تاریخچه دوره MBA و دوره مدیریت کسب و کار (بخش سوم)

در بخش قبلی یا همان قسمت دوم از سری مطالب مربوط به تاریخچه دوره MBA و دوره مدیریت کسب و کار، پرداختیم به اینکه دوره مدیریت کسب و کار چگونه خارج از آمریکا گسترش پیدا کرد و به شکلی برگزار شد. برای یادآوری بگوییم که اولین نکته‌ای که باید در موردش صحبت شود، پاسخ به یک سوال بسیار مهم است،‏MBA  چیست؟ MBA مخفف master of business administration است و شامل آموزش مهارت‌های مورد نیاز جهت مدیریت کسب و کار و سازمان است.

ادامه مطلب تاریخچه MBA

انواع دوره‌های MBA

امروز MBA در دنیا به روش‌های گوناگونی برگزار می‌شود یعنی شما می‌توانید با توجه به شرایط خود از میان MBA نیمه وقت یا تمام وقت یا تمام وقت یکساله یا آنلاین و مجازی یکی را انتخاب کرده و مهارت‌های این دوره را بیاموزید. برای اینکه تصمیم بگیرید کدام نوع از انواع دوره‌های MBA را بگذرانید، باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال اینکه:

بهترین دوره MBA کدام است؟

در واقع باید ببینیم در کدام گرایش MBA یا کدام فرمت برگزاری ثبت نام کنیم.

شغل کنونی شما چیست؟

اینکه در چه شغل و صنعتی در حال فعالیت هستیم می‌تواند در چگونگی انتخاب ما تاثیر بسیاری داشته باشد.

تجربه کاری شما در چه حدی است؟

یکی دیگر از موارد مهم تجربه کاری است. شاید افرادی که تجربه کاری کمتری دارند دوره مدیریت استارتاپ برایشان مناسب‌تر باشد.

وضعیت مالی شما چگونه است؟

و نهایتا وضعیت مالی، چرا که برخی مدارس کسب و کار به دلیل اعتبار زیاد و یا فضای لاکچری گران‌تر هستند.

آیا شرکتی که در آن مشغول به کار هستید از شما حمایت می‌کند تا دوره MBA را بگذرانید یا نه؟

همه از عواملی هستند که انتخاب شما را در مورد بهترین دوره MBA تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: MBA چیست؟ (راهنمای جامع رشته و دوره‌های MBA)

MBA یکساله

امروزه دوره MBA به شکل‌های متفاوتی برگزار می‌شود. به شما توصیه می‌شود قبل از انتخاب در مورد هر کدام از دوره‌های MBA خوب مطالعه کرده باشید.

به عنوان مثال گرچه دوره‌های یکساله و دوساله MBA هر دو تمام وقت محسوب می‌شوند، ولی با این حال تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. مثلاً یکی از تفاوت‌هایشان سختگیری در پذیرش دانشجو برای دوره‌های یک ساله MBA است. MBA یکساله معمولاً بین ۱۱ تا ۱۶ ماه به اتمام می‌رسد و از آنجایی که برنامه درسی نسبت به MBA دوسال فشرده‌تر است، دانشجویان باید ساعت کاری خود را با برنامه‌های کلاس ایشان تنظیم کنند و حتی در بعضی موارد از ساعت کاری شان بکاهند.

مزیت‌های دوره MBA یکساله

اگر تصمیم گرفته اید که دوره آموزش مدیریت را بگذرانید، انتخاب دوره یکساله می‌تواند از لحاظ زمان بسیار مقرون به صرفه باشد. این موضوع برای دانشجویانی که می‌خواهند تحصیلات تخصصی‌تر را در زمینه کاری خود ادامه دهند و یا افرادی که به علت مشغله کاری زیاد، نمی‌توانند زمان زیادی صرف گذراندن دوره MBA کنند، بسیار مهم است. در بسیاری از دوره‌های MBA یکساله سعی بر این است که تمرکز روی دروس اصلی و دروسی که مربوط به گرایش انتخابی دانشجویان است، بیشتر باشد.

شرایط پذیرش دوره MBA یکساله

از آنجایی که این نوع دوره MBA پرطرفدار است، و علاوه بر آن به علت متمرکز بودن این دوره روی دروس اصلی، افرادی که وارد این دوره می‌شوند باید صلاحیت کافی داشته باشند. معمولاً مدارس کسب و کار در پذیرش دانشجو برای MBA یکساله کمی‌سخت گیرانه تر از بقیه انواع دوره‌های MBA عمل می‌کنند.

دوره MBA آنلاین

امروز در جهان نوعی تصور غلط در مورد MBA آنلاین وجود دارد و آن هم این است که فکر می‌کنند نتیجه نهایی این دوره با دوره‌های حضوری MBA متفاوت است. این تفکر تلاش افرادی را که در راه اندازی این سیستم آموزشی، نهایت سعی خود را کرده‌اند و همینطور افرادی که از این طریق دوره‌های ارزشمندی را گذرانده‌اند، زیر سوال می‌برد. اگر فقط تحقیق مختصر در این مورد انجام دهید، خیلی زود متوجه می‌شوید که گذراندن دوره MBA از راه دور و یا MBA آنلاین و یا MBA مجازی نه تنها راحت تر از بقیه دوره‌های MBA نیست بلکه از نظر دانشجویان سخت تر نیز هست.

اگر تصمیم گرفته اید که دوره MBA آنلاین را بگذرانید باید مواردی را در نظر بگیرید، یعنی قبل از هر چیز باید از خود بپرسید که آیا به اندازه کافی انضباط شخصی دارید که بتوانید بدون راهنمایی‌های حضوری استاد و انگیزه‌ای که در محیط مدرسه کسب و کار به دانشجویان القا می‌شود دوره را به اتمام برسانید.

انجام دادن این کار با صحبت کردن در مورد آن بسیار متفاوت است از این رو آن را جدی بگیرید.

با توجه به اینکه دوره‌های MBA، دوره آموزش مدیریت است، اگر شما نتوانید زمان خود را در طول این دوره مدیریت کنید، آنگاه چگونه انتظار دارید که بتوانید یک کسب و کار بزرگ را مدیریت کنید. ولی اگر بتوانید زمان را کنترل کنید خود یک مزیت برای شما محسوب می‌شود.

MBA نیمه وقت

گذراندن دوره MBA در تمامی گرایش‌ها از جمله گرایش‌هایی مثل مدیریت بازاریابی، مدیریت برند، مدیریت استراتژیک، مدیریت استارتاپ و یادگیری مفاهیم و مهارت‌های حرفه‌ای این دوره‌ها یعنی وارد شدن به دنیای جدیدی از کسب و کار. دوره MBA طوری طراحی شده است، که طی آن دانشجویان مهارت‌های ارزشمند و پایه و اساس یک کسب و کار موفق را می‌آموزند. مدارس کسب و کار مختلف دوره‌های مختلفی از MBA را ارائه می‌دهند، که شاید اصلی‌ترین تنوع در آنها در مدت زمان اتمام دوره باشد. امروزه مدارس کسب و کار زیادی وجود دارد که دوره MBA نیمه وقت ارائه می‌دهند.

بزرگترین امتیاز دوره MBA نیمه وقت این است، که افرادی وجود دارند که نمی‌توانند تمام وقت خود را صرف تحصیل و گذراندن این دوره کنند. ولی با این حال این نیاز را در خود احساس می‌کنند که باید دانش و مهارت‌های خود را در هر زمینه‌ای که مشغول به کار هستند افزایش دهند. برای چنین موقعیت‌هایی MBA نیمه وقت پیشنهاد می‌شود. زیرا بسیار منعطف تر و قابل تطبیق تر از MBA تمام وقت است.

البته امروزه دوره‌های مدیریت کسب و کار یا همان MBA و DBA و دوره PostDBA بیشتر در مدارس کسب و کار یه صورت دوره‌های یکساله برگزار می‌شود که دانشجویان می‌توانند در این دوره‌ها به صورت آنلاین، آفلاین یا حضوری شرکت کنند. تقریبا در اکثر مدارس کسب و کار مدرک پایان دوره‌ای که ارائه می‌شود برای هر سه حالت آنلاین، آفلاین و حضوری یکی است.

دانشجویان بنا به شرایط کاری و زمانی و جغرافیایی خود تصمیم می‌گیرند که در کدام یک از این دوره‌ها مخصوصا گرایش‌هایی مثل مدیریت بازاریابی، مدیریت برند، مدیریت استراتژیک، مدیریت استارتاپ شرکت کنند. البته که دوره‌های حضوری بسیار محبوب است اما معمولا تعداد متقاضیان دوره‌های آنلاین بیشتر است. البته که یکی از مزیت‌های بسیار مهم مدارس کسب و کار، ارتباطات شکل گرفته بین دانشجویان است که در فرمت کلاس‌های حضوری سهل الوصول تر است. به همین جهت است که دوره‌های حضوری هنوز هم علاقه مندان پر و پا قرص خود را دارد. این دوره‌های حضوری معمولا در دو فرمت وسط هفته و پایان هفته برگزار می‌شود تا بتواند طیف گسترده تری از متقاضیان دوره‌های MBA را در خود جای دهد.

بیشتر بخوانید: MBA چیست؟ (راهنمای جامع رشته و دوره‌های MBA)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هم‌رسانی
  • اشتراک گذاری در Facebbok
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در Telegram
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
دیدگاه ها