7 ویژگی که هر مدرسه کسب و کار باید داشته باشد

یک مدرسه کسب و کار، موسسه‌ای در سطح دانشگاه است که به دانش‌پژوهان خود، مدرکی مربوط به مدیریت کسب و کار به تطابق شرایطی خاص اعطا می‌نماید. به عبارت دقیق‌تر مدارس کسب و کار، مراکز آموزش عالی هستند که تمرکز دوره‌ها و مباحث تدریسی‌شان بر مطالب تخصصی مربوط به کسب و کار و مدیریت است. حیطه دروس مورد بحث می‌تواند کارآفرینی، استراتژی، مدیریت منابع انسانی، رهبری و مدیریت، فنون مذاکره، تجارت بین‌المللی و غیره باشد.

اما یک مدرسه کسب و کار باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ چگونه مدرسه کسب و کار مناسب را برای هدف خود انتخاب کنیم؟ رفتار یک مدرسه کسب و کار خوب با دانش‌پژوهانش چگونه است؟

در این مطلب به یافتن پاسخ برای پرسش‌های بالا می‌پردازیم.

 

ویژگی هایی که هر مدرسه کسب و کار باید داشته باشد:

  1. مدیریت درست

 در اغلب اوقات مدیران مدارس کسب و کار خوب، افرادی متخصص و با تجربه در زمینه هم آکادمیک و هم عملی می‌باشند. تجربه و تخصص آنان باعث می‌شود، مجموعه خود را به بهترین نحو اداره کنند و با دید کلان صحیح، استراتژی‌های درستی برای آن اتخاذ کنند و همچنین از دانش‌پژوهان به خوبی پشتیبانی کنند تا نهایتا مدرسه کسب و کار به خروجی مطلوب برسد.

  1. اساتید مجرب

استفاده از اساتید و مدرسان باتجربه در کادر آموزش از مهمترین عوامل موفقیت مجموعه است. زیرا تا زمانی که مطالب آموزشی یک مدرسه کسب و کار از کیفیت خوبی برخوردار نباشند، عوامل دیگر عملا تاثیر چندانی نخواهند داشت. وجود کادر آموزشی ممتاز که هم دانش و هم تجربه کافی را در اختیار دارد، می‌تواند موجب شهرت موسسه و پرورش دانش‌پژوهانی خبره و موفق در زمینه شغلی خودشان، شود.

  1. تنوع گرایش ها

وجود گرایش‌های گوناگون و دوره های باکیفیت MBA و DBA در هر شاخه از جمله عوامل دیگری است که باید یک مدرسه کسب و کار خوب آن را دارا باشد. همچنین وجود مشاورانی که بتوانند با توجه به رشته تحصیلی شما و علاقه‌تان در زمینه انتخاب گرایش به شما کمک کنند، ضروری است. گاهی اوقات برخی مدارس کسب و کار تمرکز خاصی روی یک گرایش خاص دارند. این گزینه فقط به افرادی پیشنهاد می‌شود که میخواهند در همان گرایش (مثلا MBA بازاریابی یا MBA برندینگ) ادامه تحصیل دهند و دانش کسب کنند.

بیشتر بخوانید: MBA چیست؟

  1. پشتیبانی از دانش‌پژوهان

 عامل دیگری بسیار مهم است پشتیبانی و حمایت از کسانی است که علاقه‌مندند تا در گرایشی مربوط به مدرسه کسب و کار، تحصیل کنند. در یک مدرسه کسب ‌و کار خوب از لحظه‌ای که کسی تصمیم می‌گیرد درباره دوره‌ای سوال بپرسد یا پیش ثبت نام انجام دهد تا پس از فارغ‌التحصیلی‌ از فرد پشتیبانی به عمل خواهد آمد. البته پشتیبانی به معنی ساده انگارانه بودن پروسه تحصیل و آموزش نیست بلکه به معنای در اختیار نهادن منابع خوب به دانش‌پژوهان و مشاوره درست تحصیلی برای رشد و تکامل آن‌هاست. دیگر ویژه‌های مکمل پشتیبانی مانند معرفی فرصت‌های شغلی مناسب به آنان و یا استخدام آنان برای تدریس در همان موسسه می‌تواند جزو نقاط مثبت یک مدرسه کسب و کار نیز به شمار آید.

بیشتر بخوانید: فرق مدرسه کسب و کار با دانشگاه چیست؟

  1. منعطف بودن سیستم

مسئله انعطاف‌پذیری در سیستم آموزشی مدرسه کسب و کار و خصوصا در مسئله ساعات تدریس و کلاس‌ها بسیار حائز اهمیت است. چون برخی دانش‌پژوهان خود یا شاغلند و یا مدیران کمپانی‌های بزرگی هستند که برای افزایش دانش مربوط به کارشان به آن موسسه رجوع کرده اند. پس داشتن ساعات تدریسی گوناگون با اساتید مجرب در هرکدام از دیگر فاکتورهای یک مدرسه کسب و کار خوب است.

همچنین داشتن سیستم پرداخت شهریه منعطف (وجود پیش پرداخت، قسط‌بندی و...) می‌تواند از عوامل بالارفتن سطح رضایت دانش‌پژوهان باشد.

  1. آزادی عمل و سیستم آموزشی به‌روز

سیستم آموزشی به‌روز و ایجاد آزادی عمل در مدارس کسب و کار برتر از ویژگی‌های بارز است. وجود فضای رقابتی سالم در عین کمک گرفتن از دیگران و بستر سالم برای تحقیق، ریتم مناسب پیشروی در دروس، نقدپذیری کادر آموزشی، کار گروهی و ورکشاپ‌های گوناگون و حمایت از طرح‌های خلاقانه دانش‌پژوهان از دیگر فاکتورهای مدارس به‌روز کسب و کار است.

بیشتر بخوانید: بهترین مدارس کسب و کار دنیا کدامند؟

  1. شهرت موسسه

از دیگر عوامل موثر در انتخاب شدن یک مدرسه کسب و کار شهرت آن و میزان رضایت فارغ‌التحصیلان سابق آن مجموعه است. تمام عواملی که پیش از این بیان کردیم از جمله کادر آموزشی، نوع مدیریت، کیفیت دروس ارائه شونده و غیره فاکتورهایی هستند که می‌توانند باعث اعتبار خوب یا بد یک مدرسه کسب و کار باشند.

 گردآوری: جواد عیسی زاده

هم‌رسانی
  • اشتراک گذاری در Facebbok
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در Telegram
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
دیدگاه ها