MBA چیست؟ جامعترین راهنمای رشته و دوره های MBA

 

mba چیست

MBA چیست؟

دوره های MBA معمولا دربردارنده  یک برنامه درسی اصلی از جمله " مفاهیم مدیریت - مدیریت بازاریابی_ مدیریت استراتژیک – مدیریت ساختار سازمانی – مدیریت مالی و حسابداری – اقتصاد خرد و کلان – مدیریت منابع انسانی و مذاکره است. در ادامه گرایش های تخصصی MBA این امکان را به دانش پژوهان می‌دهد که بر اساس علایق شخصی یا نیازهای حرفه‌ای، آموزش خود را تکمیل کنند و نهایتا در پایان پروژه پایانی دوره MBA، دانش پژوهان موظفند آموخته‌های خود را در یک کسب و کار واقعی بررسی کنند و پیشنهاداتی ارائه دهند که این امر خود منجر به ایجاد فرصت های شغلی جدید نیز می‌شود.

دوره های MBA در حال حاضر محبوب‌ترین برنامه آموزشی و مدرک تحصیلی در جهان است. امروزه نزدیک به 3000 دوره MBA در سراسر جهان (در بهترین مدارس کسب و کار) ارائه می‌شود که این دوره‌ها در گذر زمان بر اساس نیازهای روز مدیریت کسب و کار در حال تغییرند.

دوره های MBA در ابتدا به عنوان مقطع تحصیلی دو ساله معرفی شد، اما امروزه دوره‌های یک ساله مدارس کسب و کار به دلیل کاربردی‌تر بودن محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. همچنین برای متقاضیانی که از نظر زمانی یا جغرافیایی امکان شرکت در کلاس‌ها را ندارند دوره آنلاین MBA نیز طراحی شده است.

 

MBA چیست؟ آیا من هم آماده شرکت در دوره‌های MBA هستم؟

در ادامه برای دانستن پاسخ پرسش اصلی "MBA چیست" باید بگوییم، اگر به فکر گذراندن یک دوره MBA هستید، ممکن است از خود بپرسید " آیا من هم از متقاضیان دوره‌های MBA هستم؟"

البته  پاسخ به این سوال به عوامل گوناگونی بستگی دارد، این که شما کدام موسسه آموزشی (یا مدرسه کسب و کار ) را برای گذراندن این دوره انتخاب می‌کنید و از آن مهمتر این موسسات آموزشی یا مدارس کسب و کار چه اهدافی را دنبال می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است. برای اکثر مدرسه های کسب و کار و موسسات آموزشی، مدرک تحصیلی و سابقه کار حرفه ای شما مهم است و همچنین فعالیت‌های جانبی و مهارت‌های تخصصی شما نیز می‌تواند برای قبولی در این موسسات مهم باشد.

تجربه کاری به عنوان مهترین عامل ورود به دوره های MBA 

اکثر دوره های MBA متقاضیان را ملزم به داشتن حداقل دو یا سه سال سابقه کار تمام وقت می‌کنند. با این حال، متقاضیان این دوره ها معمولا تجربه‌ی بیشتری نیز دارند، اگر تجربه کاری شما کمتر از حد لازم باشد مدارس کسب و کار شما را تشویق می‌کنند به گذراندن دیگر دوره‌های آموزشی از جمله دوره توسعه فردی.

تحصیلات قبل از دوره MBA

برخی از موسسات آموزشی دوره کارشناسی شما را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند، که در این حالت، رشته تحصیلی، دانشگاهی که از آن دانش آموخته شدید و همچنین ریز نمرات شما اهمیت پیدا می‌کند، آنها به دنبال شواهدی از توانایی‌های علمی شما هستند.

برنامه‌های آموزشی فوق‌العاده، فعالیت های داوطلبانه، عضویت در باشگاهها و انجمن‌ها و ...  نیز برای پذیرش در دوره های MBA می‌توانند مفید باشند.

و نهایتا مصاحبه از متقاضی دوره MBA

اغلب مدارس کسب و کار سطح بالا پس از بررسی درخواست شما، از شما دعوت می‌کنند تا در یک مصاحبه معمولا حضوری شرکت کنید، اگر چه برخی از مدارس کسب و کار امروزه به صورت تلفنی و یا تماس تصویری این کار را انجام می‌دهند.

شرایط یک نامزد خوب MBA آشنا شویم

سابقه کاری حداقل 3 سال برای شرکت در دوره آموزشی مدیریت

مدرک کارشناسی برای شرکت در دوره آموزشی مدیریت

فعالیت های فوق برنامه مفید (مهارت‌های ارتباطی) برای شرکت در دوره آموزشی مدیریت

انگیزه و اشتیاق بالا برای شرکت در دوره آموزشی مدیریت

 دوره mba

 

MBA چیست؟ آیا من به دوره MBA نیاز دارم؟

در ادامه برای دانستن پاسخ پرسش اصلی "MBA چیست" باید بگوییم، اختصاص یک یا دو سال از زندگی برای گذراندن دوره MBA یک تصمیم و تعهد بزرگ است و با در نظر گرفتن هزینه های این دوره این تصمیم مهم‌تر هم می‌شود. اما نکات بسیاری وجود دارد که نشان میدهد این تصمیم ارزشمندی است. در اینجا به رایج ترین دلایلی که دانش آموختگان تصمیم به شرکت در این دوره‌ها را گرفته‌اند اشاره می‌کنیم.

دوره های MBA گرانند!

این فقط هزینه‌‌ای که بابت شهریه پرداخت می‌کنید نیست، بلکه درآمد از دست رفته برای زمانی که شما صرف شرکت در کلاس‌ها و خواندن کتاب ها و متون درسی می‌کنید نیز هست. با این حال، افرادی که دوره های MBA را می‌گذرانند به دنبال این هستند که افزایش درآمد آنها پس از دانش آموختگی در نهایت بیشتر از هزینه‌ها باشد.
بر اساس گزارش‌های The Financial Times، دانش‌آموختگان دوره های MBA در جهان اغلب پس از دانش آموختگی در دوره MBA درآمد خود را تا 90% نسبت به قبل از دوره افزایش می‌دهند و این جذاب ترین دلیل گذراندن دوره های MBA است.

اگر به دنبال ارتقا، مسئولیت‌های بیشتر و درآمد بالاتری هستید، دوره های MBA یک روش آزمایش شده برای بالارفتن از نردبان پیشرفت حرفه‌ای است.

شما می‌خواهید ارتباط جدیدی ایجاد کنید.

می‌دانید در دنیای کسب و کار چه می‌گویند؟ " کسب و کار چیزی نیست که شما می‌دانید، بلکه اشخاصی است که می‌شناسید." شرکت در دوره‌های MBA به شما این امکان را می‌دهد باحرفه‌ترین افراد در صنایع و تخصص‌های مختلف ارتباط برقرار کنید. آشنایی با همکلاسی‌ها، اساتید و کادر آموزشی برای شما ارتباطات تجاری جذابی ایجاد می‌کند. شما فارغ‌التحصیل می‌شوید تا با استفاده از شبکه ارتباطی ارزشمندی که ساختید کسب و کار خود را توسعه دهید، بازارهای جدید کشف کنید، کارآفرینی کنید و حتی به دنبال ورود به صنایع جدید باشید.

شما می‌خواهید وارد یک حوزه جدید صنعتی شوید.

دوره‌های MBA یک انتخاب هوشمند برای آماده سازی جهت ورود به صنایع جدید است. بسیاری از دوره‌های آموزشی افراد را برای ورود به صنایع خاص و با تخصص های خاص آماده می‌کند اما MBA شما را برای مدیریت هر صنعت و تخصصی آموزش می‌دهد.
یکی از محبوب ترین شغل‌های انتخابی دانش آموختگان دوره MBA صنعت مشاوره مدیریت کسب و کار است. در واقع بسیاری از مدارس کسب و کار و موسسات آموزشی فقط برای همین منظور تاسیس شدند.

اما بسیاری از متقاضیان قصد دارند با استفاده از آموخته‌های خود در دوره های MBA جهشی به دیگر صنایع و بخش ها داشته باشند.

اینجاست که گرایش‌های دوره های MBA اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برای مثال فردی که قصد دارد از بخش منابع انسانی به بخش بازاریابی ورود کند دوره MBA بازاریابی بسیار مناسب است، همچنین دوره MBA مدیریت استراتژیک، MBA فروش، MBA برندینگ و ... برای افرادی که می‌خواهند به این بخش ها ورود کنند مناسب است، از طرفی گرایش های تخصصی MBA که تمرکز بر صنایع خاص دارد مناسب افرادی است که می‌خواهند به این صنایع ورود کنند و یا در آن پیشرفت کنند، مانند گرایش‌های MBA فارما، MBA بیمه، MBA مد، MBA گردشگری و پوشاک و ریلی، نفت و گاز، خرده  فروشی و....

متقاضیان دوره های MBA متوجه می‌شوند که کلاس‌ها با ترکیبی از افرادی در صنعت کار کرده‌اند و افرادی که قصد ورود به صنعت را دارند پر شده است. در بسیاری از موارد هر دو دسته مورد استقبال قرار می‌گیرند و خیلی وقت ها با پایان دوره MBA افراد علاقه مند به ورود با افراد حاضر در صنعت همکار می‌شوند.

بسیاری از افراد در آرزوی کار در یک کشور جدید هستند.

برای بسیاری از متقاضیان، دوره های MBA راه ورود به کشور مورد علاقه‌شان است. برخی از افراد ابتدا در کشور یک دوره MBA را کامل می‌کنند و از آن به عنوان سابقه معتبر استفاده می‌کنند برخی دیگر هم تصمیم به گذراندن MBA در کشور مقصد می‌گیرند.

شما می‌خواهید کار خود را شروع کنید.

دوره های MBA به طور فزاینده‌ای می‌توانند راهی برای تبدیل ایده‌های کارآفرینانه به واقعیت باشند. البته همه متقاضیان دوره های MBA علاقه‌ای به شروع کار خود ندارند. امروزه بسیاری از مدارس کسب و کار با شتاب دهنده‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارتباط نزدیک و تنگاتنگی دارند، حتی برخی از آن‌ها خودشان به عنوان سرمایه‌گذار نیر فعالیت می‌کنند.

بنابراین متقاضیان را در دوره‌های MBA با گرایش‌های لازم آموزش می‌دهند و سپس بر روی ایده ایشان سرمایه گذاری می‌کنند و کمک می‌کنند تا کسب و کار ایشان توسعه پیدا کند. بدین ترتیب استارتاپ های زیادی از دل این مدارس کسب و کار متولد می‌شوند. حتی امروزه دوره های MBA استارتاپ نیز در مدارس کسب و کار طراحی شده که به طور تخصصی به همین موضوع می‌پردازند و به آموزش و پروش کارآفرینان موفق می‌پردازند.

 دوره mba

 

MBA چیست؟ گرایش‌های MBA چیست؟

در ادامه برای دانستن پاسخ پرسش اصلی "MBA چیست" باید بگوییم، اگر شما یک دوره MBA جنرال انتخاب کرده‌اید، ممکن است فکر کنید به خواسته خود رسیده اید. با این حال در بسیاری از مدارس کسب و کار شما باید یک انتخاب مهم دیگر هم داشته باشید " کدام گرایش MBA ".

در بسیاری از مدارس کسب و کار مثل وارتون، مدارس اقتصاد لندن ،کارنگی و شیکاگو گرایش های MBA بیشتر به رشته های دانشگاهی شباهت دارند، در این دوره ها معمولا دانش‌پژوه بعد از گذراندن دروس اصلی و پایه MBA می‌بایست دروس تخصصی و خاصی را با تمرکز روی یک حوزه یا صنعت انتخاب کنند. برخی از مدارس کسب و کار مثل هاروارد گرایش های MBA را ارائه نمی‌دهند اما در عوض سبدی از دروس به شما ارایه می‌دهند که شما با می‌توانید از بین آن تیتر‌های مورد علاقه و نیازتان را انتخاب کنید.

MBA چیست؟ حال سوال اینجاست که من هم باید یک گرایش MBA را بگذرانم؟

معمولا تمرکز و تخصص برای متقاضیانی که دقیقا هدف خود در حرفه‌شان را می‌دانند، مفید است لذا گرایش‌های MBA به ایشان پیشنهاد می‌شود. همچنین برای این افراد شرکت در گرایش‌های تخصصی مورد نظرشان باعث پربارترشدن رزومه کاری آنان نیز می‌شود.

MBA چیست؟ سوال دیگر این است که آیا باید از ابتدا گرایش MBA خود را انتخاب کنم؟

پاسخ به این سوال در اکثر مدارس کسب و کار خیر است. شما می‌توانید پس از انمام دروس اصلی و جنرال خود، گرایش مد نظر را انتخاب کنید و توجه داشته باشید که برای بسیاری از مسیرهای شغلی گرایش های MBA نیاز نیست.

MBA چیست؟ محبوب ترین گرایش های MBA کدام است؟

اکثر مدارس کسب و کار تعداد زیادی از گرایش ها را ارائه می‌دهند اما محبوب‌ترین آن کدام است، در ابتدا بپردازیم به برخی از گرایش ها:

MBA مشاوره کسب و کار:

گذراندن این دوره می‌تواند افراد را به یک مشاور کسب و کار حرفه‌ای تبدیل کند و یا برای تصدی سمت مشاور داخلی برای کسب و کارها آماده کند. افرادی که به دنبال مشاوره در یک صنعت خاص هستند می‌بایست علاوه بر MBA مشاوره کسب و کار ، گرایش آن صنعت خاص را نیز به عنوان گرایش دوم بگذرانند. (فارما، بیمه، گردشگری، مد و فشن، رستوران، ریلی، نفت و گاز، املاک و ...)

MBA مالی:

گرایش مالی می‌تواند به افراد کمک کند تا در زمینه‌های خدمات مالی و حسابداری، بانکی، مدریت سرمایه، مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری، اقتصاد و ... ورود کنند. MBA مالی افراد را برای تصدی در سمت‌های مالی و اقتصادی سطح بالا آماده می‌کند. گرایش MBA مالی معمولا یکی از پردرآمدترین گرایش‌هاست.

MBA بازاریابی:

انتخاب MBA بازاریابی می‌تواند به افراد برای فعالیت حرفه‌ای‌تر در این حوزه کمک کند، MBA بازاریابی یکی از محبوب‌ترین گرایش‌های MBA است. دانش آموختان MBA بازاریابی می‌توانند به عنوان مدیر بازاریابی در یک کسب و کار فعالیت کنند و یا می‌توانند کسب وکار خود را با تمرکز بر خدمات بازاریابی شروع کنند. این روزها به لطف افزایش رقابت در کسب و کارها و گستردگی فعالیت‌های بازاریابی، دانش‌آموختگان MBA بازاریابی به عنوان متخصصین بازاریابی بیش از هر زمان دیگری خواهان پیدا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: دوره دیجیتال مارکتینگ

دوره mba

MBA تجارت بین الملل یا MBA بازرگانی:

این گرایش افراد را برای فعالیت در زمینه تجارت جهانی و بین المللی آماده می‌کند. گرایش MBA بازرگانی یا MBA تجارت بین الملل با تمرکز بر قوانین تجارت جهانی، مدل های مذاکراتی بین المللی، مراودات مالی جهانی، صادرات و واردات، تحقیقات بازار در کشورها خارجی و ... تلاش در پرورش افراد برای فعالیت در این حوزه دارد.

MBA فناوری اطلاعات یا MBA IT:

افرادی که این گرایش را انتخاب می‌کنند، می‌توانند به عنوان مدیر داده، ادمین های منطقه‌ای، مشاور فناوری اطلاعات و یا استراتژیست‌هایی که با استفاده از فناوری اطلاعات سعی در بهبود عملکرد یک کسب و کار دارند فعالیت کنند. شرکت‌های بزرگ فناوری مثل: اپل، گوگل، مایکروسافت یا فیسبوک با دانش آموختگان این گرایش‌ علاقه ویژه‌ای دارند.

MBA زنجیره تامین یا MBA مدیریت عملیاتی:

این گرایش می‌تواند به افراد کمک کند تا دانش مدیریت لجستیک و سایر مسائل عملیاتی و زنجیره تامین را بیاموزند. دانش آموختگان MBA زنجیره تامین یا MBA مدیریت عملیاتی در اکوسیستم تجارت بین‌الملل، با تقاضای روزافزونی مواجه هستند.

MBA استراتژی یا MBA مدیریت استراتژیک:

تحصیل در این گرایش می‌تواند به افراد کمک کند تا به عنوان استراتژیست در بخش‌های مختلف کسب و کارها در صنایع مختلف فعالیت کنند. افراد در گرایش MBA استراتژی یا MBA مدیریت استراتژیک با روش‌های تحلیل استراتژیک، تدوین یک برنامه استراتژیک، طراحی استراتژی کسب و کار، تفکر استراتژیک، پیاده سازی استراتژی ها و همچنین مدیریت تغییر آشنا می‌شوند. دانش آموختگان گرایش MBA استراتژی یا MBA مدیریت استراتژیک همچنین می‌توانند به عنوان مشاوران استراتژی عمومی فعالیت کنند.

بیشتر بخوانید: دوره دیجیتال مارکتینگ

MBA کارآفرینی:

دانش آموختگان MBA کارآفرینی یاد می‌گیرند که چگونه یک کسب و کار را راه اندازی کنند یا ایده ها و ابتکارات جدیدی را در یک کسب و کار موجود به کار گیرند. گرایش MBA کارآفرینی همچنین برای علاقه مندان به حضور در حوزه‌های مرتبط با سرمایه گذاری خطرپذیر مفید است.

 

MBA چیست؟ چه نوع دوره MBA از نظر برگزاری دوره، برای من مفید است؟

در ادامه برای دانستن پاسخ پرسش اصلی "MBA چیست" باید بگوییم، اگر تصمیم دارید برای کسب و کار و مدیریت به محیط های آموزشی بازگردید، طبیعتا می‌خواهید مدلی را انتخاب کنید که متناسب با اهداف شغلی، تجربه و مدت شما باشد. MBA های کلاسیک دانشگاهی دو ساله با کلاس‌های حضوری تنها گزینه نیستند. امروزه با توجه به سطح تجربه کاری، فاصله جغرافیایی شما از مدرسه کسب و کار و مدت زمانی که می‌توانید به گذران یک دوره MBA اختصاص دهید، می توانید مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

دوره MBA یک ساله حضوری:

این دوره مختص افرادی است که می‌خواهند همزمان با فعالیت‌های کاری حرفه‌ای خود برای رشد و توسعه مهارت‌های کاربردی خود تحصیل کنند. دانش پژوهان در گروه‌ها و کدهای مشخص وارد دوره می‌شوند و بدین ترتیب ارتباط دوستانه و حرفه‌ای بین ایشان شکل می‌گیرد، این ارتباطات یکی از ارزشمندترین خروجی این دوره برای افراد است. طبیعتا محتوای ارائه شده در این دوره نیز کاربردهای بسیاری برای ایشان دارد.

دوره MBA آنلاین:  

این دوره برای افرادی طراحی شده که از نظر جغرافیایی با محدودیت‌هایی مواجه هستند. دوره MBA آنلاین مدرکی مشابه مدارک دوره‌های حضوری دارد. بسیاری از دوره‌های MBA آنلاین به دانش‌پژوهان این امکان را می‌هد در زمان مقرر به اتمام برسانند. دوره های MBA آنلاین به دو صورت برخط و غیر برخط برگزار می‌شوند. به این شکل که در برخی از دوره های دروس از قبل توسط اساتید ضبط شده و به متقاضیان ارائه می‌شود و صرفا جلسات پرسش و پاسخ و رفع اشکال به صورت آنلاین برگزار می‌شود. در برخی دیگر از دوره های MBA آنلاین تمامی کلاس‌ها به صورت برخط برگزار می‌شوند. این دوره‌ها معمولا سریع‌تر از دوره‌های حضوری به اتمام می‌رسند.

بیشتر بخوانید: دوره دیجیتال مارکتینگ

دوره mba

 

MBA چیست؟ کجا MBA بخوانیم؟

این سوالی است که بسیاری از متقاضیان دوره‌های MBA مطرح  می‌کنند. برای برخی منطقی است که در شهر سکونت خود این دوره‌ها را سپری کنند. این گزینه برای کسانی است که از محل سکونت خود راضی هستند و همچنین ممکن است گذراندن یک دوره MBA در شهر یا کشوری دیگر هزینه بالایی برایشان داشته باشد. افرادی که به طور کلی از کار خود راضی هستند و یا فقط می‌خواهند در کار فعلی خود ارتقا پیدا کنند، سپری کردن این دوره در شهر خود یا به صورت آنلاین مناسب است.

 در حالی که برخی ممکن است در شهر یا کشور دیگری به دنبال گذراندن یک دوره MBA باشند که یک ماجراجویی عالی است.

 دوره mba

گردآورنده: امیرحسین ابری نیا

هم‌رسانی
  • اشتراک گذاری در Facebbok
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در Telegram
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
دیدگاه ها