یکی از استراتژیهای مشارکتی در حوزه بازار، استراتژی جوینت ونچر است. مبنای این استراتژی به اشتراک گذاشتن شایستگیهای دو یا چند شرکت هست به گونهای که همافزایی این دو موجب مواجهه صحیح با تهدیدات محیطی یا توسعه ساختاریست. یعنی در واقع با کمکگرفتن از یک پارتنر بیرونی مسائل شرکت حل میشود.
تفاوت این استراتژی با دیگر استراتژیهای حوزه بازار این است که هیچکدام از دو شرکت در یکدیگر ادغام نمیشوند یا به تملک دیگری درنمیآیند بلکه یک هویت سومی با به اشتراکگذاشتن شایستگیهای دو شرکت قبلی بوجود میآید که با هدایت مشترک دو شرکت پیش میرود. شرکت سونی اریکسون مثال خوبی از این استراتژی میباشد.
برای آشنایی بیشتر با استراتژیهای کسب و کار میتوانید در دورههای مربوط به استراتژی موسسه بهار شرکت نمائید.
بخشی از کلاس دکتر محمد خطیبی