برای تحلیل صنعتی که در آن در حال کسب و کار هستیم ابزارهای متعددی وجود دارد. از مشهورترین آنها الگوی پنج نیروی رقابت صنعتی پرتر (five forces model) میباشد. اعتقاد مایکل پرتر که از صاحبنامان حوزه مدیریت استراتژیک است، بدین گونه است که هر کسب و کاری، صنعتی که در آن فعالیت میکند را باید از پنج زاویه مطالعه بکند. زاویه یا نیروی اول رقابت میان رقبای موجود صنعت است. به زبان ساده این اولین یا مهمترین اصل، بررسی استراتژیها و نیروی رقباست و برای تحقق این امر میتوان از چند مفهوم پایهای استفاده کرد. عنوان اول وجود یا عدم وجود رقباست. آیا کسب و کار ما اصلا رقیب دارد یا حالت مونوپولی ایجاد شده است؟ در حالات متفاوت داشتن یا نداشتن رقیب میتواند فرصت یا تهدید باشد.
اندکی از کلاس درس دکتر محمد خطیبی