تاریخچه دوره MBA و دوره مدیریت کسب و کار (بخش چهارم)

در بخش قبلی یا همان بخش سوم تاریخچه دوره MBA یا همان دوره‎‌های مدیریت کسب و کار پرداختیم به انواع مدل‌های برگزاری دوره‌های مدیریت کسب و کار. برای یادآوری بگوییم که اولین نکته‌ پاسخ به یک سوال خیلی مهم است، ‏MBA چیست؟ MBA مخفف عبارت master of business administration است و که در آن به مباحث نوین و کاربردی مدیریت یک کسب و کار پرداخته می‌شود.

ادامه مطلب تاریخچه MBA

شرایط ورود به دوره MBA

امروز میلیون‌ها دانشجوی MBA از مدارس مختلف کسب و کار وجود دارند که معرف و نماینده ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف، مسیر‌های شغلی متفاوت و پیش زمینه‌های مختلفی هستند. مطالعه جدیدی که توسط سازمان تعلیم و تربیت آمریکا انجام گرفته، مشخص شده است که دانشجویان MBA در ایالات متحده آمریکا متنوع‌ترین دانشجویان در مقایسه با دانشجویان دیگر برنامه‌های آموزش عالی هستند.

بنابراین MBAای‌ها چه کسانی هستند و آیا شما می‌توانید یکی از آنها باشید؟

عموماً داوطلبان MBA به این نتیجه رسیده‌اند که یک مدرک MBA مخصوصا گرایش‌هایی مثل مدیریت بازاریابی، مدیریت برند، مدیریت استراتژیک، مدیریت استارتاپ باعث تحقق اهداف شخصی و شغلی‌شان می‌شود و یک مدرسه کسب و کار و یک برنامه مناسب را برای خود پیدا کرده‌اند. متعاقباً پرسنل پذیرنده در مدرسه کسب و کار انتخابی‌شان هم به این نتیجه رسیده‌اند، که تجربه آنها قابلیت‌ها و شرایط لازم و اهدافشان یک احتمال قوی در موفقیت آنها به عنوان یک دانش آموخته MBA خواهد بود.

بیشتر بخوانید: MBA چیست؟ (راهنمای جامع رشته و دوره‌های MBA)

داشتن مدرک MBA یا یادگیری و استفاده از آموخته‌های دوره؟

پرداختن به یک نکته اساسی در اینجا بسیاری مهم است. برخی از افراد تلاش می‌کنند هر چه زودتر دوره را به اتمام برسانند و مدرک مورد نظر را دریافت کنند. داشتن مدرک MBA شاید در مراحل ابتدایی استخدام یا ترفیع جایگاه شغلی مفید باشد. اما اگر نتوانی از آموزه‌های این دوره به خوبی استفاده کنیم خیلی زود به مشکل برمی‌خوریم.

این نکته در مورد افرادی که می‌خواهند کسب و کار خودشان را شروع کنند بسیار مهم‌تر است. البته برخی از مدارس کسب و کار مادامی که مطمئن نباشند شما به تمامی سرفصل‌های آموزشی تسلط پیدا کرده‌اید مدرک MBA را به شما نمی‌دهند. چرا که هم اعتبار مدرک MBA برای خودشان بسیار مهم است و هم تاثیری که یک دانش آموخته آن مدرسه کسب و کار در فعالیت‌های سازمان خود دارد می‌تواند اعتبار برند آنها را بالا ببرد.

پس یکی دیگر از نکاتی که می‌تواند در انتخاب یک مدرسه کسب و کار به ما کمک کند، سخت‌گیری در ارزشیابی و ارائه مدرک است. به تعبیری موسسات سخت‌گیرتر احتمالا گزینه‌های بهتری برای شما هستند.

قبل از ورود به دوره MBA پنج مرحله زیر را بگذرانید:

چنانچه تصمیم به گذراندن دوره MBA گرفته‌اید، قدم بعدی چیست؟ این سوالی است که بسیاری از متقاضیان دوره‌های مدیریت کسب و کار با آن مواجه هستند.

برای ورود به دوره آموزش مدیریت کسب و کار هیچ راه میانبری وجود ندارد، با این وجود اثبات شده که دنبال کردن این فرآیند پنج مرحله‌ای می تواند به شما در بالا بردن کارایی‌تان کمک کند.

  1. قبل از ورود به دوره‌های MBA توانایی خود را ارزیابی کنید.

اهداف آینده‌تان را هرچه باشند، در درجه اول نیاز دارید که یک نگاه واقع بینانه و عینی به خودتان بیندازید؛ به تجربیات گذشته، به انگیزه‌ها و نیز به توانایی‌هایتان از طریق یک خود ارزیابی دقیق.

  1. پیش از ورود به دوره MBA در مورد مسیر شغلی تان تصمیم بگیرید.

بهترین زمان برای فکر کردن به آینده هم اکنون است خصوصاً وقتی صحبت از شغل و کار شما است. که شما هم اکنون مشغول فعالیت در دنیای کسب و کار باشید و یا در حال وارد شدن به آن باشید به نفع شماست که برای آینده برنامه ریزی کنید.

  1. قبل از ورود به دوره مدیریت کسب و کار بدانید چگونه مناسب‌تر خواهید بود.

چه در یک مصاحبه باشد یا در فرم تقاضای کار، نمایندگان پذیرش می خواهند مطمئن شوند و بدانند که شما از نظر آکادمیکی و حرفه‌ای توانایی موفق شدند در برنامه‌شان را دارید یا خیر. بنابراین شما بایستی که یک شرح متقاعد کننده از توانایی‌های‌تان بدهید.

  1. پیش از ورود به رشته MBA برای امتحان GMAT خود را آماده کنید و این امتحان را بدهید.

اگر قصد شرکت در رشته مدیریت کسب و کار به صورت تحصیلات آکادمیک در دانشگاه‌ها را دارید، بهترین شروع، مطالعه برای امتحان GMAT است که به شما فرصت استفاده از موارد اولیه مورد نیاز برای آماده سازی را می‌دهد.

  1. یک مدرسه کسب و کار و یک برنامه را برای خود انتخاب کنید.

چگونه باید یک مدرسه کسب و کار مناسب و یک برنامه کسب و کار خوب، انتخاب کنید که بیشترین هماهنگی را با علایق کنونی و اهداف آینده شغلی‌تان داشته باشد؟

اهمیت تجربه شغلی در انتخاب دوره MBA و مدرسه کسب و کار مناسب

جنبه منحصر به فرد دوره‌های MBA، تجربه شغلی گروهی شرکت کنندگان این دوره است که محیط آموزشی را غنی می سازد. در این کلاس‌ها اغلب رویکرد تیمی اجازه می‌دهد تا دیدگاه‌های متنوع در مباحث گوناگون را با یکدیگر به اشتراک بگذارید. این تعامل منجر به تجربه یادگیری محرک و چالش برانگیزی شده که باعث بیشترین بازدهی منابع و زمان سرمایه گذاری در دوره آموزش مدیریت کسب و کار می شود.

شرکت کنندگان در دوره‌های آموزش مدیریت کسب و کار، دارای چندین سال تجربه شغلی پر ارزش پس از تحصیلات‌شان هستند. برخی بعد از تحصیلات مدرسه و برخی پس از تحصیلات دانشگاهی. اکثر دانش پژوهان هم از حمایت مالی و زمانی کارفرمایان خود برخوردار شده و زمان تحصیل می‌توانند به کار خود به صورت تمام وقت ادامه دهند.

البته که امروزه دوره‌های MBA و دوره DBA به طوری طراحی شده که کمترین لطمه را به زمان کاری متقاضیان وارد کند. برای مثال کلاس‌های مدارس کسب و کار در روزهای وسط هفته معمولا بعد از ساعت کاری، یعنی از 17:30 به بعد و در فرمتی دیگر در آخر هفته‌ها برگزار می‌شود.

به منظور دستیابی به بهره‌وری مطلوب شرکت کنندگان و سازمان‌های حمایت کننده آنها، ساختار و اندازه کلاس، تعامل نزدیک ما بین اساتید و شرکت‌کنندگان بسیار مهم است. تجربه‌های متعدد، مخصوصا زمانی که شرکت کنندگان در یک کلاس زیاد باشند باعث می‌شود علاوه بر اینکه آموزش‌های اساتید اثر بخش باشد متقاضیان با آشنایی با تجارب یکدیگر بتوانند آموزش کامل‌تری را تجربه کنند.

آیا بدون تجربه شغلی هم می‌توان وارد دوره‌های MBA شد؟

موارد ذکر شده قبلی بدان معنا نیست که افرادی که تجربه کاری ندارند، نباید وارد دوره‌های MBA شوند. یکی از گروه‌های مهم علاقه‌مند به دوره‌های مدیریت کسب و کار، دانشجویان تازه فارق التحصیل شده هستند، که برای ورود به بازار کار می‌خواهند با داشتن مدرک MBA رزومه قوی تری داشته باشند، تا شاید بتوانند شغل بهتری پیدا کنند.

این دسته از افراد می‌بایست یا وارد گرایشی مرتبط با رشته تحصیلی خود شوند یا با گرایش MBA جنرال شروع کنند. بعد از اینکه چند سالی تجربه کسب کردند می‌توانند وارد گرایش‌های تخصصی MBA و یا حتی دوره DBA شوند.در این صورت است که می‌توانند تجربه آموزشی موفق‌تری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: MBA چیست؟ (راهنمای جامع رشته و دوره‌های MBA)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هم‌رسانی
  • اشتراک گذاری در Facebbok
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در Telegram
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
دیدگاه ها