آشنایی بیشتر با دوره MBA

اصطلاح MBA را همه می شنویم. اما MBA واقعا چه معنی دارد و چه کاری می‌تواند برای شما انجام دهد.

دوره MBA می‌تواند مسیر شغلی شما را متحول کند، می‌تواند میانبری برای رسیدن شما به مقاطع بالاتر کاری یا تجربی باشد، ضمن آنکه می‌تواند گول زننده هم باشد، هم برای شما و هم برای کارفرما.

MBA شما را در مدیریت یا هیچ رشته فنی دیگری استاد نمی‌کند، اما دیدی کلی در اصول مدیریت، در شاخه‌های مختلف به شما می‌دهد. قرار است که MBA دانش ضمنی شما را به دانش عینی مدیریت تبدیل کند. آموخته‌های نظری شما را به دانسته‌های عملی برساند و قرار نیست که از شما یک متخصص فنی حسابداری، منابع انسانی، استراتژی و... بسازد.

 

MBA

 

نظر پروفسور الوانی در مورد دوره‌های MBA و DBA:

در سرزمین ایران که خداوند کمال سرمایه های انسانی و طبیعی را در آن به ودیعه نهاده است، باید بهترین نتایج ازاین مواهب برای همگان حاصل شود. اما اگر چنین نیست باید بپذیریم که در اداره این منابع و ذخایر یعنی "مدیریت " ضعف داریم و در اینجاست که ضرورت و اهمیت آموزش دوره های مدیریت و بویژه دوره هایی که جهت گیری اجرایی و کاربردی دارند، محسوس می شود.

امروزه دانش، تاریخ مصرف دارد.

 

نظر پروفسور الوانی در مورد دوره‌های MBA و DBA

 

دانش مدیریت را می توان به 2 دسته دانش نظری و دانش عملی یا کاربردی تقسیم نمود. دانشگاه ها و مراکز آکادمیک بیشتر اهتمام خود را در زمینه دانش نظری و تئوریک مدیریت صرف می نمایند و دانش کاربردی در مجموعه دروس آنها جایگاهی در خور ندارد.

مراکز علمی کاربردی برای پرکردن این­خلاءکه نیاز اغلب سازمان هاست دوره های اجرایی عملی و کاربردی را طراحی و ارائه می نمایند.موسسه بهار بدین منظور دوره MBA و DBA را با گرایش کاربردی و اجرائی طراحی و با موفقیت اجرا نموده است. این دوره ها با نیازهای مدیرانی که منصب مدیریت دارندامارشته تحصیلی آن ها مدیریت نمی باشد سازگار شده و حاوی دروسی کاربردی است. مدیران و کارشناسان در این دوره ها به مهارت ها و توانائی‌های مدیریتی در عرصه عمل احاطه پیدا می کنند و بدون آنکه مبانی فلسفی نظریات مدیریت را موضوع مباحث درسی قرار دهند بر جنبه های عملی و رفع مشکلات مبتلا به جنبه سازمانی تمرکز پیدا می کنند حل مسائل مدیریت ارتقاء مهارت های منابع انسانی، توجه به مسئولیت ارزش های حاکم بر جامعه اساس و بنیان برنامه های این دوره ها می‌ باشند.

ویژگی دیگر دوره DBA و MBA کوتاه بودن زمان اجرای آن هاست که با مقتضیات زمانی مدیران و کارشناسان مشغول به کار هماهنگی بیشتری دارد. این دوره ها به صورت 1 ساله و 2 ساله برنامه ریزی شده اند و می توانند در برنامه های استراتژیک توسعه مدیریت به سرعت تحولی را در بدنه مدیریتی کشور به وجود آورند و گامی در جهت تحقق سیاست های عملی نظام اداری کشور باشند.

به طور کلی دوره های کاربردی، ترجمان دانش نظری بصورت برنامه های عملیاتی اجرائی است که در واقع تحقق عینی دانش نظری در عرصه عمل و ظهور و بروز تئوری هادر دنیای واقعی می باشد و امری است که باور، بهره گیری از دانش در سازمان را ایجاد می کند.

 

لینک پیشنهادی: MBA چیست؟ جامعترین راهنمای رشته و دوره های MBA

 

نظر دکتر فرضی‌پور در مورد دوره‌های MBA:

به قول ارشمیدس "اهرم بلندی به من دهید تا بتوانم جهان را تکان دهم" و امروز آن اهرم بلند چیزی جر دانش نیست. می‌دانیم که هیچ مزیت رقابتی پایدار نیست، مگر یادگیری زودتر از رقبا. و یکی از مهمترین موضوعات برای یادگیری مباحثی است که در مدیریت نوین و کاربردی، در دوره‌های MBA مطرح می‌شود.به عنوان فردی با بیش از 15 سال تجربه در تدوین و تدریس دروس MBA و طراحی اولین دوره MBA در ایران باید اعتراف کنم که بلعکس تبلیغات گسترده که در آن تحصیل در MBA  تنها راه نجات معرفی می‌کنند که می‌تواند بهره‌وری افراد و سازمان‌ها را در کوتاه مدت چند برابر کند، به شخصه بسیاری را دیده‌ام کهMBA  تاثیر چندانی روی آنها نداشته و تنها انتظار خود و جامعه از آنها بالا رفته است. و این را نیز می‌دانم که نهMBA  و نه هیچ دانشی نمی‌تواند موفقیت ما را تضمین کند مگر اینکه ما تلاش و اراده لازم برای موفقیت را داشته‌باشیم.

 

نظر دکتر فرضی‌پور در مورد دوره‌های MBA

 

به گفته پیتر دراکر «اگریک واقعیت پیش بینی پذیر وجود داشته باشدآن این است که آینده به گونه‌ای غیرمنتظره تحول خواهد یافت.»

 

MBA از منظر موسسه آموزش عالی آزاد بهار:

MBA مبتنی بر این مفهوم است که بهترین راه پیش‌بینی آینده، ساختن آن است. در این صورت ما دیگر نیازی به پیش‌بینی آینده نداریم و دیگران باید آینده‌ای را پیش‌بینی کنند که ما آن را ساختیم. MBA افراد را از حالت کارمند (حقوق بگیر) به سمت کارآفرین هدایت می‌کند.

MBA نیاز به تغییر و توانایی تغییر را به ما آموزش می‌دهد، تا در دنیایی که همه چیز در حال تغییر است و تغییر نه یک استثنا بلکه تبدیل به قاعده شده‌است، بتوانیم بقا داشته‌باشیم و شرایط لازم را برای نوآوری و توسعه سازمانی فراهم کنیم. MBA به ما آموزش می‌هد که همه چیز تغییر می‌یابد، مگر تغییر و در جریان این تغییر الزاما نیرومند ترین‌ها باقی نمی‌مانند بلکه آنانی می‌توانند به زندگی ادامه دهند که با تغییرات محیطی سازگار شوند.

در دوره MBA موسسه آموزش عالی آزاد بهار چه می‌آموزیم؟

در دوره MBA می‌آموزیم برای پیشرفت در کار، بیشتر از مهارت‌های فنی، نیاز به توانایی کار با دیگران و فنون ارتباط و مذاکره داریم و نهایتا اینکه توانایی و مهارت‌هایی نیار داریم برای ساختن آینده و در این دوره متوجه می‌شویم "کشف واقعی نه در یافتن سرزمین‌های جدید، بلکه در دیدن با چشمانی جدید است"

مباحث و سرفصل‌هایی که در دوره MBA  ارائه می‌شوند نه صرفا برای حل مشکلات اکنون، که یکی از ابزارها برای مدیریت و حتی ساختن آینده است. بسیاری از کسانی که شغلشان ظاهرا مدیریتی نیست، در عمل بیشتر فعالیت‌هایشان نیازمند مهارت‌های مدیریتی است؛ پس MBA می‌تواند به عنوان ابزار مفید به شما کمک کند، حتی اگر هم اکنون علاقه‌ای به تغییر شغل خود ندارید، هنوز این احتمال وجود دارد که با ورود به دوره MBA و با تغییر نگرشی که در شما رخ می‌دهد، علاقه‌مند شوید شغل خود را تغییر دهید

در ابتدای ورود به دوره MBA، دانش‌پژوهانی که هر یک دارای تخصص‌ها و پیشینه‌های کاری متفاوتی هستند، با اصول پایه و بنیادین مدیریت آشنا خواهندشد. انجام کارهای تیمی متعدد در پروژه‌های عملی سازمان‌های خود دانش‌پژوهان، ارتقای قدرت تصمیم گیری افراد و ارائه‌ی تحلیل در عارضه‌یابی سازمان‌ها، همگی از مهارت‌های اصلی هستند که دانش‌پژوهان در دوره MBA جنرال کسب می‌کنند. هدف از این دوره پایه، آشناسازی شرکت‌کنندگان با مفاهیم و مهارت‌های اصلی کسب و کار و ایجاد سطح مدیریتی یکپارچه در میان دانش‌پژوهان است تا زمینه برای تعیین فیلد مناسب به عنوان گرایش بر حسب علاقه‌مندی و یا چالش فردی ایشان در سازمانشان فراهم شود.  سرفصل دروس دوره‌ی MBA جنرال، ستون‌هایی هستند که قلعه‌ی مدیریت یک سازمان را پایه‌گذاری خواهند کرد .

 

MBA از منظر موسسه آموزش عالی آزاد بهار

سرفصل های mba جنرال

و دیگر آنکه گذارندن یک دوره MBA  به شما کمک می‌کند تا با اصول کسب و کار آشنا شوید و بتوانید با مشکلات واقعی دست و پنجه نرم کنید و اگر علاقه‌مند باشید بتوانید به عنوان کار آفرین کسب و کار خودتان را بیافرینید.

 

برخی از گرایش های تخصصی دوره MBA

1.        MBA استراتژی

اگر می خواهید مدیر موفقی باشید، باید نشان دهید که می توانید استراتژی داشته باشید.

استراتژی سال جاری می تواند بهترین پیش بینی کننده و معیار مناسبی برای تعیین استراتژی سال بعد باشد. در واقع بیشتر استراتژی ها تدریجی هستند و بر اساس رویداد ها و استراتژی های سال گذشته ساخته می شوند. با نگاهی به اغلب شرکت های دنیا متوجه می شوید که آنها سالانه در استراتژی های خود تغییر زیادی ایجاد نمی کنند.

ممکن است با گذراندن  دوره MBA با گرایش مدیریت استراتژیک به این باور برسید که با مطالعه چند یادداشت موردی و تحلیل داده های موجود می توانید مشکل استراتژی شرکت را برطرف کنید. هر چند که این امر آنقدرها هم ساده نیست.

فرآیند تدوین استراتژی عمدتا شامل مشاهده پدیده ها از دیدگاه های مختلف و پرسیدن سوال در مورد آن دیدگاه ها است. ماموریت و چشم انداز سازمان، تحلیل محیط های داخلی و خارجی، مقایسه با رقبا، تدوین استراتژی ها و اولویت بندی کردن آنها بخش هایی از یک برنامه استراتژی کسب و کار است.

دوره مدیریت استراتژیک با استفاده از جدیدترین تحقیقات، تجربیات و تجزیه و تحلیل های موردی توانسته است زمینه را برای تقویت بینش، دانش و مهارت های مناسب برای رویارویی با دنیای امروز که با شتابی متفاوت از گذشته در حال تغییر است، فراهم آورد

مدیریت استراتژیک به سازمان این امکان را می دهد که به شیوه ای خلاق و نوآور عمل کند و برای شکل دادن به آینده خود به صورت انفعالی عمل نکند. این شیوه مدیریت باعث می شود که سازمان دارای ابتکارعمل باشد و فعالیت هایش به گونه ای درآید که اعمال نفوذ نماید و بدین گونه سرنوشت خود را رقم بزند و آینده را تحت کنترل در آورد.

نظر دکتر محمد خطیبی مدیر گروه MBA و DBA  مدیریت استراتژیک موسسه آموزش عالی آزاد بهار

موسسه بهار به عنوان بنیانگذار و نخستین مجری دوره های آزاد MBA,DBA در ایران تلاش می کند تا مجموعه خدمات آموزشی خود را با کیفیتی شایسته به مشتاقان مدیریت عرضه کند و با گردهم آوردن ترکیبی هم افزا از مدرسین با تجربه و کادر اجرایی سخت کوش گامی مثبت در مسیر اعتلای آموزش مدیریت در ایران بردارد

 

سرفصل های mba استراتژی

 

2.        MBA برندینگ

«برندینگ» یعنی آفــــریـــنـــش موجــود زنده ای  بــه نام: «بـرند»

مخاطبان این دوره کلیه علاقه‌مندانی هستند که به این باور رسیده‌اند موفقیت در کسب و کار در هزاره سوم جز با برندآفرینی (یعنی تسخیر ذهن و قلب مخاطبان و مشتریان) امکان پذیر نیست و می‌خواهند این فرآیند و تکنیک را در بالاترین و حرفه‌ای ترین سطح بصورت کاربردی و گام به گام فرا بگیرند

این دوره مناسب کلیه مالکان و صاحبان برند ، صاحبان انواع کسب و کارهای بزرگ، متوسط و کوچک و دیگر فعالان حوزه برندینگ است.

با توجه به رویکرد کاملا تخصصی، حرفه ای و کاربردی دوره و حضور مدیران ارشد برند و مارکتینگ سازمان ها و برندهای معتبر، شرکت در این دوره علاوه بر ویژگی های فوق، رشد و توسعه ارتباطات کسب و کاری برای شرکت کنندگان را نیز در پی دارد.

نظر دکتر بهنود الله وردی مدیر گروه MBA و DBA  برندینگ موسسه آموزش عالی آزاد بهار

کیفیت دوره های MBA و DBA بر خلاف تصور بسیاری از افراد، وایستگی زیادی به سرفصل دروس، اساتید مربوطه و نحوه ارائه مطالب دارد. تجربه تدریس اینجانب در اکثر مراکز آموزش MBA و DBA ایران این ست که به دلیل حضور اساتید معتبر، سرفصل های به روز و رویکردهای کاربردی و حرفه ای ارائه دروس در موسسه آموزش عالی آزاد بهار، این موسسه از هر نظر بهترین موسسه برای آموزش کسب و کار در ایران است.

 

سرفصل های mba برندینگ

 

3.        MBA بازاریابی

محیط های کسب و کار امروز به صورت مداوم در حال تغییر و تحول است، جهانی سازی فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی جدید، کانال های توزیع فروش نوین همگی چشم انداز و چگونگی فروش محصولات ما را تغییر میدهد.برای رقابت در این شرایط باید به بازارهای جدید دسترسی پیدا کنیم، با رقبای جدید مقابله کنیم و از همه مهمتر با نگاهی خلاقانه و رویکردی جدید بازاریابی و مدیریت بازاریابی کنیم. MBA بازاریابی یک از محبوب ترین گرایش های رشته مدیریت کسب و کار در دنیاست. MBA بازاریابی شما را بیش از پیش برای فعالیت در حوزه های بازایابی آماده می کند و مهارت‌هایی از قبیل، ارتباط با مشتریان، تحقیقات بازار و بازاریابی، مدیریت و مهندسی فروش، طراحی و اجرای کمپین های تبلیغی، برند سازی و ... را به شما آموزش میدهد. گفتیم که دنیای کسب و کار به صورت مدادم در حال تغییر است، دوره MBA بازاریابی موسسه بهار به گونه ای طراحی شده است که شمار را قادر می سازد به رهبری این تغییرات و تبدیل چالش ها و فرصت های بازار به مزیت رقابتی کسب و کارتان و حرکت به سوی پیشرفت. این دوره آخرین ترند های بازاریابی را به شما آموزش میدهد این دوره به شما کمک می‌کند تا آموزش  کاملی از مدیریت بازاریابی و مدیریت کسب و کار ببینید و همچنین بینش جدیدی در مورد برند و کسب و کارتان کسب کنید.

 

سرفصل های mba بازاریابی

 

4.        MBA فروش

به قول برایان تریسی "فروش توانایی برقراری ارتباط متقاعد سازی و تاثیرگذاری بر مخاطب است"

‌‌امروزه نیروهای فروش، مشاورین خریداران هستند و به آنها کمک می کنند که بهترین انتخاب را انجام دهند. ‌

سطح مقدماتی این دوره برای کسانی است  که علاقه مند ورود به حوزه فروش هستند. در سطح سرپرستی فروش،  به برنامه ریزی های فروش، بازرگانی فروش، کوچینگ و مربی گری فروش خواهیم پرداخت و در سطح رهبری برای مدیران ارشد فروش و بازاریابی، به رهبری سازمان های فروش خواهیم پرداخت.

به قول دکتر صفار "امروزه بزرگترین شرکت‌های دنیا، توسط مدیران فروش اداره می‌شوند"

مزایای دوره جامع فروش در موسسه آموزش عالی آزاد بهار :

به شما در يادگيری مهارت فروش از كارشناسی فروش تا رهبری بر اساس استانداردهاي جهانی کمک می‌ کند و در پنج سطح برگزار میگردد:

‌سطح اول : فروش مشاوره ای ؛ جلب اعتماد مشتری

‌سطح دوم: فروش ارزشی؛ انتقال احساس خوب خريد به مشتری

‌سطح سوم:  فنون مذاكره حرفه ای،  فروش همراه با سود، فروش به كانال های مختلف

‌سطح چهارم: سرپرستی و مربي گری حرفه ای فروش،  مهارت برنامه ريزی و پيش بينی فروش

‌سطح پنجم: رهبری سازمان فروش

 

سرفصل های mba فروش

 

5.        MBA منابع انسانی

منابع انسانی یکی از مهمترین سرمایه های هر سازمان است و سازمان ها برای دستیابی به اهداف و اجرای استراتژی های خود بایستی اقداماتی موثر در حوزه مدیریت منابع انسانی انجام دهند . در محیط کسب وکار رقابتی و پیچیده دنیای امروز ، خلاقیت و نوآوری در سازمان ها امری بسیار مهم است و استراتژی ها و تاکتیک های مدیریت کسب وکارها باید همگام با تغییرات باشند . و اینجاست که اهمیت مدیریت منابع انسانی در تضمین موفقیت یک سازمان و ایجاد مزیت رقابتی برای آن مشخص می‌شود.

 مزایای دوره مدیریت منابع انسانی موسسه آموزش عالی آزاد بهار :

ارتقاء دانش مدیریتی

توانمند سازی عملی در اداره کردن سازمان

ارتقاء و توسعه مهارت های مدیریتی

ایجاد نگرش های نوین مدیریتی

ایجاد انگیزش و پویایی مستمر

 

چشم انداز دوره MBA منابع  انسانی:

توانایی شناخت افراد و کنترل رفتارهای کارکنان هدایت و رهبری افراد  و گروه ها در سازمان

تصمیمی گیری های لازم در مدیریت منابع انسانی سازمان

توسعه منابع انسانی و برنامه ریزی برای آموزش هدفمند کارکنان در بسته های مدرن آموزش حین خدمت

ایجاد سیستم مدیریتی بکارگیری و انگیزش کارکنان در پیشبرد اهداف سازمان

ایجاد تحول در بخش های سازمان و کارآفرینی با ایجاد فعالیت های جدید در درون سازمان

ارائه خدمات مشاوره ای و مطالعاتی در زمینه های مذکور به مدیران سازمان های اقتصادی اجتماعی و .....

نظر دکتر سعید شهباز مرادی مدیر گروه MBA و DBA  مدیریت منابع انسانی موسسه آموزش عالی آزاد بهار

آرمان هر موسسه یا سازمانی را اهداف ، ساختار و سرمایه های انسانی آن تشکیل می دهد که ترکیب این سه بخش در موسسه آموزش عالی بهار با تمرکز به نیاز مخاطب ، رقابت پذیری و ارائه خدمات حرفه ای پی ریزی گردیده است که سابقه استقبال فراگیران و بکارگیری مطالب فراگرفته شده توسط دانشجویان مهر تائیدی بر تناسب موارد مذکور است .

 

سرفصل های mba منابع انسانی

 

دانش‌آموختگان MBA به چه دستاوردهایی میرسند؟

دانش‌آموختگان دوره MBA  از نظر چگونگی نگرش به مسائل و پدیده‌ها، از همکاران خود پیشی می‌گیرند و علاوه بر اینکه آینده را پیش‌بینی می‌کنند، در تلاش هستند تا آینده را طراحی کنند. بنابراین، علاوه بر سازمان و شرکت، در خانواده و جامعه نیز تبدیل به پیشروهای فکری می‌شوند و این، البته ، رسالتشان را در مقایسه با گذشته سنگین‌تر خواهدکرد. 

برخی از دستاوردهای دوره MBA  برای دانش‌آموختگان

1)       افزایش اعتماد به نفس در افراد

2)      بالا بردن اعتبار شخصی و حرفه‌ای افراد

3)     فراگیری مهارت‌های قابل انتقال

4)      توانمندی در تفکر استراتژیک

5)     توانایی برقراری ارتباط بهتر

6)      بالا رفتن انضباط شخصی و حرفه‌ای

7)     توانایی بالا در مدیریت زمان

8)     جهان بینی وسیع و گسترده

9)      ایجاد شبکه ارتباطی ارزشمند

10)     فرصت‌های شغلی بیشتر و درآمد بالاتر

هم‌رسانی
  • اشتراک گذاری در Facebbok
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در Telegram
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
دیدگاه ها