رشد کسب و کارها و جلوگیری از رکودشان از مهمترین فاکتورهاییست که مدیریت یک سازمان باید در نظر بگیرد. با ابزارهای متفاوتی میتوان همواره کسب و کارها را رونق بخشید. ماتریس آنسوف یا ماتریس محصول، بازار اولین ابزار منظمی بود که میتوانست در جهت رشد کسب و کارها بهشان کمک کند.
ماتریس آنسوف چهار بخش دارد؛ نفوذ در بازار، توسعه بازار، توسعه محصول و تنوع. بپردازیم به شرح هریک.
نفوذ در بازار؛ مقصود از این اصل آن است که محصول موجود در کسب و کارمان را در بازار بیشتر به فروش برسانیم. با روشهای متعدد از جمله ارتقاء ویژگیهای محصول، کاهش قیمت و ...
توسعه بازار؛ به عبارتی محصولات فعلی را با بازاریابی دقیقی در مارکتهای جدیدی وارد کرده و بفروشیم. شعبه زدن مصداق این اصل میباشد.
توسعه محصول؛ یا به فروش رساندن محصولات جدید در بازارهای فعلی. به عنوان مثال اضافه کردن یک ویژگی جدید منحصر به فرد به محصول مدنظر مثلا اضافه کردن خاصیت پاک کنندگی سطوح سرامیکی به شیشهشوی.
تنوع؛ منظور از این اصل ارائه محصولات جدید در بازارهای جدید است حتی اگر آن کمپانی و کسب و کار پیشزمینهای در آن حوزه نداشته باشد. مثلا اینکه شرکت بوش به حوزه تولید خودرو در جغرافیای متفاوتی ورود کند.
از دیگر ویژگیهای ماتریس محصول، بازار آن است که ریسک را هم بررسی میکند. مثلا در حوزه نفوذ در بازار کمترین ریسک و در حوزه تنوع بیشترین ریسک را متحول میشویم.
به طور کل ماتریس آنسوف با درنظر گرفتن دو فاکتور محصول و بازار میتواند استراتژیهای سازمان را اصلاح کرده و به رشد آن کمک نماید.
شما با شرکت در دورههای MBA فروش موسسه بهار میتوانید با مهمترین ابزاری که به فروش و بازاریابی کسب و کارتان کمک میکند، آشنا شوید.
ویدیو از: امیرحسین ابری نیا