چگونه بحران های سازمان را در شرایط گوناگون مدیریت کنیم؟

مدیریت بحران چیست؟ در کشوری مانند ایران همواره احتمال دارد کسب و کار‌ها با چالش‌های جدی اقتصادی روبرو شوند. نحوه مدیریت این چالش‌ها و بحران‌هاست که رهبران خبره را از دیگران جدا می‌سازد. در این مطلب به بیان ۴ اصل کاربردی می‌پردازیم که به کمک آن‌ها می‌توان بحران‌های هر دوره را بهتر مدیریت نمود.
۱. انکار نکنید؛ بحران‌ها خود به خود حل نمی‌شود و به مرور زمان رفع نمی‌شوند. باید مسئولیتی که ایجاد می‌شود را پذیرفت و روشی موثر برای حل شرایط اتخاذ کرد.
۲. سریع عمل کنید؛ بحران‌ها تشنه زمان اند. در برابر بحران‌ها وقت زیادی وجود ندارد تا گام به گام تجربه و تحلیل کرد و یا دنبال مقصر بود. در واقع رفتن حاشیه امن می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به کسب و کارتان وارد سازد.
۳. تشکیل ائتلاف بحران؛ به این معنا که در مواجهه با بحران یک خط مسیر داستانی داریم که باید یکسری اعضا و کارکنان برای کمک در جریان آن قرار گیرند. بدون اینکار دیگران داستان خودشان از بحران را خواهند ساخت که ممکن است با داستان ما مغایرت داشته باشد.
۴. مثبت‌نگر باشید؛ مورد بسیار مهم در مواجهه با بحران مثبت‌نگر بودن و بروز دادن رفتارهای مثبت است که می‌تواند روی اعضای دیگر هم بسیار تاثیر بگذارد. مصداق این مثبت نگری می‌تواند عدم تمرکز روی گذشته، بجای تحلیل پشت هم بیشتر عمل کردن، ننداختن تقصیر گردن دیگران و ترسو نبودن و داشتن قطعیت باشد.

با شرکت در دوره DBA جنرال موسسه بهار می‌توانید با چگونگی مقابله با بحران‌ها در شرایط مختلف بیشتر آشنا شوید.

مطلب از: امیرحسین ابری نیا 

هم‌رسانی
  • اشتراک گذاری در Facebbok
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در Telegram
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
دیدگاه ها