چگونه کرونا بر کسب و کارهای کوچک، کم تاثیر می‌گردد؟

با توجه به آخرین تحقیقات انجام شده در دانشگاه آکسفورد و با تاکید و تمرکز بر روی تجربه انگلستان در کرونا این موضوع دریافت شد که بریتانیا با کمک دو طرح توزیع وام موفق شد میلیون‌ها کسب و کار را از خطر برچیده شدن حفظ کند.

در این دو طرح توزیع وام زمان ثبت نام به حدود ۶ دقیقه و زمان دریافت تسهیلات نهایتاً ۲۴ ساعت بود. دولت با اعطای این وام‌ها باعث شد تا خیلی از کسب و کارها احساس قرارگیری در تنگنا نکنند. این روش تامین سریع مالی در کنار افزایش کاربرد فناوری‌های آنلاین به گونه‌ای توانست ضربه کرونا را تا حد زیادی خنثی کند.

تطبیق پذیری و انعطاف بالاتری در هنگام مواجهه با شرایط سخت اقتصادی نشان تنها در کنار اینترنتی شدن و فروش آنلاین و به‌روز کردن شیوه کاری محقق شد. به گونه‌ای که بسیاری از این کسب و کارهای کوچک در دوران پاندمی کرونا با رشد فروش مواجه بودند. پس درمی‌یابیم که حتی کرونا هم برای بسیاری از کسب و کارها فرصت بود در حالیکه برای برخی دیگر مانند موجی مهیب، ویران‌کننده واقع شد.

سیاست دولت انگلستان در باب تامین وام این اطمینان را به بسیاری از کسب و کارها داد تا آنها امید به باقی ماندن در شرایط بحران داشته باشند. این دو طرح وام عبارتند از طرح CBILS و BBLS. اولی برای جلوگیری از تاثیر کرونا در ابتدای پاندمی ارائه شد که به موفقیت بسیار عالی هم رسید. بسیاری هم از این وام برای سرمایه‌گذاری نیز استفاده کردند. وام دوم هم در ادامه پرداخته شد که ارزشی کلی بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار داشت.

ویژگی مشترک این دو طرح، سرعت دریافت بالا و سهولت در بازپرداخت بود. همین شرایط فوق‌العاده بانکی باعث شد که جستجوی کلمه دریافت وام در سال ۲۰۲۰ حدود ۶ درصد نسبت به قبل بیشتر باشد و به طور میانگین از هر ۱۰ کسب و کار کوچک در انگلستان ۶ تا از آن‌ها حداقل از وام نخست استفاده کردند. بر طبق نظرسنجی‌های انجام شده تقریبا ۹۰ درصد آنان حاضرند دوباره از این وام استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه بحران‌های سازمان را در شرایط گوناگون مدیریت کنیم؟

این اعطای وام ها به کسب و کارهای کوچک و بعضاً متوسط تاثیر گسترده اقتصادی از خود نشان داد به نحوی که باعث رشد حدود ۷ میلیارد پوندی تولید ناخالص ملی انگلستان در همین بحبوحه کرونا شد. در واقع به گونه‌ای این بخش بیزینس حدود ۸۵ درصد نسبت به سال قبل خود رشد داشت. تسهیلات مذکور باعث شد در دورانی که بریتانیا با کمبود درآمد مواجه می‌شد، از حدود ۱۰۰ هزار شغل حمایت به جا آمد و مقداری در حدود ۲.۱ میلیارد پوند برای کشور درآمدزایی از طریق مالیات هم ایجاد شد. این وام‌های بدون ضمانت فقط مختص به واحدهای فعال در خود کشور انگلستان هم نبود. بلکه از کسب و کارهای انگلیسی که در آمریکا مشغول بودند نیز حمایت شد و آنان نیز از رشد خوبی بهره‌مند شدند.

یکی دیگر از جنبه‌های بسیار خوب این طرح حمایت ویژه از مشاغل محلی بود. در واقع اولویت اعطای وام‌ها کسب و کارهای بومی بودند که این حرکت باعث شد تمرکز اعطای وام از روی لندن برداشته شود و میان شهرهای مختلف این کشور پخش گردد و با توجه به آمار بیشترین میزان وام اصلاً در پایتخت اعطا نشد و در بخش شرقی کشور اتفاق افتاد.

همچنان به طور کل در مسیر پیش روی بریتانیا، اعطای وام به کسب و کارهای کوچک در حال بیشتر شدن است که در وهله بعد، این عمل موجب افزایش میزان نقدینگی بیزنس‌ها و توانایی بیشترشان در بازپرداخت بدهی‌های آنان می‌شود. رقم این وام‌ها در سال گذشته از فاصله آپریل تا دسامبر در طرح اول چهل و سه و نیم میلیارد پوند و در طرح دوم حدود بیست میلیارد پوند بود که رقم بسیار بالایی به شمار می‌رود. برخی از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که شاید این کسب و کارها در بازپرداخت خود موفق نباشند اما بسیاری دیگر از کارشناسان اقتصادی مطمئن هستند که این کسب و کارها قادرند تا ظرف یک سال وام‌های خود را تسویه کنند و حتی مجدداً برای درخواست این وام‌ها اقدام نمایند و به نحوی به توسعه در کسب و کار خود برسند.

علاوه بر این این وام‌ها باعث شد که حدود ۱۴۰ هزار شغل جدید نیز ایجاد شود و هر یک میلیون یورو تسهیلاتی که توسط دولت پرداخت شده، عملاً به اندازه دو و نیم برابر خود در تولید ناخالص داخلی سهم داشته و حدود ۷۰۰ هزار یورو درآمد مالیاتی ایجاد کرده است. همانطور که گفته شد این تسهیلات حتی باعث شد که حدود ۹۰ درصد از کسب و کارها پویا‌تر شوند و از نوآوری‌های آنلاین و سیستم‌های به‌روز فروش استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه در دوران کرونا استراتژی بچینیم؟

هم‌رسانی
  • اشتراک گذاری در Facebbok
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در Telegram
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
دیدگاه ها