، رشد در کسب و کار شما رخ خواهد داد و از موفقیتهای سخت کسب شده لذت خواهید برد. به نوعی برندینگ عبارت است از انجام هر کاری که میتوانید اطمینان حاصل کنید که افراد مربوطه به روش صحیح در مورد کسب و کار شما فکر یا احساس میکنند.
فرایند درک شما از یک برند مانند شیوه درک شما از یک انسان است. به صحبتش گوش میدهید، به رفتارش توجه میکنید، درباره تجربه دیگران در برخورد با او، درباره نحوه معرفی کردن خودشان و انتخابهایشان کنجکاو میشوید و….
اما چه چیزی واقعاً بر برند شما تاثیر میگذارد، حال باید به مباحث زیر توجه کرد.
جلوههای ظاهری و بازاریابی محیطی برند :
فرض کنید که در حال گردش هستید و در هر جهت رقیبی وجود دارد، شما اسمی از نیمی از آنها نشنیدهاید و به نظر میرسد دوستانتان درباره آنها چیزهایی شنیده اند، اما برای تصمیمگیری درست کافی نیست. وقتی افراد قادر به صرف ساعتها تحقیق درباره چیزی نباشند، باید براساس اطلاعاتی که در آن زمان در دسترس دارند تصمیم بگیرند.
به همین دلیل است که صرفا برخی از ایده های تبلیغاتی مورد علاقه کسب و کارهای کوچک بسیار خوب کار میکنند!
جذابیت بصری کسب وکار
اگر به نظر نرسد که یک کسب و کار به دکوراسیون داخلی و ظاهر خود اهمیت نمیدهد خیلی از افراد به جای دیگری مراجعه خواهند کرد.
چه تعداد مشتری دارید
وقتی مشتریهای زیادی در محل کسب و کار شما حضور دارند، این نشان میدهد که شما حداقل از کیفیت خوبی برخورهستید و بخشی از کار درست انجام شده است.
چقدر هزینه بر هستید
اگر به اندازه کافی کیفیت محصولتان خوب نباشد و یا مشتریان قادر به درک ارزش محصول و خدماتتان نباشند، آنها متمایل به پرداخت هزینه نخواهند بود.
اگر یک کسب و کار لوگو شلخته، تابلوهای قدیمی و کاتالوگهای زشت و زننده با خطکاریهای مختلف داشته باشد، یکی از دو پیام کاملا واضح را در پی دارد. یا به اندازه کافی برایشان اهمیتی ندارد که بخواهند حرفهای به نظر برسند و یا توانایی پرداخت هزینههای آن را ندارند و بهانهای هم پذیرفته نیست. که در هر دو حالت در ذهن مشتری ناخوشایند است.
برندینگ آنلاین
امروزه مردم در دو دنیای متفاوت زندگی میکنند، یکی فیزیکی و دیگری مجازی، در حالی که در اطراف قدم می زنید، دوست شما در حال جستجوی آنلاین برخی از توصیه ها در مورد رستورانهای دور و برتان است و مطمئناً هم آنها اطلاعات زیادی در مدت زمانی کوتاه در اختیارش قرار میدهند. موارد بسیار مهمی وجود دارد که شما میبایست در فضای آنلاین به آن توجه داشته باشید.
امتیازات مشتریان قبلی
تنها توانایی مدیریت صحیح و فراتر رفتن از انتظارات مشتری است، که منجر به نظرات مثبت میشود. شما در صورتی میتوانید این کار را انجام دهید که مخاطبان کسب و کارتان و آنچه که از برند شما میخواهند را درک کنید.
وب سایت
هر کسب و کاری برای جذب مشتری جدید باید با برندینگ صحیح از وب سایت خود بیشترین بهره را بگیرد. اگر بخواهید کسب و کار خود را به چیزی فراتر از نرمال تبدیل کنید، باید کارهایی انجام دهید که رقبا قادر نیستند، خدمات و محصولات را با شرایط و تخفیفات جدیدی ارائه دهید و در عین حال بهترین استفاده را از پرسنل، لوکیشن و داراییهای دراختیارتان داشته باشید. وب سایت شما، کسب و کار شما در فضای آنلاین است.
رسانههای اجتماعی
با توجه به فراگیری امروزه شبکههای اجتماعی، نمیتوان تجربیات بد مشتریها را نادیده گرفت و در کنار ایجاد ارتباط خوب، حفظ همیشگی کیفیت بسیار مهم است. برقراری ارتباط با افرادی که به کار شما علاقه نشان میدهند بسیار حیاتی است. آنها میتوانند درک ارزشمندی از آنچه شما به درستی انجام میدهید ارائه دهند. اگر این افراد و پتانسیلها را تشخیص ندهید و عوامل اغنای انگیزه آنان را تشخیص ندهید، بعید است که بتوانید عملکرد رو به رشدی در فضای مجازی داشته باشید.
عوامل مهم جذب مشتری در حالت آنلاین و آفلاین
فاکتورهای مختلفی وجود دارد که بدون توجه به آنلاین یا آفلاین بودن، به یک اندازه باید مورد توجه قرار گیرند.
ارتباط موثر
در میان انبوهی از انتخابات برای مصرفکنندگان، آنها انتظار دارند كه کسب و کارها به آنها كمك كنند و با در اختیارگذاشتن آسان اطلاعات کاربردی برای تصمیمگیری، انتخاب آسانی را برای آنان فراهم سازند. اگر یک رستوران منوی خود را در مکانی کاملاً قابل رویت در فضای خارج رستوران قرار ندهد، مردم را مجبور میکند که به داخل بروند و با کلوگوندان گفتگو کنند. امری که بعید به نظر میرسد بیشتر آنها بخواهند انجام دهند، تا زمانی که مطمئن شوند میخواهند آنجا غذا بخورند. یک برند قدرتمند نیازهای مشتریانش را درک میکند و فعالانه به دنبال سادهسازی امور زندگی آنها است.
شفافیت قیمتگذاری
تصور کنید در یک رستوران قیمت غذاهای موجود روی منو نوشته نشده باشد و شما مجبور باشید گارسون را صدا بزنید و یا بدتر، خود به آنها مراجعه کنید. این فاکتور خود میتواند موجب احساس راحتی و یا برعکس احساس ناخشنود مشتری شود. اگر کسب و کاری درباره قیمت، شفاف عمل نکند، قطعا در زمینه جذب مشتری موفق نخواهد بود.
حضور برند
دلایل زیادی وجود دارد که نشانگر اهمیت این موضوع است که، همواره وجود و حضور برند خود را در همه جا مدیریت کنید. به طور خلاصه، هرچه نحوه برقراری ارتباط با مخاطبان خود را بهتر مدیریت کنید، بهتر عمل خواهید کرد. برای مثال حضور شما در نمایشگاههای تخصصی صنعت خودتان بسیار مهم است، در وحله اول اینکه آیا حضور داشته باشید یا خیر؟ قرفه ای که میگیرید چطور طراحی شود؟ چه چیزهایی ارائه دهید و …
و یا فرض کنید که برند شما مختص محصولات تکنولوژیک است، اما برند شما مدام در برنامههای آشپزی حضور داشته باشد!!!
هنگامی که افراد اطلاعات کافی برای تصمیمگیری و انتخاب آگاهانه ندارند، انتخاب ناخودآگاه را تجربه خواهند کرد. امکان دارد انتخاب کاملاً اشتباهی داشته باشند، اما اگر برندتان آنچه را که لازم است در اختیارشان نگذارد، چاره دیگری برای آنها باقی نمیماند.
برند شما باید به طور واضح تعریف شود تا مشتریان شما دقیقاً بدانند که به چه هدف خرید میکنند و برند شما چه در اختیارشان میگذارد. در مورد آن فکر کنید:
اگر اکثریت مخاطبان شما بیش از 65 سال داشته باشند، معرفی کسب و کار و قراردادن همه اطلاعات در یک برنامه تلفن همراه یا یک برنامه دسکتاپ روشی منطقی نیست. پس بسیار مهم است که مخاطبان خود را به بهترین نحو بشناسید.
سازگاری برند
سازگاری برند به شیوه کلامی و ارتباط موثر و صحیح با مشتریان برمیگردد و درواقع به آنها کمک میکند تا درک کنند که چرا باید شما را از میان دیگر گزینهها دیگران انتخاب کنند.
هریک از موارد زیر میتواند موجب ناسازگاری برند بشود:
استفاده از سبک و لحنهای مختلف زبانی
تبلیغ برند خود در مکانهای نامربوط و متناقض
کم اهمیت دادن برند به مشتریان پس از جذبشدن
عدم پایبندی به سیاستها و استراتژیهای تعریف شده
به کارگیری استایلها و تمهای گوناگون بصری
بدون صرف زمان و تلاش کافی برای ایجاد یک برند قدرتمند، این خطر، که در نزد مشتریان، جدی به نظر نرسید و به اندازه کافی تثبیت نشوید، تهدیدتان میکند. کسب و کارهایی که به قول معروف برند نشدند و یا سعی میکنند به هر نحوی (باری به هر جهت) کار خود را انجام دهند بسیارند، این کسب و کارها نه تنها تهدید برای آینده خود هستند بلکه برای آن صنعت نیز مضرند.
شما میتوانید با همکاری با یک آژانس حرفهای برندینگ، حجم زیادی از دغدغه فکری خود در این باره را کم کنید. یک تیم متخصص حرفه ای با استفاده از رویکرد و زبان مناسب و نحوه تبدیل آن به یک سبک بصری جذاب، میتواند در مورد چگونگی ترویج بهتر برند به شما مشاوره دهد. هزینههای اینگونه برای برندینگ را به چشم سرمایهگذاری ببینید و نه خرج بیهوده.
اگر به آژانس های مشاوره برندینگ اعتماد ندارید و یا هزینه مشاوره طولانی مدت برای شما سنگین است، میتوانید در مدارس کسب و کار، دورههای تخصصی برندینگ مانند MBA برند یا DBA برند مارکتینگ، را بگذرانید و برای همیشه فعالیت کسب و کار خود را در مسیر صحیح برندینگ قرار دهید.
یک برند همواره متشکل از شش ویژگی اصلی است که به نام Brand Prism شناخته میشود و توسط Jean-Noël Kapferer بیان شده است:
وجه فیزیکی
خصوصیات ظاهری برجستهای که توسط مخاطب مشاهده میشود مانند رنگ، شکلها، لوگو یا هر چیزی که تصور یا دیالوگی را در مورد برند شما را در ذهن مصرفکننده ایجاد میکند.
شخصیت برند
این ویژگی به اینکه برند شما شخصیسازی شده و صفات آن به شکلی خاص در نظر مشتریان درک شده باشد، برمیگردد. از آنجا برند مانند یک شخص میباشد، این خصیصه مانند اینکه یک شخص، فرد خجالتی، شیک یا انسان دوست اتلاق شود، برمیگردد. برای مثال مرسدس بنز یک مرد جنتلمن میان سال است که بسیار شیک و با اقتدار صحبت میکند.
فرهنگ برند
این اصل نشاندهنده ارزش ها و اصولی است که یک برند آن را داراست. به عنوان مثال، برندی که شعار (Go Green)داشته باشد سازگار با محیط زیست خواهد بود در همه جنبه های اصلی آن. از تولید تا بازاریابی. توجه داشته باشید اگر برخلاف شعارتان عمل کنید، حکم باخت خود را امضا کردهاید.
روابط کسب و کار
این اصل بیانگر رابطهای که یک برند با مشتریهای خود دارد، نحوه ارتباط با مخاطبان هدف خود یا نحوه تاثیر برند و ارائه خدمات خاصش بر زندگی مشتریان.
بازتاب مشتری
این ویژگی، انعکاسیست که یک مشتری از برندی خاص میپذیرد. این موضوع با چگونگی درک مشتری از برند متفاوت است و بیشتر در مورد مصرفکنندگانی است که صرفا محصول برایشان مهم است تا برندی خاص.
مشتری از خود مشتری
این مسئله توضیح میدهد که مشتری، خود را با استفاده از برند چگونه درک میکند. به عنوان مثال، چگونگی تمایز زن و مرد در استفاده از مارکهای خاص به عنوان زنانه یا مردانه. یا مثلا زمانی که مشتری در حال رانندگی با رویلس رویس است، چگونه خواهد بود!
تعریف بصری برند
اینکه چگونه یک برند در قالب ارتباط تصویری خود را نشان میدهد، بسیار حائز اهمیت است. بیایید به برخی از عناصر فیزیکی کسب و کار شما و چگونگی قرارگیری آنها در کنارهم برای نمایاندن برند شما بیندیشیم.
طراحی لوگو
این اولین چیزیست که بیشتر مردم از برند شما میبینند. میتوانید از لوگو خود برای جذب سریع گروهها و انواع خاصی از افراد استفاده کنید و به این ترتیب شما علاقه ابتدایی را ایجاد کردهاید؛ تا آنها درباره محصولات یا خدمات شما اطلاعات بیشتری کسب کنند.
طراحی ست اداری
با استفاده از کارت های ویزیت، سربرگ، بروشور و سایر اجزای ست اداری، میتوانید این واقعیت را که کسب و کار شما زیرمجموعه چه صنعتیست و در چه دستهبندی قرار میگیرد، مشخص نمائید.
جذاب بودن فروشگاهها
دکور نمایندگیها با ظاهر عالی و با یک تم مشخص و ثابت، در شکلگیری تصویر برند شما در ذهن مشتری بسیار موثر است. آنها شگفتزده تصاویر بصری قرار خواهند گرفت و کیفیت برند شما را درک خواهند کرد.
طراحی وب سایت
برای بسیاری از کسب و کارها، وبسایت مهمترین بستر بازاریابی آنها است. با توانایی انجام بازاریابی مستقیم در وبسایت شخصی – به جای تلاش برای بازاریابی در محیطی پرفعالیت مانند شبکههای اجتماعی، که مشتریان به راحتی حواسشان پرت موضوعات و یا برندهای دیگر میشود، عملا گام بزرگتری رو به جلو برداشتهاید. سایت مناسب و جذاب معادل داشتن فروشگاه پررنق و جذاب است، نه اینکه یک دکه در بازار داشته باشید.
شبکههای اجتماعی فعال
زمانی که شبکههای اجتماعی برند شما، فعال باشد و با مخاطبین و طرافدارانتان ارتباط خوبی و صمیمی برقرار کرده باشد، برند شما در ذهن مشتری جایگاه دوست داشتنیتری پیدا خواهد کرد. و البته در ادامه میتواند تاثیر مستقیم روی فروش و سود کسب و کار شما نیز داشته باشد. یادمان باشد برند قدرتمند توسط مشتریان ساخته میشود، پس در شبکههای اجتماعی با آنان در ارتباط باشیم و اجازه دهیم برند دلخواه خود را بسازند!
نتیجهگیری
در اینجا چند نمونه از چگونگی تاثیرگذاری دوره برندینگ بر موفقیت کسب و کارشما را دوباره بیان میکنیم:
برندینگ، راههایی به شما نشان میدهد که تناسب بالایی با کسب و کار شما دارند.
برند شما، افرادی را که محصول یا خدمات شما را واقعا میخواهند و نیاز دارند جذب میکند. این بدان معنی است که بازار هدف فوقالعادهای پیدا کردهاید.
شما برای غلبه بر شکایات و نیازهای خریدار آمادگی بیشتری خواهید داشت.
ضمن توجیه قیمت، می توانید هزینه بیشتری را برای محصولات و خدمات دریافت کنید.
برندینگ تمامی گزینههای خرید را به بهترینها کاهش میدهد.
وضوح و منطق درست پیامهای بازاریابی باعث افزایش کارایی آن میشود که نهایتا منجر به فروش و مراجعه بیشتری میگردد.
برقراری ارتباط برند شما با سیگنالهای درست، مشتریان بالقوه باارزشتری را به خود جلب می کند.
برندینگ ارزش منحصر به فرد کسب وکار خودتان را ایجاد میکند و باعث ایجاد تمایز شما از رقبا در بازار می شود.
برندینگ شما را به عنوان مرجعی در صنعت خود جا میاندازد و باعث ایجاد اعتبار و اعتماد میشود.
برندینگ روابط قویتری با مشتری ایجاد میکند که خریدها و مراجعههای بیشتری را در پی دارد.
حال که میدانید برند برای یک کسب و کار چقدر مهم است، وقت آن است که از آن استفاده کنید!
گردآوری: امیرحسین ابری نیا، جواد عیسی زاده