مصاحبه جذاب با دکتر بهنود اللهوردی در حوزه برندینگ
اهمیت برندینگ در کسب و کارهای امروزی چگونه است؟
برندینگ امروز به معنی موفقیت و رستگاری در کسب و کار است. ما میگوییم یک داستان در تجارت وجود دارد و آن این است که یکی برند بود و یکی نبود. کسی که برند نداشته باشد انگار وجود ندارد برند بودن و برند شدن کاملا برابر است با موفقیت در کسب و کار.
دلیل اهمیت ندادن برخی سازمانها به مقوله برندینگ چیست؟
حقیقت این است که شاید بالغ بر ۹۰ درصد مدیران ما تعریف درستی از برندینگ ندارند و حتی تعریف درستی از مفهوم برندینگ هم ندارند بنابراین نگاه جزیرهای به کسب و کارشان دارند و برند را یک بخش یا یک شغل در سازمان شان می دانند در حالی که سالیان سال است که تعریف شده برندینگ یک نوع نگرش به مدیریت و متا ترند است. بنابراین اگر برند این را به عنوان بخشی از کسب و کار بدانیم در مفهوم آن دچار اشتباه گشته ایم و باید دانست که نگرش یکپارچه و نگاه۳۶۰ درجه به تمام بخش های کسب و کار مفهوم نوین برندینگ است.
توضیح مختصری درباره دوره DBA برند مارکتینگ میدهید؟
دوره دی بی ای برندینگ ۳۶۰ درجه یا دوره راهبری یکپارچه کسب و کار به صورت جامع کامل و عملیاتی در چهار فاز یا در چهار مگا فاز فرایند جامع و کامل برندینگ را باز شرح میدهد و افراد در قالب تیمهای عملیاتی عملاً ۳۴ پروژه را پیاده سازی میکنند و طبیعتاً اتفاقی که میافتد این است که نگرش آنها نسبت به مفهوم برندینگ و موفقیت در کسب و کار و همچنین مدیریت و رهبری یکپارچه کسب و کار عوض خواهد شد و دوم اینکه به مهارت ها و تکنیک هایی دست پیدا خواهند کرد که در عمل بتوانند آن را در سازمان خودشان در هر نقطه ای از آن که قرار دارند، پیاده کنند. حتی این مسئله در مورد اشخاص (Personal Brand) نیز وجود دارد.
مخاطبان دوره های DBA برند مارکتینگ چه کسانی هستند؟
در درجه اول مدیران ارشد خالقان کسب و کار صاحبان صنایع و مالکان برندهای برندهای بزرگ یا کوچک هستند. مدیران ارشد مدیران استراتژی و طبقه در لایه هیئت مدیره چون همانطور که گفته شد برندینگ امروزه نگاه جدید به کسب و کار است. حقیقتا اگر افراد در لایههای پایین ترین نگاه را داشته باشند و مدیران ارشد نگاه نداشته باشند دچار پارادوکس در سازمان خواهیم شد و برای هیچ کدام از این دو گروه خوب نخواهد بود. چون اگر مدیران سطح پایینتر تغییر نگرش پیدا بکنند ولی توان عملی سازی موارد جدید را نداشته باشند آنگاه عملاً کار به جایی نخواهد رسید بنابراین در بالاترین سطح مدیران ارشد فریلنسرها مالکان و راهبران و خالقان کسب و کار و مشخصاً مشاوران ارشدی که به کسب و کارها کمک میکنند این دورهها برای شان میتواند بسیار مفید باشد.
برای آشنایی با دوره DBA برند مارکتینگ، اینجا را کلیک کنید.
تاثیر دوره های MBA و DBA در اکوسیستم مدیریتی کشور ما چگونه بوده است؟
من با توجه به اینکه بالغ بر ۱۵ سال است که در مدارس کسب و کار تدریس می کنم و در عمل دیدهام که سازمانهای بزرگ و کوچک در لایه مدیریتی و یا مشاوره حالا از طریق افرادی که در این دورهها بودند و یا طریق های دیگر، به نظرم تاثیر بسیار جدی داشته و به مراتب تاثیر آن از دانشگاه بسیار بیشتر بوده و حتی دانش آموختههای فوق لیسانس و دکترا که در این دورهها بودند خودشان نیز اذعان کردهاند که در مدارس کسب و کار نگرش آنها کاملاً عوض شده است بنابراین رویکرد به روز و عملیاتی که مدارس کسب و کار دارند بسیار تاثیرگذار بوده و هست.
امروزه جایگاه برندینگ در بین مدیران چگونه است؟
امروز میتوانم بگویم کمی امیدوارتر هستم. شاید قبلاً می گفتم که ۳ تا ۵ درصد اما امروز میگویم که ۵ تا ۱۰ درصد مدیران نگاه جدید را پیدا کردند و اهمیت برند بودن و ابعاد برند مفهوم واقعی آن را در حوزه کسب و کار پی بردند و به نظر من دلیل اصلی که با وجود مشکلات فراوان موفقیتهایی در حوزه کسب و کار دیده ایم همین نگاه جدید به کسب و کار و پدیده برندینگ است.
چرا موسسه بهار؟!
من خودم باز با توجه به اینکه ۱۲، ۱۳ سال است که در موسسه بهار تدریس میکنم، همیشه تصوری که من خودم داشته ام و باوری که داشته ام آن است که ترکیبی منحصر به فرد از اساتید هایی که در همه گرایش ها در سطوح متفاوت در اینجا وجود دارد به نظرم وجه تمایز اصلی و جدی موسسه بهار نسبت به دیگر موسسات است. تکتک این اساتید در جاهای دیگر ممکن است حضور داشته باشند و این دورهها نیز در جای دیگر برگزار میشوند اما اما این ترکیب ایدهآل و منحصر به فرد در موسسه بهار وجود دارد که من مشخص آن در جای دیگری ندیده ام.