تحقیقات بازار یک فرآیند اساسی در جهت بهبود عملکرد و تصمیمگیریهای موثر در کسب و کارهاست.
این فرآیند شامل تعیین هدفها، انتخاب روشهای تحقیقاتی، جمعآوری و تحلیل دقیق دادهها، و ارائه توصیههای استراتژیک به کسب و کارها میشود.تحقیقات بازار اطلاعات ارزشمندی را از مشتریان و بازار جمعآوری میکند و به کسب و کارها کمک میکند تا با دقت بیشتر به بازار نگاه کنند و تصمیمات خود را بر اساس دادههای قوی و قابل اعتماد بگیرند.
میتوان گفت هدف از تحقیقات بازار مشخص کردن سوالات محققانه و هدفهای دقیق تحقیقات بر اساس نیازهای کسب و کاراست.