چگونه با کار تیمی موجب شکوفایی خود شویم؟

اگر تیم را تغییر ندهید، تیم شما را تغییر می‌دهد

کار تیمی با خشکی و عدم انعطاف مخلوط نمی‌شود، اگر می‌خواهید به راحتی با دیگران کار کنید و یک بازیکن تیمی خوب باشید‌، باید خودتان را با تیم‌تان هماهنگ کنید‌. رزابت ماس کانتر، استاد دانشکده تجارت دانشگاه ‌‌هاروارد‌، می‌‌گوید: افرادی که موفق و شکوفا می‌شوند‌، می‌توانند رهبر تغییرات شوند‌. آن‌ها فعالیت‌‌های خود و دیگران را در مسیر‌‌های جدید به کار می‌اندازند‌، تا به دستاورد‌های بزرگ برسند.

 کار تیمی با خشکی و عدم انعطاف مخلوط نمی‌شود 

 بازیکنان تیم، که از خود انعطاف‌پذیری نشان می‌دهند، خصوصیات ویژه ای دارند....

 

  1. آموزش‌پذیرند

دیانا نیاد می‌گوید: دوست دارم در هر کاری حضور داشته باشم؛ تا زمانی که تجربه جدید مرا به سطح بالاتر و جدیدتری می‌رساند‌، درد‌ها و ناراحتی‌‌های موقتی برایم مفهومی‌ندارند‌. من به ناشناخته‌‌ها علاقه دارم‌، و تنها راه رسیدن به ناشناخته‌‌ها‌، درهم شکستن مرز‌هاست‌. افراد انعطاف‌پذیر همیشه بیشترین اولویت را به قدم برداشتن در عرصه‌‌های جدید می‌دهند. آن‌ها بسیار آموزش پذیرند‌.

به کوئینسی جونز نگاه کنید‌، شخصی را می‌بینید که همیشه در حال آموختن است‌. اگر شخصی سخت کار کند و در زمینه‌ای مهارت پیدا کند‌، می‌تواند این توانایی خود (که نوعی توسعه فردی است) را به تلاش‌های بعدی منتقل کند‌. این روش‌، برای کسانی که آموزش پذیرند‌، کاربرد دارد‌. از طرف دیگر‌، افراد آموزش‌ناپذیر با تغییرات‌، به دشواری روبرو می‌شوند‌، زیرا انعطاف‌پذیر نیستند.

(سن یک فرد را می‌توان با توجه به میزان دردی که از برخورد با یک ایده جدید حس می‌کند‌، تعیین نمود. کوئینسی جونز )

  1. از نظر احساسی امنیت دارند

ویژگی دیگر افراد انعطاف‌پذیر، امنیت است‌. افرادی که از نظر احساسی دارای امنیت نیستند‌، هر موضوعی را به صورت یک چالش یا تهدید می‌بینند‌. آن‌‌ها آمدن شخص جدیدِ با استعداد را به تیم، با سوء ظن می‌نگرند و آن را تهدیدی برای عنوان یا موقعیت خود‌، یا تغییری در روش انجام کار‌ها می‌دانند‌. اما افراد دارای امنیت بخاطر تغییرات عصبی نمی‌شوند‌. آن‌‌ها وضعیت جدید یا تغییرات را ارزیابی کرده و مسئولیت خود را در قبال آن تعیین می‌کنند.

 

  1. خلاق هستند

یکی دیگر از ویژگی‌‌های افراد انعطاف‌پذیر خلاقیت است. در شرایط دشوار آن‌‌ها همیشه، راه‌حل مشکل را پیدا می‌کنند. جونز خاطرنشان می‌کند: جمله‌ای وجود دارد که می‌گوید: "می‌توان سن افراد را با توجه به میزان دردی که از برخورد با یک ایده جدید حس می‌کنند‌، تعیین نمود". اگر دقت کنید می‌توانید درد را ببینید. این افراد، سرشان را در میان دستشان می‌گیرند‌ و فکر کردن به انجام کاری متفاوت‌، آزارشان می‌دهد‌. افرادی که واکنش آن‌ها ترس نباشد، افراد خلاقی هستند‌. آن‌ها می‌گویند باید آزمایش کنیم یا باید این کار را انجام بدهیم حتی اگر موفق نشویم. 

  1. ذهن خدمت‌گزار دارند

احتمال اینکه افرادی که فقط به فکر خودشان هستند‌، تغییراتی در تیم ایجاد کنند، بسیار کم است‌. برخلاف آن‌هایی که به فکر خدمت به دیگران هستند‌. رئیس و استاد دانشگاه هوراس مان، می‌گوید: اگر برای دیگران کاری نکنیم‌، برای خودمان هیچ کاری نخواهیم کرد. اگر هدف شما خدمت به تیم است‌، هماهنگ شدن برای انجام این هدف دشوار نیست.

 

  • بیاندیشید

هنگامی‌که موضوع انعطاف‌پذیری مطرح می‌شود‌، چگونه اید؟ اگر بهبودِ تیم، نیازمند تغییر در روشی باشد، که کار‌ها را انجام می‌دهید‌، برخورد شما چگونه است‌؟ آیا حمایت می‌کنید‌، یا ترجیح می‌دهید کار‌ها را به روش و شیوه سابق انجام دهید‌؟ اگر در زمینه کاری شما فردِ با استعداد‌تری به تیم ملحق شود‌، آیا قبول می‌کنید که نقش متفاوتی به عهده بگیرید‌؟ اگر یک بازیکن کلیدی در عرصه دیگری داشته باشید‌، آیا راضی می‌شوید که جایگاه آن‌ها را تغییر دهید تا کمکی کرده باشید؟

اولین اصل "بازیکن تیم" بودن، به معنی که با رضایت کامل، خود را با تیم هماهنگ کند، نه اینکه انتظار داشته باشید تا با شما هماهنگ شود!

  • اجرا کنید

برای اینکه انعظافپذیرتر باشید...

آموختن را به عادت تبدیل کنید: به مدت چند سال همیشه یک کارت کوچک در جیب داشته باشید. اگر روزانه مطلب تاز‌ه ای یاد می‌گیرید، بر روی کارت یادداشت کنید. در پایان آن روز، سعی کنید آن را با دوست یا همکارتان سهیم شوید و سپس کارت را برای استفاده‌‌های بعدی بایگانی کنید. این کار سبب می‌شود که همیشه در جست و جوی نکت‌ه‌هایی برای آموختن باشید. یک هفته این کار را انجام دهید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد.

نقش خود را مجددا ارزیابی کنید: مقداری از وقت‌تان را به بررسی نقش کنونی‌ خودتان در تیم منابع انسانی، اختصاص دهید. سپس برای پیدا کردن نقش‌‌های دیگر، برای ایفا کردن تلاش کنید، به نحوی که بتوانید بهتر از نقش فعلی‌تان‌، آن را انجام دهید. ممکن است این روش شما را به تغییر جایگاهتان مجبور کند‌، اما اگر اینطور هم نباشد‌، این تمرین برای انعطاف‌پذیری‌تان عالی است.

خارج از محدوده رایج فکر کنید: اجازه دهید توضیح دهم، بسیاری از مردم به دلیل عدم انعطاف در مسیر اشتباه قرار می‌گیرند‌. اگر می‌بینید که در حال افتادن در این مسیر هستید، بر روی کارتی این عبارت را بنویسید و در جایی قرار دهید که بتوانید هر روز آن را ببینید "موضوع انجام نشدن این کار نیست، بلکه چگونگی انجام آن است". هر زمان با چالشی رو‌به‌رو می‌شوید، در جست و جوی راه حل‌هایی غیر مرسوم برآیید. اگر به انجام این کار عادت کنید، از میزان خلاقیت‌تان شگفت‌زده می‌شوید.

 

داستان آموزشی:
یکی از بزرگترین فرماند‌هان نظامی‌تاریخ، ناپلئون بناپارت بود. او در سن بیست و شش سالگی یک ژنرال تمام عیار بود؛ او از استراتژی زیرکانه، شجاعت، زرنگی و سرعت برق‌آسا در پشروی در بسیاری از نبرد‌های فاتحان‌هاش بهره گرفت. دوک ولینگتون، یکی از دشمنان سرسخت ناپلئون گفته است: به نظر من حضور ناپلئون در میدان نبرد، معادل چهل هزار سرباز بود.
ناپلئون خطاب به یکی از دشمنانی که شکست داده بود گفت: اشتباهی که همیشه مرتکب می‌شوید این است که پیش از آغاز جنگ نقشه‌‌های خود را طرح می‌کنید، در حالی که هنوز چیزی در مورد حرکات و نقشه‌‌های دشمن نمی‌دانید. ناپلئون در حریف شکست خورده‌ی خود ضعفی را می‌دید، که خودش آن را نداشت، عدم انعظاف پذیری. اگر مایل به تغییر هستید و برای تیم خود انعطاف‌پذیر هستید، همیشه شانس برنده شدن را دارید. 

 گردآوری: امیرحسین ابری نیا

 

هم‌رسانی
  • اشتراک گذاری در Facebbok
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در Telegram
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
دیدگاه ها