از کلیدیترین گامها در رشد هر کسب و کار شناسایی دقیق نیازهای جامعه هدف است.
با توجه به فلسفه اصلی ضرورت ایجاد کانال اطلاعاتی مستقیم و با کیفیت بالا از مشتری، جمعآوری داده با تماس با مشتریان همراه است و تجربه محیط استفاده از محصول
سه روش برای این کار استفاده میشود:
1. مصاحبه: یک یا تعداد بیشتری از اعضای تیم توسعه نیازها را با مشتری به بحث میگذارند.
مصاحبهها معمولا در محیط مشتری صورت گرفته و به طور معمول یک تا دو ساعت به طول میانجامد.
برخی پرسشهای قابل طرح پس از معرفی مصاحبه گر و توضیح هدف:
• چه وقت و چرا این نوع محصول را استفاده میکنید؟
• ما را به بخشی خاصی که این محصولات را استفاده میکنند ببرید.
• چه چیزی از محصولات فعلی را دوست دارید؟
• چه چیزی از محصولات فعلی را دوست ندارید؟
• چه موضوعاتی را در زمان خرید محصول در نظر میگیرید؟
• چه بهبودهایی را در محصول ایجاد میکردید؟
۲. گروههای متمرکز:
• هدایت یک بحث دو ساعته توسط یک مدیر بین گروهی ۸ الی ۱۲ نفره از مشتریان
• برگزاری در اتاق های خاصی با آینه های دوطرفه که اعضای زیادی از تیم توسعه بتوانند گروه را مشاهده کنند.
• در بسیاری از موارد مدیر، یک محقق بازار حرفه ای است اما گاهی یکی از اعضای تیم توسعه کار هدایت را انجام دهد.
• شرح مذاکرات فیلمبرداری شده و شرکتکنندگان برای حضورشان دستمزدی متوسط دریافت میکنند.
• هزینه کل جلسه گروه متمرکز با احتساب کرایه اتاق دستمزد شرکت کنندگان فیلم برداری و پذیرایی حدود ۲۵۰۰ دلار است.
• در آمریکا بنگاهها در شهرهای مختلف شرکت کنندگان را استخدام کرده، گروه های متمرکز را هدایت میکنند، تجهیزات را اجاره می دهند که در فهرست شرکت های "تحقیق بازار" قرار گرفتهاند.
3. مشاهده محصول در حال استفاده:
• مشاهده استفاده مشتریان از یک محصول موجود و یا انجام کاری که انتظار میرود محصول جدید انجام دهد جزئیات فراوانی را راجع به نیازهای مشتری آشکار میکند.
• مشاهده ممکن است کاملا منفعلانه باشد.
• یا تعامل مستقیم با مشتری داشته و به اعضای تیم توسعه اجازه دهد تجربه دسته اولی را در استفاده از محصول داشته باشند.
• در حالت ایدهآل اعضای تیم، محصولات در محیط کاربری واقعی مشاهده میکنند.
• برای برخی محصولات مانند ابزارهای قابل تعمیر در منزل استفاده از محصولات عملاً ساده و طبیعی است.
• برای دیگر محصولات مانند ابزارهای جراحی، ممکن است مجبور به استفاده از محصولات در کارهای جایگزین (مانند بریدن میوه به جای بافت انسان در توسعه یک چاقوی جراحی) شود.
• نظرسنجی های مکتوب و یا اینترنتی کارآیی لازم را برای گردآوری اطلاعات کافی در محیط استفاده ندارند.