چهار نوع پروژه توسعه محصول
برای مرحله توسعه محصول در یک شرکت میتوان چند نوع پروژه تعریف کرد:
1.پلتفورمهای محصول جدید
طراحی پلتفورم جدید در واقع مانند طراحی خانواده جدیدی از محصولات میباشد. این پروسه نیازمند یک طراحی عام نو و فعالیت عظیم توسعهای است. در چنین رویه ای همواره باید بازار و محصولات مرتبط را به شدت رصد کرد.
2.مشتقاتی از پلفورمهای محصول موجود
میتوان از پلتفرمهای موجود شرکت برای توسعه چند محصول جدید استفاده کرد.
این پروسه نیازمند بررسی دقیق نیازهای جدید مشتریان و ارائه محصولی متفاوت از جهات مختلف به بازار میباشد.
3.بهبود تدریجی محصولات موجود
تمرکز این نوع پروژه بر افزودن چند نوع ویژگی به محصول موجود برای برپا نگهداشتن خط تولید است. به عنوان مثال پروژههای فیس-لیفت خودرویی از این نوع پروژههاست.
4.محصولات کاملا جدید
برای این نوع پروژه باید محصولات یا فناوریهای کاملا جدید تولید کرد. ریسک این نوع پروژه از دیگر موارد بیشتر است اما امکان دستیابی به بازارهای جدید و ناشناخته وجود دارد. نکته حائز اهمیت آن است که این پروسه در حفظ آینده سازمان سهم بسزایی دارد. یک مثال آیفون از شرکت اپل است.