چگونه در دوران کرونا استراتژی بچینیم؟

برای اینکه شما بتوانید به سرعت یک برنامه استراتژیک ایجاد کنید که بتواند کسب و کار شما را در وضع کنونی نجات دهد و شما را در موقعیت رقابت نگاه دارد، کافیست به پنج اصل توجه کنید.

 

  1. برای چهار فاز مشخص از بحران برنامه‌ریزی کنید.

فاز اول. در انتظار تأثیر؛ همانطور که افراد و مشاغل در تلاشند شرایط را به حالت طبیعی نگه دارند در زمانی که که ویروس کرونا هنوز اثرات مستقیمی نداشته است. در همین مرحله باید انتظار داشته باشیم که شیوه های کاری تغییر یابد، تقاضا کم شده و عدم اطمینان در مورد سرمایه گذاری های کلان داشته باشیم.

فاز دوم. سازگاری و مقاومت در برابر تأثیرات؛ با افزایش وضعیت‌های اضطراری بهداشت، بحران‌های تجاری به وجود می آیند. شرکت‌ها با کار در شرایطی که کارمندان دچار بیماری می شوند، زنجیره‌های تأمین قطع می شوند، ادامه به حیات می‌دهند و مشتریان روش‌های B2B و B2C به خرید ادامه می‌دهند.

فاز سوم. بازگشت به حالت عادی؛ در حالی که مردم آرزوی روال‌های قدیمی را دارند، ویروس از طریق یک توده مهم جمعیت عبور می‌کند تا ایمنی ایجاد شود و در نهایت واکسن‌ها در دسترس قرار بگیرند.

 فاز چهارم. مرتب‌سازی پویایی در فرم جدید؛ با تغییر عادات و رفتارهای خرید، همراه با مدل‌های جدید تجاری و فضای رقابتی اصلاح شده، تهدیدات و فرصت‌های جدید ایجاد می‌شود.

همانند بحران مالی، مرحله چهارم ممکن است یک مرحله طولانی باشد. اکنون برای آن برنامه‌ریزی کنید، به طوری که استراتژی شما در مراحل قبلی شما را برای موفقیت در آن بازی نهایی آماده کند.

 

  1. چالش‌ها را برای خود تعریف کنید.

تمرکز بر حل مشکل لحظه ای ایجاد شده در چنین زمانی وسوسه انگیز است، اما درنظرگرفتن چالش‌های بلند مدت ایجاد شده بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر برای ایجاد مزیت رقابتی در یک بانک متکی به شبکه شعب خود هستید و اکنون مشتریان مجبور هستند با خدمات مجازی راحت‌تر شوند، پس از پایان بحران چگونه در برابر fintech ها رقابت خواهید کرد؟ اگر اکنون یک رستوران مستعد با مشتری روزانه و حضوری هستید، چگونه ارتباط خود را حفظ خواهید کرد؟ (مثلا

مانند پانرا فکر کنید، که به تازگی اشتراک ماهیانه قهوه 8،99 دلار در ماه را شروع کرده است و همچنین خدمات سفارش آنلاین و تحویل را فشار می‌دهد.) در مورد چالش‌هایی که باید برطرف کنید دقیق باشید تا به راه حل های درستی برسید. با دید مناسب به بررسی چالش‌ها بپردازید.

 

  1. گزینه‌های موجود را بررسی کنید.

اگر چالش‌های خود را به خوبی تعریف کرده باشید، معمولاً می‌توانید مجموعه راه حل‌های مجزا و قابل کنترل برای رفع آنها ایجاد کنید. بی‌مهابا، جوانب مثبت و منفی آنها را بنویسید. توجه داشته باشید که هر راه حل چه گزینه‌هایی را برای شما هموار می کند و همچنین کدام گزینه‌ها را از شما سلب می کند. به عنوان مثال، ممکن است شما به دنبال مراجعه مستقیم به مشتریان اصلی باشید و کانال‌های توزیع را دور بزنید، اما باید درنظر بگیرید که این عمل چگونه می‌تواند روابط سیستماتیک در شرکت شما را تغییر فرم دهد.

 

  1. سناریوهای مختلف را بسازید.

از ویژگی‌های شرایط کنونی این است که نمی‌توانیم فرض کنیم که می‌دانیم قائله‌های موجود چگونه پایان می یابند، اما شما می‌توانید سناریوهایی مختص کسب و کار و بازار هدف خود بسازید. با ذینفعان اصلی داخلی خود مصاحبه کنید و هم از چشم اندازهای آنها در آینده در بازه‌های زمانی مشخص و هم از عوامل تعدیل آنها اطلاعات کسب کنید. وقتی امکان تعدیل وجود دارد، ریشه‌های اصلی برانگیزاننده این چالش‌ها در نظر بگیرید. این فرضیات می‌توانند زمینه‌ساز سناریوهای اصلی شما باشند، که ممکن است نهایتا به چهار مرحله بحران ارائه شده در بالا رهنمون شوید.

 

  1. برای تصمیم‌گیری جلسه گروهی بگذارید.

ممکن است شما یک بار برای به اشتراک گذاشتن یافته‌ها و تصمیم‌گیری‌ها از یک جلسه غیررسمی آفلاین استفاده کرده باشید، اما اکنون این جلسات را مدون و رسمی و در یک پلتفرم مانند زوم یا Google Hangouts بچینید. اتفاقا بسیار خوب هم هست. شرکت های پیشرو فناوری از جلسات مجازی برای تصمیم‌گیری بزرگ در شرایط ضیق وقت استفاده می کنند.

 

با این حال، برای مدون کردن این جلسات از روش‌های زیر استفاده کنید:

 

  • دستور کار را به یک سری از بخشهای سریع تقسیم کنید تا تمرکز جلسه از بین نرود و مباحث در مسیر درست خود باقی می‌مانند.
  • از طریق ساز و کارهایی مانند رأی دادن و استفاده از Chat Box برای ارائه ایده‌ها و نظراتی که همه می‌توانند شرکت کنند، مرتباً استفاده کنید.
  • برای اطمینان از توجه همگان، اعضای جلسه و بینندگان را در پروسه شرکت دهید.
  • حتی می‌توانید برای اطمینان از تمرکز افراد و درگیر کردنشان، با آنها تماس بگیرید.
  • در مورد استفاده از مکث‌های طولانی، عمداً تعمق داشته باشید تا به شنوندگان این فرصت را بدهید که خود را مشارکت دهند.
  • یک صفحه مجازی از موضوع در حال بحث را به اشتراک بگذارید تا افراد مداوم مباحث را دنبال کنند و حس مشترک ایجاد شود.
  • موارد نهایی و جمع‌بندیها را در پایان هر قسمت از دستور کار یادداشت نمائید.
  • ریتم جلسه را به گونه پیش ببرید که اعضا بتوانند بین موضوعات مختلف دستورکار تمایز ایجاد کنند و حتی می‌توانید ربط‌های پیش‌بینی نشده مباحث را پیدا کنید.

برای بسیاری از ما، ویروس کرونا بزرگترین چالش مدیریتی است که از سال 2008 و شاید تاکنون با آن روبرو بوده ایم. لذا آن را نادیده نگیرید، با آن مبارزه رو در رو نکنید، سر خود را بالا نگه دارید و یک راه برای غالب آمدن به مشکل از جناح دیگر پیدا کنید. یک برنامه استراتژیک مناسب برای ویروس کرونا راهی برای شرایطی فراتر از وضعیت اضطراریست. این برنامه تحلیل تعدادی از سناریوهای قابل قبول را که به نتیجه می‌رسند، می‌یابد و اقدامات کوتاه مدت را با دید واضحی از چگونگی متفاوت شدن روابط جهان به محض ظهور پدیده‌ای ناشناخته، عملی می‌کند.

          منبع: وبسایت فوربز

هم‌رسانی
  • اشتراک گذاری در Facebbok
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در Telegram
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
دیدگاه ها