برندینگ چیست و چه مفهومی دارد؟

در دنیای تجارت امروز شما نمی‌توانید کسب و کاری داشته باشید ولی برند نداشته باشید. با این مفهوم که به آن اشاره خواهیم کرد بدین معنا که اگر فردی بگوید من کسب و کاری موفق دارم ولی برندینگ نکردم یا برند ندارم. تعدادی مشکل وجود دارد. یا طرف موفق نیست یا نمی‌داند برند یعنی چه. برند به معنای تعریف و ادراکی که در ذهن مخاطبان وجود دارد و در مورد هر پدیده‌ای می‌تواند باشد. این پدیده می‌تواند یک شخص باشد، کشور باشد یا محصول خاصی، می‌تواند سازمان یا هر چیز دیگری باشد.

 بنابراین وقتی که ما در مورد برند صحبت می‌کنیم، منظورمان تعریف، ادراک، جایگاه، تصویر ذهنی و همه ابعاد و مفاهیمی‌ست در ذهن مخاطب نقش می‌بندد. به عنوان مثال کلمه مادر. شما از هر کس معنای این کلمه را بپرسید. مفاهیمی مثل مهر، مهربانی، عشق، محبت و خیلی از این چیزها تداعی میشه. معنایش این است که برند مادر در ذهن مخاطبان اینطور شکل گرفته است. اما آیا مادر یک نام تجاری است؟ آیا مادر لوگو دارد و در اداره ثبت شرکت‌ها چیزی ثبت کرده است؟ جواب خیر است. چون برند هیچ یک از اینها نیست. برند تعریفی است که مخاطبان از شما دارند. نکته دیگر آن است که من نمی‌توانم بگویم برند من این است مگر اینکه مخاطبانم آن را به من گفته باشند و اگر آن چیزی که ما فکر می‌کنیم، دوست داریم باشیم، آن ایده‌آل ماست که هنوز شکل نگرفته است. اگر هم شما هم کسب و کاری انحصاری و با تعداد مشتری کم داشته باشید باید در ذهن مشتری تعریفی داشته تا او به سمت شما بیاید و به شما مبلغی را پرداخت کند. پس امروز مبحث برند از بیزنس جدا نیست و اینها هر دو تا در هم گره خورده و هیچکس نمی‌تواند بگوید که من موفقم ولی برند ندارم.

پس نهایتا شاید بتوان گفت که برندینگ یعنی فرآیند تسخیر ذهن و قلب آدم‌‌ها. فرآیند ایجاد این جایگاه در ذهن این آدم‌ها. چون برند مثل یک موجود زنده است و برای جاانداختن آن باید فرآیندی طی شود و با آن مثل موجودی زنده که ابعادی مثل روح برند و جسم برند جزو آن هستند.

بخشی از کلاس دکتر بهنود الله وردی

برای آشنایی با دوره mba برندینگ موسسه بهار می‌توانید اینجا را کلیک کنید.

 

هم‌رسانی
  • اشتراک گذاری در Facebbok
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در Telegram
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
دیدگاه ها