• 121 بازدید

معرفی دوره MBA دیجیتال

MBA کسب و کارهای دیجیتال: کسب و کاری دیجیتال برای خلق ارزش جدید در مدل‌های کسب‌وکار از فضا و تکنولوژی‌های دیجیتال استفاده می‌کنند. اصطلاح کسب‌وکار دیجیتال، هم برندهای صرفاً دیجیتال و هم عوامل سنتی را در برمی‌گیرد که با استفاده از فناوری‌های دیجیتال، کسب‌وکار خود را متحول می‌سازند.

MBA دیجیتال و رشد اقتصاد دیجیتال

امروزه، مردم پول بیشتری در جهان آنلاین خرج می‌کنند و این امر موجب تاکید کسب و کار بر منابع درآمد دیجیتال و کانال‌های دیجیتال شده است. رشد اقتصاد دیجیتال باعث آشنایی بیشتر مردم با محصولات و خدمات دیجیتال شده است و درنتیجه شرکت‌ها را به جستجوی مزیت رقابتی جدید در فضای دیجیتال سوق می‌دهد.

کسب و کارهای دیجیتال به چیزی بیشتر از صرفاً فروش آنلاین تبدیل شدند، به تعبیری «کسب‌وکار دیجیتال با ترکیب منحصربه‌فردی از منابع فیزیکی و دیجیتال، برای یک برند برگ برنده به ارمغان می‌آورد. آن برند، کاری انجام می‌دهد که سایر برندها توانایی انجام آن را ندارند و به این شکل مزیت رقابتی می‌سازد».

دیجیتال MBA

MBA دیجیتال و عناصر مرسوم کسب‌وکار دیجیتال

متخصصان صنعتی برای تعریف دقیق کسب‌وکار دیجیتال دیدگاه‌های متفاوتی دارند. به عقیده گارتنر، کسب‌وکار دیجیتال به معنای خلق زنجیره‌های ارزش و فرصت‌های کسب‌وکار جدیدی است که کسب و کارهای سنتی از آنها بهره‌مند نیستند. مکنزی تاکید می‌کند که «دیجیتال بیشتر از اینکه خود به معنای هدف باشد، راهی برای انجام امور است».

بیشتر کسب و کارهای دیجیتال با یک یا دو مورد از این نکات تناسب دارند و بر خلق ارزش در مرزهای جدید کسب‌وکار اصلی‌شان تمرکز دارند و یا برای افزایش رشد، درآمد و عملکرد به نحوی از فناوری دیجیتال استفاده می‌کنند که با مدل‌های سنتی دستیابی به آن غیرممکن است.

بهتر است تا کسب و کارها عناصر متداول کسب‌وکار دیجیتال را بررسی کرده و آنها را با مدل‌های کسب‌وکار خود مقایسه کنند.

در ادامه به روندهایی اشاره می‌شود که فرایندهای دیجیتال را از فرآیند‌های سنتی متمایز می‌سازند.

  • استفاده از فناوری‌های موجود برای کاهش هزینه‌ها، گردآوری داده و ایجاد تجربه بهتر برای مشتری. کسب و کاری دیجیتال بر مزیت رقابتی حاصل از فناوری تمرکز دارند و این مزیت رقابتی خواه به شکل کاهش مخارج کلی یا ایجاد ارزش جدید برای مشتریان است.
  • درک مفهوم تحول دیجیتال و ایجاد تغییرات فرهنگی ضروری برای این تحول. اجرا و مدیریت خدمات دیجیتال به تجدید ساختار سازمانی نیاز دارد زیرا نقش‌های جدیدی ایجاد می‌شوند و فناوری اطلاعات ورودی‌های بیشتری برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک فراهم می‌سازد.
  • کشف مدل‌های کسب‌وکار جدیدی که در استراتژی دیجیتال بر تجربه مشتری تاکید می‌کنند. مردم غالباً تمایل دارند تا برای تجربۀ استثنایی پول بیشتری خرج کنند و ازاین‌رو در اقتصاد دیجیتال تجربه مشتری مهم‌ترین عامل ایجاد تمایز است.

مدل‌های کسب‌وکار همگام با تمرکز بر رضایتمندی مشتری درنهایت بر ارائه خدمات دیجیتال متمرکز می‌شوند زیرا مردم به‌طور روزافزون، تجربه دیجیتال را ترجیح می‌دهند.
کسب‌وکار دیجیتال شیوه تفکر و استفاده سازمان‌ها از فناوری را تغییر می‌دهد و فناوری را از عامل پشتیبان به عامل محرک نوآوری، رشد بازار و درآمد تبدیل می‌کند.

دیجیتال MBA

کسب‌وکار دیجیتال در مقابل کسب‌وکار الکترونیک

کسب‌وکار دیجیتال بیشتر بر نحوه استفاده شرکت‌ها از فناوری برای خلق ارزش و تجربه جدیدی تمرکز دارد که شرکت‌ها را رقبا متمایز می‌سازد و مزیت رقابتی ایجاد می‌کند.

کسب‌وکار دیجیتال با کسب‌وکار الکترونیک تفاوت دارد، در کسب‌وکار الکترونیک، تغییری در مدل‌های کسب‌وکار کنونی ایجاد نمی‌شود و صرفاً برای دستیابی به کارایی یا حذف بخش‌های زائد از فناوری استفاده می‌شود. تکمیل فرم درخواست کارت اعتباری به شکل آنلاین باعث کاهش ناکارآمدی فرایند درخواست کاغذی می‌شود اما تجربه‌ای جدید و متفاوت برای مشتری ایجاد نمی‌کند. در عوض کسب‌وکار دیجیتال بر نحوه استفاده شرکت‌ها از فناوری برای خلق ارزش و تجربه جدیدی تمرکز دارد که شرکت را از رقبا متمایز می‌سازد و مزیت رقابتی ایجاد می‌کند.

دیجیتال MBA

مثال‌هایی از کسب‌وکار دیجیتال

اوبر از پذیرش گسترده تلفن‌های هوشمند به نفع خود استفاده کرد و مدل کسب‌وکار آن به حفظ دارایی‌های سرمایه‌ای نسبتا اندکی نیاز دارد. شرکت تاکسی سنتی باید مالک وسایل نقلیه باشد و از آنها نگهداری کند و همچنین به مسائلی مانند استخدام و مدیریت نیروی کار بپردازد، نسخه کسب‌وکار الکترونیک به مشتریان اجازه می‌دهد تا به‌صورت آنلاین درخواست تاکسی بدهند و شاید بتوانند نگاهی به سفرهای گذشته بیندازند اما در نسخه کسب‌وکار الکترونیک، تجربه مشتری تفاوت چندانی با شکل سنتی درخواست تاکسی ندارد.

اوبر جایگاه خود را به‌عنوان یک کسب‌وکار دیجیتال محکم ساخت زیرا در اصل پلتفرمی است که در مقیاس بسیار بزرگ مردم و رانندگان را از طریق اینترنت به یکدیگر متصل می‌سازد و آنچه قبلاً مردم تجربه می‌کردند را بهبود می‌بخشد.

نتفلیکس مثال خوبی از شرکت‌هایی است که مدل کسب‌وکار خود را از الکترونیک به دیجیتال تغییر دادند. نتفلیکس در ابتدا برای مدیریت سیستم موجودی و ارسال دی‌وی‌دی به مردم از فناوری استفاده می‌کرد و تجربه‌ای بسیار خوب اما بازهم شبیه به فروشگاه‌های اجاره فیلم ایجاد می‌کرد.

اما زمانی که نتفلیکس گزینۀ تماشای فیلم به‌محض تقاضا را به مشتریان عرضه کرد، خود را تغییر داد و روش تماشای فیلم و رسانه‌های تلویزیونی را متحول کرد. تماشای فیلم و برنامه‌های تلویزیونی در هر زمان یا هر مکان بدون دسترسی گسترده به اینترنت که امروزه اکثر مصرف‌کنندگان از آن برخوردارند، غیرممکن بود.

دیزنی یکی از کسب و کاری سنتی است که برای بهبود تجربه در شهربازی‌های خود از فناوری دیجیتال استفاده می‌کند. دیزنی از مجیک‌بند استفاده می‌کند، مچ‌بندی که با استفاده از سامانه بازشناسی امواج رادیویی (RFID) به حسگر‌های موجود در پارک متصل می‌شود و هدف آن بهبود پنج مولفه اصلی است که بخشی از تجربه در شهربازی را تشکیل می‌دهند: رفتن به یکی از این جاذبه‌های گردشگری، اقامت در هتل، صرف غذا در رستوران، گرفتن عکس و ارسال آن به دوستان و خانواده، خرید سوغاتی.

بازدیدکنندگان دیزنی مچ‌بند مجیک‌بند را چند هفته پیش از بازدید دریافت می‌کنند و می‌توانند برای ورود به پارک، خرید غذا یا کالا، خرید بلیت جاذبه‌های گردشگری و بررسی داده‌های زمان واقعی در هنگام انتظار از این مچ‌بند استفاده کنند. در پایان روز، بازدیدکنندگان دیزنی تجربه‌‌ای سیال بین تجربه دیجیتال و فیزیکی دارند.
از کجا شروع کنیم

بسیاری از ویژگی‌های کسب‌وکار دیجیتال با مفهوم تحول دیجیتال همپوشانی دارند، تحول دیجیتال از مشتری مداری برای پیاده‌سازی فناوری‌های دیجیتال در سیستم‌های عملیاتی و مدل‌های کسب‌وکار استفاده می‌کند. کسب‌وکار دیجیتال هدف نهایی است و تحول دیجیتال روندی است که شرکت‌ها برای دستیابی به هدف کسب‌وکار دیجیتال از آن استفاده می‌کنند.

گارتنر به شش گام اساسی برای ایجاد کسب‌وکار دیجیتال اشاره کرد. ازآنجایی‌که کسب‌وکار دیجیتال نیازمند تغییر سازمانی عمیق است، ممکن است کاری که انجام آن ضروری است به‌سرعت به کاری ناکارآمد بدل شود. شناسایی دقیق اولویت‌ها و نقاط عطف به کسب و کار کمک می‌کند تا از بهترین ایده‌ها و روش‌های موجود آنلاین امروزی بهره ببرند.

دیجیتال MBA

مهم‌ترین حوزه‌های تحول دیجیتال چه هستند؟

زمانی که کسب و کار متحمل تحول دیجیتال می‌شوند، به سه رکن توجه می‌کنند که عبارتند از: تجربه مشتری، فرایند عملیاتی و مدل‌های کسب‌وکار. درحالی‌که هر سه رکن دارای اهمیت هستند، گاهی اوقات سازمان‌ها پیش از توجه به یک رکن، بر رکن دیگر تمرکز می‌کنند. تمرکز بر تجربه مشتری و پس‌ازآن تطبیق فرآیند عملیاتی و مدل‌های کسب‌وکار به هماهنگی استراتژی کلی شما کمک می‌کند.

دیجیتال MBA

چرا تحلیل کسب‌وکار دیجیتال اهمیت دارد؟

تحلیل کسب‌وکار دیجیتال به درک بهتر مشتریان و اتخاذ تصمیمات دیجیتال به پشتوانه داده‌های بلادرنگ کمک می‌کند. بدون وجود داده‌ها، تعیین احساس مشتریان نسبت به محصول یا خدماتی خاص کار دشواری است. شما می‌توانید از داده‌های گردآوری‌شده برای بهره‌برداری از تاکتیک‌های بازاریابی پیشرو استفاده کنید.

 

دیجیتال MBA


هم‌رسانی
  • اشتراک گذاری در Facebbok
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در Telegram
دیدگاه ها