از اصول بازاریابی نوین چه می‌دانید؟

در دنیای کسب و کار امروز بازاریابی از مهم‌ترین اصول تجارت است و بدون آن تحقق اهداف شرکت‌ها عملا ممکن نیست. سازمان‌های گوناگون برای فروش بیشتر محصولات و خدماتشان از روش‌های مختلف بازاریابی استفاده می‌کنند. این روش‌های نوین بازاریابی با روش‌های سنتی تفاوت زیادی دارند. البته این به معنای آن نیست که تمامی روش‌های سنتی کنار گذاشته شده‌اند اما اصول بازاریابی مدرن تفاوت‌های بسیاری با بازاریابی سنتی دارد در این متن به بررسی بازاریابی نوین خواهیم پرداخت.

معنای بازاریابی نوین چیست؟

بازاریابی نوین به گونه‌ای از بازاریابی اطلاق می شود که در آن به طور کلی تمرکز بر ظرفیت‌های اینترنت و فضای مجازی و تکنولوژی است. بازاریابی نوین ارتباط تنگاتنگی با دیجیتال مارکتینگ دارد و به نوعی دیجیتال مارکتینگ زیر مجموعه بازاریابی نوین است.

در دیجیتال مارکتینگ از روش‌های جدید برای معرفی محصولات و خدمات به مخاطبان استفاده می شود. اینستاگرام، تلگرام، وبسایت و غیره از جمله این ابزارها می‌باشند. در واقع به گونه‌ای از ظرفیت‌های ابزار تکنولوژی استفاده می‌گردد تا نه تنها شرکت در هزینه‌هایش بهینه عمل کند بلکه محصولاتش را به بهترین نحو به مشتریان معرفی نماید. در دیجیتال مارکتینگ مهم است که از ابزاری کاربردی که بتواند در سریعترین زمان، بهترین عملکرد را از خود نشان دهد استفاده شود. به گونه‌ای از وظایف تیم بازاریابی این است که بین ابزارهای گوناگون، بهترینش را با توجه به نیازهای شرکت انتخاب کنند.

چرا بازاریابی نوین؟

دلیل‌های بسیاری وجود دارد که جمع کثیری از کسب و کارها امروزه به سمت بازاریابی نوین متمایل شده‌اند. بازدهی بیشتر، کاهش هزینه‌های شرکت، امکان ثبت داده‌ها و تبادلات به گونه بهتر از دلایل اصلی پیشگامی بازاریابی نوین می‌باشد. برخی از این دلایل را بررسی می‌کنیم.

بهینه‌سازی مخارج بازاریابی

پیش از این بخش زیادی از هزینه های شرکت به اجاره بیلبورد، درج آگهی‌ها در مجلات و یا تبلیغات تلویزیونی مربوط می‌شد. که در بازاریابی مدرن و با استفاده از شبکه های مجازی می‌توان بسیار از این هزینه‌ها کاست.

امکان شخصی‌سازی

برای توضیح این مورد از بیان یک مثال استفاده می‌کنیم. فرض کنید که شما برنامه ویژه‌ای برای سالمندان یک شهر تدارک دیده‌اید. می‌توانید در بازاریابی مدرن از راه‌های گوناگون فقط این برنامه را به اطلاع سالمندان برسانید (از طریق پیامک یا...).

امکان ارزیابی دقیق داده‌ها

شما در روش قدیمی بازاریابی نمی‌توانستید میزان موثر بودن تبلیغات یک بیلبورد را به طور مستقیم متوجه باشید. اما در بازاریابی مدرن و به عنوان مثال از صفحات اینستاگرام می‌توانید به طور مستقیم میزان مراجعات و دیده شدن مطالب مربوط به محصولاتتان را برآورد کرده و برای افزایش آن برنامه‌ریزی کنید و استراتژی جدید بچینید.

برقراری ارتباط با مشتریان

در بازاریابی مدرن یکی دیگر از ویژگی‌هایی که بسیار به چشم می‌خورد، ارتباط نزدیکتر کسب و کارها با مشتریان و امکان پاسخگویی سریعتر به نیازهای آنان و خدمات پس از فروش از طریق شبکه‌های اجتماعی است.

از جمله دیگر ویژگی‌های برتر بازاریابی نوین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بازده بالا و هزینه کمتر

امکان پاسخگویی شبانه‌روزی به نیازهای مشتریان

از قلم نیفتادن مشتریان و توجه به تک تک آنها

 ساده‌تر بودن فرآیند معرفی محصولات و خدمات

فروش آنلاین

سرعت زیاد تبادل اطلاعات

نبود محدودیت مکانی یا زمانی توانایی بررسی شاخص‌ها و نوع عملکرد

قوانین پایه بازاریابی نوین چگونه اند؟

مهمترین اصل در بازاریابی مدرن توجه به مقدار سود است به عبارتی صرفاً عدد فروش مهم نیست بلکه برآیند میزان هزینه ها و درآمدها اهمیت کلیدی دارد.

اصل دوم بررسی شاخص های مهم بازاریابی است یعنی باید به طور دائم شرکت و کارشناسان بازاریابی اصول مورد نظر خودشان را مورد ارزیابی قرار دهند و بدانند که فروش انتهای کار نیست و باید بتوانند مشتری خود را حفظ کنند. به نوعی پس از فروش تازه کار اصلی آغاز می‌گردد و این یکی از مهمترین تفاوت‌های بازاریابی سنتی و نوین می باشد که در بازاریابی سنتی فروش آخرین مرحله است اما در بازاریابی مدرن فروش تازه شروع کار است!

هم‌رسانی
  • اشتراک گذاری در Facebbok
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در Telegram
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
دیدگاه ها