مدیریت استارتاپ در 6 قدم

همه ما برای مدیریت استارتاپ، به دنبال راه‌های مناسب می‌گردیم. چگونگی مدیریت استارتاپ می‌تواند، تعیین کننده شکست یا موفقیت یک استارتاپ باشد. با توجه به اینکه اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی بسیار پویاست و با شتاب زیادی در حال رشد است، تغییرات بسیار زیادی را تجربه می‌کند. بنابراین مدیریت استارتاپ کار ساده‌ای نیست. یکی از راه‌های جذاب برای مدیریت استارتاپ به سمت موفقیت، شرکت در دوره MBA استارتاپ است. ما در اینجا شش قدم برای مدیریت استارتاپ را به برای شما تفسیر کردیم.

مدیریت استارتاپ، قدم اول ارزیابی بازار

برای مدیریت استارتاپ خود، اقدامات لازم در زمینه شناسایی نیازهای بازار و چگونگی پاسخگویی به این نیازها را انجام دهید و به برخی سوالات مهم در این زمینه پاسخ دهید.

بازیکنان اصلی بازاری که استارتاپ شما در آن فعال است، چه کسانی هستند؟

محصولات و خدمات موجود که به نوعی با استارتاپ شما رقابت می‌کنند، چیست؟

قیمت‌های کنونی محصولات مشابه چقدر است و تفاوت‌های استراتژیک قیمت گذاری چیست؟

اگر محصول یا خدمات جدیدی را راه اندازی می‌کنید، برای ارزیابی اندازه بازار و احتمال موفقیت وقت بگذارید و تحقیقات بازار انجام دهید. به عبارت دیگر اطمینان حاصل کنید که تمام تلاشتان را در مورد شناسایی مشتریان و آینده کسب وکار خود انجام داده اید. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که استارتاپ ها شکست می‌خورند، این است که ارزیابی بازار انجام نداده‌اند. پس برای مدیریت استارتاپ خود ارزیابی بازار را فراموش نکنید.

بیشتر بخوانید: تحقیقات بازار چیست و چه هدفی دارد؟

مدیریت استارتاپ، قدم دوم طرح تجاری

مطمئن شوید یک طرح تجاری مناسب دارید که استراتژی شما و نحوه اجرای آن را به خوبی بیان می‌کند. طرح تجاری شما برای مدیریت استارتاپ می‌بایست شامل یک خلاصه اجرایی، ارزیابی بازار، شرح جزئیات محصول و خدمات و البته مزایای استفاده از آن‌ها، جزئیات فروش و بازاریابی و برنامه‌های اجرایی آن، تجزیه و تحلیل رقابت و شرایط بازار، جزئیات عملیات تولید، جزئیات فرآیندهای کلی سازمان، جزئیات فرایندهای منابع انسانی، ساختار هزینه، جریان درآمدی، مدیریت مالی، مدیریت سرمایه و پیش بینی‌ها، خلاصه ریسک‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و منابع مربوطه از اطلاعات و تحقیق برنامه کاری شماست که باید کاملاً شفاف و روشن باشد. طرح تجاری نباید لزوما طولانی باشد اما نیاز است که جامع و مانع باشد و تمام زوایای مهم کسب و کار شما را در نظر گرفته باشد.

مدیریت استارتاپ، قدم سوم تیم

با انتخاب اعضای تیم خود با افراد مناسب به مدیریت استارتاپ خود کمک کنید. تیم شما شامل شرکا، کارمندان، افراد مستقل، مشاوران و غیره خواهد بود. فراموش نکنیم که دارایی‌های انسانی مهمترین عامل موفقیت برای استارتاپ‌ها هستند و از طرفی مهمترین عامل شکست استارتاپ‌ها طی تحقیقات گوناگون از مراجع معتبر، تیم‌های نامناسب هستند. این که تیم شما چقدر خوب است و چگونه هدایت و رهبری می‌شود، عامل موفقیت استارتاپ شماست. تلاش کنید که از همان ابتدا روحیه حمایتگری و رفتار شهروندی سازمانی درست در تیم شما حاکم باشد. افراد تیم باید چند مسئولیتی باشند و در مواقع نیاز به پشتیبان یکدیگر باشند، نقاط ضعف یکدیگر را پوشش دهند و در تقویت نقاط قوت یکدیگر کوشا باشند. مدیریت استارتاپ به نوعی همان مدیریت تیم است که اگر به درستی انجام شود منجر به موفقیت‌های بزرگ خواهد شد و اگر به اندازه کافی نسبت به آن حساس نباشیم و عملکرد دقیقی نداشته باشیم، می‌تواند عامل شکست ما باشد.

بیشتر بخوانید: دوره مدیریت استارتاپ به ما چه می‌آموزد؟

مدیریت استارتاپ قدم چهارم، منابع سرمایه‌ای

اطمینان حاصل کنید که بودجه کافی برای مدیریت استارتاپ خود را در اختیار دارید. این بودجه می‌تواند از طریق سرمایه شخصی و یا سرمایه‌گذاری دیگران به دست آید. معمولاً افراد برای مدیریت استارتاپ خود به سراغ سرمایه‌گذارها می روند. شما می‌توانید این مسیر را از طریق شتاب‌دهنده‌ها، پارک‌های علم و فناوری، صندوق‌های نوآوری و شکوفایی، صندوق‌های سرمایه‌گذار جسور و سرمایه‌گذاری‌های شخصی به دست آورید. در اینجا یک نکته بسیار حائز اهمیت است و آن این است که به اندازه نیازتان بودجه بگیرید. بسیار مراقب باشید که بیش از حد نیاز هزینه نکنید، یکی از مسائلی که استارتاپ‌ها با آن درگیرند و از جانب آن لطمات بسیاری را متحمل می‌شوند، آن است که هزینه‌های غیر ضروری انجام می‌دهند و برای مثال به جای آنکه از دفاتر کار اشتراکی استفاده کنند، به سراغ رهن و اجاره و یا حتی خرید دفاتر اداری می‌روند و یا حتی برای خرید مبلمان اداری به سراغ برندهای گرانقیمت می‌روند، در حالی که می‌توانند آنها را به صورت دست دوم و با نازلترین قیمت‌ها تهیه کنند. همچنین خیلی از استارتاپ‌ها به اشتباه هزینه‌های زیادی را صرف تبلیغات می‌کنند بدون آنکه بتوانند پشتیبانی فروش مناسبی داشته باشند و یا حتی بدون آنکه محصول قابل قبولی برای مشتریان ارائه دهند.

مدیریت استارتاپ قدم پنجم، اصول و قوانین

آنچه که باعث می‌شود بر اساس برنامه پیش برویم و زمانبندی درستی داشته باشیم، اصول و قوانین است. اگر از همان ابتدا بر اساس اصول و قوانین پیش برویم، می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که تا انتهای کار این نظم و انضباط کاری پا برجاست. اما اگر اینچنین نبود کار سختی پیش رو داریم. بخش مهمی از رفتار سازمانی یک استارتاپ و رفتار شهروندی سازمانی اعضای تیم وابسته به اصول و قوانین است. این به این معنی نیست که با فضای خشک و رسمی مواجه هستیم، خیر. منظور از اصول قوانین رعایت چارچوب‌های حرفه‌ای کاری است. برای مثال اگر قرار است یه پروژه تا دو هفته آینده به مرحله اول برسد، تمامی اعضای تیم باید به این زمانبندی احترام بگذارند و تمام تلاششان را به کارگیرند که حتی یک ساعت تاخیر، منجر به بهم ریختگی کاری نشود. معمولا در سازمان‌های رسمی و بزرگ اگر شما بخواهید مرخصی بگیرید باید چندین نفر را ببینید و از چندین نفر اجازه و امضا بگیرید. اما در استارتاپ اینگونه نیست، این به این معنی نیست که هر زمان خواستیم بیاییم و هر زمان خواستیم برویم. اصول و قوانین کاری می‌تواند انگیزه را بالا ببرد، خروجی باکیفیت‌تری به ما بدهد و نهایتا روند مدیریت استارتاپ را تسهیل کند.

برای آشنایی با دوره MBA استارتاپ موسسه بهار، اینجا را کلیک کنید.

مدیریت استارتاپ قدم ششم، مسائل شخصی و خود ارزیابی

و اما مورد اخر، هر کدام از ما باید حواسمان به خودمان باشد که چقدر در مسیر اهدافمان هستیم، چقدر به آنها نزدیک شدیم، کجاها فاصله گرفتیم و چه بخش‌هایی نیاز به اصلاح دارد. از طرفی ما اگر صاحب و مدیر یک استارتاپ هستیم، باید بتوانیم این دو نقش را از هم تفکیک کنیم، مخصوصا در مسائل مالی. چالش‌های مالی شخصی ما ارتباطی به استارتاپ ندارد. ما هم مثل بقیه اعضای تیم، سیستم جبران خدمات تعریف شده داریم و به هیچ عنوان نباید به خاطر مسائل شخصی مدیریت استارتاپ خودمان را با چالش روبه‌رو کنیم.

بیشتر بخوانید: مراحل سرمایه‌گذاری در استارتاپ

مطلب از: امیرحسین ابری‌نیا

هم‌رسانی
  • اشتراک گذاری در Facebbok
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در Telegram
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
دیدگاه ها