.یکی از گامهای مهم در شروع هر کسب و کاری بررسی رقیبان است
تجزیه و تحلیل دقیق موفقیتها و شکستها و نیز بررسی رقبا به شیوههای زیر انجام می شود:
1. نقشههای مفهومی
2. الگوبرداری
3. مهندسی معکوس
نقشههای مفهومی(Perceptual Map)
یک روش بصری است برای مقایسه ادراکات مشتری از محصولات و خدمات شرکت در مقایسه با محصولات رقبا.
نقشههای مفهومی باعث درک موقعیت در مقایسه با رقبا میشود.
الگوبرداری/ بهینهکاوی(Benchmarking)
بهینهکاوی عبارت است از پیدا کردن بهترین محصول یا فرآیندهای مربوط و مقایسه سنجش عملکرد یک محصول یا فرآیند با آن و در نهایت انجام اصلاحات برای بهبود محصول یا فرآیند مورد نظر.
بهینهکاوی از شیوههای قانونی کپی برداری است.
مهندسی معکوس (Reverse Engineering)
عبارت است از پیاده سازی و بازرسی دقیق محصولات رقبا به منظور یا
فتن ویژگیها و کارکرد های طراحی که بتوان آن را با محصولات مورد نظر ترکیب کرد.
باید توجه داشت که در بیشتر موارد، بررسی رقبا و بهبود محصولات فعلی، به تنه
ایی نمیتواند موجب مزیت رقابتی شود؛ بلکه باید با تحقیقات گسترده R&D درصدد شناسایی نیازهای جدید و ارائه محصول به منظور ارضای آنها باشیم.