با مدرک MBA قادر به انجام چه کارهایی هستید؟

 مدیریت ارشد کسب و کار یا همان مدرک MBA یک برنامه تحصیلات تکمیلی گسترده است. مدرک MBA یک مدرک کارشناسی ارشد چند منظوره‌ای بوده که دارای ارزش بالایی است. هر فردی در هنگام در نظر گرفتن یک دوره آموزشی آینده‌نگرانه باید از خود بپرسد که مدرک MBA او را به چه آینده‌ای می‌رساند.

مدرک MBA نیز از این ماجرا مستثنی نیست. اگر از خود می‌پرسید که "من با مدرک MBA قادر به انجام چه‌ کارهایی هستم؟"

بهتر است تا مهارت‌هایی که در دوره MBA کسب می‌کنید، فواید کسب مدرک MBA و مسیرهای شغلی موجود پس از پایان دوره MBA را در نظر بگیرید.

مدرک MBA و کسب و کار

مهارت‌های مدرک MBA

دوره MBA مهارت‌های بسیاری را به شما ارائه می‌دهد و مدرک MBA موقعیت‌های بسیاری را در آینده‌ شما به وجود می‌آورند. دوره‌های MBA مختلف بر مجموعه‌ای از مهارت‌های مختلف تمرکز می‌کنند این مسئله ارتباط مستقیمی با گرایشی از MBA که در آن تحصیل می‌کنید، دارد.

برخی از گرایش‌های MBA به شرح زیر است:

MBA جنرال، MBA مدیریت بازاریابی ، MBA مدیریت استراتژیک، MBA برندینگ، MBA مدیریت منابع انسانی، MBA فروش، MBA مدیریت استارتاپ، MBA مدیریت دارویی، MBA مدیریت بیمه، MBA مدیریت رستوران، MBA مد، MBA هنر و ...

با این ‌حال بسیاری از دوره‌های MBA دارای تمرکز مشابهی هستند. یک دوره MBA به بررسی مجموعه گسترده‌ای از موضوعات مرتبط به کسب و کار می‌پردازد. یک دوره MBA موضوعات کمی همانند اقتصاد، آمار، تحلیل داده، امور مالی و حسابداری و همچنین زمینه‌های کیفی کسب و کار محوری همانند استراتژی، منابع اسنانی، تصمیم گیری، رهبری، رفتار سازمانی، اخلاقیات، ارتباطات، مدیریت و همچنین کارآفرینی را شامل می‌شود. در واقع فردی که مدرک MBA در دست دارد، انتظار می‌رود دست‌کم به مفاهیم و ادبیات اولیه این حوزه‌ها مسلط باشد.

دوره‌های MBA در کنار ارائه بازه گسترده‌ای از اطلاعات عملی در زمینه‌های کسب و کارها و صنایع مختلف به ارائه مجموعه از مهارت‌های نرم می‌پردازند که گاهی با نام «مهارت‌های مردمی» شناخته می‌شوند.

بهبود دانش کسب و کار، بسیار قدرتمند است اما بسیاری از کارفرماها و صاحبین کسب و کار به دنبال چیزی فراتر از یک متقاضی آگاه هستند و صرف داشتن یک مدرک MBA برایشان کافی نیست. کسب و کار در دوره‌های MBA منجر به تقویت مهارت‌های رهبری، تفکر انتقادی و توانایی‌های تحلیلی می‌شود.

چنین دوره‌هایی منجر به تقویت ارتباطات و کار تیمی نیز می‌شوند. تمامی این مهارت‌ها به شما کمک می‌کنند تا مدیر بهتری باشید و پس از کسب مدرک MBA به دنبال دستیابی به اهداف شغلی خود بروید.

مدرک MBA و کسب و کار

مزایای مدرک MBA  

قبل از انتخاب گزینه کسب و کار در یک دوره MBA، شما باید یک سوال بسیار حیاتی را از خودتان بپرسید: آيا مدرک MBA ارزشش را دارد؟

برای پاسخ‌دهی به این سوال باید مزایای یک مدرک MBA و گزینه‌های به وجود آمده پس از کسب مدرک MBA را ارزیابی کنید. حالا که با بعضی از مهارت‌های آموخته‌شده در یک دوره MBA آشنا شده‌اید، به چگونگی استفاده از آن مهارت‌ها و دیگر چیزهای کسب‌شده با گرفتن مدرک MBA فکر کنید.

پیشروی در کار یکی از تاثیرگذارترین اهداف برای کسب تحصیلات عالی است.

کسب مدرک MBA منجر به تقویت چشم‌اندازها و فرصت‌های شغلی شما می‌شود.

بیشتر بخوانید: 10 دلیل بسیار خوب برای گذراندن دوره‌های MBA

داشتن مدرک MBA منجر به افزایش جذبه رزومه شما شده و قابلیت عرضه خودتان به بازار را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این مهارت‌های کسب‌شده در طی یک دوره MBA منجر به افزایش اعتمادبه‌نفس شما در طی مصاحبه‌های شغلی و کسب برتری نسبت به ‌تمامی متقاضی‌های دیگر می‌شود.

مکان و محل کسب مدرک MBA شما بسیار اهمیت دارد. امروزه تعداد افرادی که به دنبال مدرک MBA هستند در حال افزایش است. برای اینکه نسبت به دیگران خاص باشید، به بررسی وضعیت مدرسه کسب و کار بالقوه خود و سطح شهرت برند آنها بپردازید. کسب یک مدرک MBA از مدارس کسب و کار دارای رتبه بالا در مقایسه با کسب مدرک MBA از یک برند بی‌نام و نشان آنلاین موقعیت‌های بهتری را برای شما فراهم می‌کند.

کاربرد MBA

پس از دریافت مدرک MBA قادر به انجام چه‌کاری هستم؟

حالا با دانش کسب‌ شده از یک دوره MBA سخت و دشوار دوباره به سراغ سوال اصلی بازگردیم: «من با مدرک MBA خود قادر به انجام چه‌کاری هستم؟»

 MBA یک مسیر بسیار انعطاف‌پذیر است. شما قادر به انجام‌ کارهای بسیار با یک مدرک MBA هستید و فارغ‌التحصیلان MBA به مسیرهای شغلی بسیاری دسترسی دارند. علاوه بر این در دنیا کسب و کارهای امروز نیز تقاضا برای جذب دانش آموختگان MBA روز به روز در حال رشد است.

فرض کنید که شما مدیر عامل یک کسب و کار بزرگ هستید و برای جذب مدیر بازاریابی مجموعه خود فراخوانی داده‌اید. افراد زیادی برای مصاحبه به شما مراجعه کرده‌اند، در بین آنها سه نفر نظر شما را جلب کرده‌اند. این سه نفر به نظر می‌رسد تقریبا در یک سطح مطلوبی قرار دارند، اما یکی از آنها دانش آموخته دوره MBA از یک مدرسه کسب و کار خوب هم هست. بی تردید دانش آموخته دوره MBA انتخاب شما خواهد بود.

بیشتر بخوانید: جامع‌ترین راهنمای دوره‌های MBA

مشاور مدیریتی یا تحلیل‌گر مدیریتی:

وظیفه یک مشاور مدیریتی تحلیل فعالیت‌ها و فرآیندهای مدیریتی یک کسب و کار است. این فرد سپس به کسب و کارها برای بهبود سیستم‌ها و فرآيندهای مدیریتی خود مشاوره می‌دهد. علاوه بر این مشاوران حوزه مدیریت کسب و کاربه شناسایی مشکلات بالقوه موجود در زیرساخت‌های یک کسب و کار پرداخته و مشاوره‌های لازم برای چگونگی کاهش این مشکلات را فراهم می‌کنند.

مشاوران حوزه مدیریت کسب و کار دارای درک کاملی از اصول مدیریت کسب و کار هستند. آنها باید برای ساختار شکنی فعالیت‌های یک کسب و کار و شناسایی مشکلات موجود در آن فعالیت‌ها دارای مهارت‌های تحلیلی خوبی باشند. این حرفه برای فارغ‌التحصیلان MBA فوق‌العاده است. و البته درآمد جذابی هم دارد.

  • میانگین حقوق: ۸۱،۳۳۰ دلار (اگر شرکت کنندگان دارای یک مدرک MBA باشند معمولا پیشنهاد حقوق سالیانه بیشتر از ۱۰۰،۰۰۰ دلار را دریافت خواهند کرد.)
  • پتانسیل رشد مورد انتظار تا سال 2024: ۱۴ درصد

 مشاور و تحلیلگر مدیریتی

مدیر بازاریابی:

یک مدیر بازاریابی به برنامه بازاریابی کلی یک خط تولید، واحد یا کسب و کار نظارت می‌کند. مدیران بازاریابی مسئول سازمان‌دهی، پیش‌بینی و برنامه‌ریزی نقشه بازاریابی و اجرای این نقشه هستند. این فرآیند شامل تنظیم بودجه، اجرای تحقیقات بازاری، طراحی و اجرای کمپین‌های بازاریابی و مدیریت گروه بازاریابی کسب و کار برای دستیابی به این وظایف است.

دانشجویان MBA تمامی اصول پایه کسب و کار را فرامی‌گیرند و بازاریابی یکی از زمینه‌های کلیدی این لیست است. آنها مهارت‌های رهبری، اخلاقیات، امور مالی، ارتباطات و مدیریت را کسب می‌کنند که تمامی آنها مهارت‌های ضروری برای هدایت گروه بازاریابی هستند.

  • میانگین درآمد: ۱۳۱،۱۸۰ دلار
  • پتانسیل رشد مورد انتظار (۲۴-۲۰۱۴): ۹ درصد

بیشتر بخوانید: از اصول بازاریابی نوین چه می‌دانید؟

مدیر عملیات:

MBA یک برنامه چندوجهی است و وظایف یک مدیر عملیات نیز به شکل مشابهی متغیر هستند. یک مدیر عملیات بر فعالیت‌های روزانه یک کسب و کار نظارت می‌کند تا اجرای هموار همه‌چیز و دستیابی به اهداف تعیین‌شده را تضمین کند. این وظایف می‌توانند شامل تعیین سیاست‌ها، لجستیک، تحلیل داده، اخلاقیات، تولید، پیش‌بینی موجودی، کمک در بازاریابی، تنظیم و بررسی بودجه و مدیریت جنبه‌های اشتغال کارکنان همانند برنامه‌ کاری و بررسی عملکرد آنها باشند.

مدیران عملیات باید انعطاف‌پذیر باشند و آنها به بازه گسترده‌ای از اطلاعات و مهارت‌های مختلف نیاز دارند. این سازگاری و آمادگی حیاتی برای مجموعه‌ای از وظایف و موقعیت‌ها از طریق برنامه‌های MBA کسب می‌شوند.

  • میانگین درآمد: ۹۹،۳۱۰ دلار
  • پتانسیل رشد مورد انتظار (۲۲-۲۰۱۲): ۷ درصد

مدیریت بازاریابی در کسب و کار

بانکدار سرمایه‌گذاری:

بانکداران سرمایه‌گذاران با فراهم‌سازی پیشنهادهای سرمایه‌گذاری به مدیران برای رشد سرمایه و افزایش ارزش سازمان‌ها اقدام می‌کنند. آنها با فراهم‌سازی اطلاعات کافی در زمینه خریدها و مدیریت بدهی و همچنین نظارت بر فرآیند انتقال ادغام‌ها و اکتساب‌ها به وظیفه خود عمل کرده. بانکداران سرمایه‌گذاری درستی تمامی کاغذهای اداری و پیروی از تمامی قوانین را تضمین می‌کنند.

یک بانکدار سرمایه‌گذاری برای فعالیت در دنیای پیچیده قراردادهای مالی به ترکیبی از تخصص اقتصادی و تجاری نیاز دارد. آنها باید در زمینه‌های تفکر تحلیلی، مسائل مالی، تحلیل داده‌ها و توجه به جزئیات مهارت داشته باشند. این مجموعه بخصوص از دانش‌ها و مهارت‌ها در برنامه‌های MBA ضروری هستند.

  • میانگین درآمد: ۲۵۸،۰۰۰ دلار (درآمد یک بانکدار سرمایه‌گذاری دارای یک بازه وسیعی است. احتمال شروع فعالیت با درآمدی نزدیک به ۱۰۰،۰۰۰ در سال به همراه پتانسیل زیادی برای رشد وجود دارد.)
  • پتانسیل رشد مورد انتظار (۲۴-۲۰۱۴): ۱۰ درصد

مشاور مالی:

برخلاف تمامی زمینه‌های شغلی که تابه‌حال بررسی کردیم، یک مشاور مالی لزوما با کسب و کارها کار نمی‌کند. در عوض یک مشاور مالی معمولا با اشخاص حقیقی سروکار دارد. آنها مشاوره‌ها و برنامه‌ریزی‌های مالی را برای آینده افراد ارائه می‌دهند. مشاورهای مالی می‌توانند به کسی در زمینه برنامه‌ریزی برای بازنشستگی کمک کنند یا با ارائه پیشنهادهای سرمایه‌گذاری به دنبال افزایش ثروت فردی باشند. تضمین سرمایه‌گذاری‌های مناسب مشتری‌ها و ساخت برنامه‌هایی برای تضمین آینده آنها کار یک مشاور مالی است.

برای آشنایی با دوره MBA جنرال موسسه بهار، اینجا را کلیک کنید.

مشخص است که یک مشاور مالی باید درک خوبی از امور مالی و اقتصادی داشته باشد. علاوه بر این یک مشاور مالی باید در تحلیل و تعیین بهترین برنامه‌های برای مشتری‌های خود مهارت داشته و قادر باشد تا به‌خوبی این برنامه‌ها را برای مشتری‌های خود توضیح دهد. این مهارت‌ها در یک دوره MBA حیاتی هستند.

  • میانگین درآمد: ۹۰، ۵۳۰ دلار
  • پتانسیل رشد مورد انتظار (۲۴-۲۰۱۴): ۳۰ درصد

 مدیریت کسب و کار

پس، شما با یک مدرک MBA قادر به انجام چه‌کارهایی هستید؟

شما این مقاله را با پرسیدن سوال «من با یک مدرک MBA قادر به انجام چه‌کارهایی هستم؟» شروع کردید و حالا به مثال‌های بخصوصی از مسیرهای پیشروی فارغ‌التحصیل‌های MBA دسترسی دارید. مدرک مدیریت ارشد کسب و کار دانش شما از اصول و زمینه‌های پایه کسب و کار را افزایش می‌دهد. مهارت‌های فعالیت شما برای یک کسب و کار را تقویت می‌کند و شمارا تبدیل فردی می‌کند که کسب و کار‌ها به دنبال استخدام‌ آنها برای موقعیت‌های شغلی مهم خود هستند. یک مدرک MBA مجموعه گسترده‌ای از گزینه‌های شغلی احتمالی را برای شما می‌گشاید و مسیرهای متنوعی را برای آینده شما فراهم می‌کند.

به مسیر شغلی موردنظر خود یک‌قدم نزدیک شوید. همین حالا با متخصص‌های کسب و کار دانشگاه آگسبرگ تماس بگیرید و مشخصات دقیق برنامه MBA ما را دریافت کنید.

حال وقت آن است که کار خود را شروع کنید!

دوره‌های MBA به طور قابل توجهی می‌توانند راهی برای تبدیل ایده‌های کارآفرینانه به واقعیت و کسب و کار باشند. البته طبیعتا همه متقاضیان دوره‌های مدیریت کسب و کار علاقه‌ای به شروع کار خود ندارند. امروزه بسیاری از مدارس کسب و کار با شتاب دهنده‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارتباط نزدیک و تنگاتنگی دارند، حتی برخی از آن‌ها خودشان به عنوان سرمایه‌گذار نیز فعالیت می‌کنند.

بنابراین متقاضیان را در دوره‌های MBA با گرایش‌های لازم آموزش می‌دهند و سپس بر روی ایده ایشان سرمایه گذاری می‌کنند و کمک می‌کنند تا کسب و کار ایشان توسعه پیدا کند. بدین ترتیب استارتاپ های زیادی از دل این مدارس کسب و کار متولد می‌شوند. حتی امروزه دوره‌ MBA استارتاپ نیز در مدارس کسب و کار طراحی شده که به طور تخصصی به همین موضوع می‌پردازند و به آموزش و پروش کارآفرینان موفق می‌پردازند.

مطلب از: امیرحسین ابری نیا

هم‌رسانی
  • اشتراک گذاری در Facebbok
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در Telegram
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
دیدگاه ها