بررسی رقبا

.یکی از گام‌های مهم در شروع هر کسب و کاری بررسی رقیبان است
 تجزیه و تحلیل دقیق موفقیت‌ها و شکست‌ها و نیز بررسی رقبا به شیوه‌های زیر انجام می شود:
1. نقشه‌های مفهومی
2. الگوبرداری
3. مهندسی معکوس

نقشه‌های مفهومی(Perceptual Map)

 یک روش بصری است برای مقایسه ادراکات مشتری از محصولات و خدمات شرکت در مقایسه با محصولات رقبا.
نقشه‌های مفهومی باعث درک موقعیت در مقایسه با رقبا می‌شود.

الگوبرداری/ بهینه‌کاوی(Benchmarking)
 بهینه‌کاوی عبارت است از پیدا کردن بهترین محصول یا فرآیندهای مربوط و مقایسه سنجش عملکرد یک محصول یا فرآیند با آن و در نهایت انجام اصلاحات برای بهبود محصول یا فرآیند مورد نظر.
بهینه‌کاوی از شیوه‌های قانونی کپی برداری است.


مهندسی معکوس (Reverse Engineering)
 عبارت است از پیاده سازی و بازرسی دقیق محصولات رقبا به منظور یا

فتن ویژگی‌ها و کارکرد های طراحی که بتوان آن را با محصولات مورد نظر ترکیب کرد.
باید توجه داشت که در بیشتر موارد، بررسی رقبا و بهبود محصولات فعلی، به تنه

ایی نمی‌تواند موجب مزیت رقابتی شود؛ بلکه باید با تحقیقات گسترده R&D درصدد شناسایی نیازهای جدید و ارائه محصول به منظور ارضای آن‌ها باشیم.

هم‌رسانی
  • اشتراک گذاری در Facebbok
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در Telegram
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
دیدگاه ها