ماتریس سوآت چیست و چه کاربردی در کسب و کارمان دارد؟

حتما تا الان اسم «ماتریس SWOT» به گوشتان خورده است. این ماتریس پرکاربرد که به ماتریس سوآت نیز معروف است سال‌هاست که مورد استفاده قرار می‌گیرد. با کمک این ابزار محیط داخلی و خارجی شرکت را تحلیل می‌کنیم. در محیط داخلی به نقاط ضعف و قوت درونی سازمان پرداخته می‌شود و در محیط خارجی هم به دو مبحث فرصت‌ها و تهدیدها پرداخته می‌شود.

اما بیشتر به مباحث خارج سازمانی بپردازیم. تعریف دقیق فرصت چیست؟ تمام پتانسیل‌های پیشرفتی که خارج از سازمان وجود دارد و در حال حاضر تاثیری از ما نمی‌پذیرد را فرصت می‌گوییم. تهدیدها هم تمام اتفاقاتی‌اند که خارج از سازمان ما می‌توانند به ما آسیب بزنند.


در مورد استفاده از ماتریس سوآت چند نکته وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است. اول آنکه ماتریس سوآت باید در راستای یک هدف استراتژیک تعیین شود. مورد بعد اینکه این ابزار یک کاربرد تیمی دارد و می‌توانیم از افرادی خارج از فضای کسب و کار و سازمانمان نیز بهره ببریم و نکته بعد اینکه تمامی اطلاعات خروجی ماتریس SWOT مفید نیستند لذا استراتژی‌های خروجی‌ نیاز به غربالگری دارند و اولویت‌بندی دارند.

گردآورنده: امیرحسین ابری نیا

هم‌رسانی
  • اشتراک گذاری در Facebbok
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در Telegram
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
دیدگاه ها