دوره DBA چیست؟

راهنمای جامع دوره DBA از منظر موسسه بهار

براساس تعارف جدید، مفهوم مدیریت پدیده‌ای در حال تغییر و رو به تجدد است. مدیریت مسیر پیشرفت خود را از فرم کلاسیک به سمت و سوی نئو‌کلاسیک و علمی ادامه داده و در حال حاضر به رهبری عملگرا و هدف محور تبدیل گشته است. بر همین اساس مدیریت نوین علمی جدید، مبتنی بر فناوری و تکنولوژی بنا می‌شود. به بیان دیگر امروزه تحولات وسیع در زمینه فناوری، ارتباطات و رسانه‌ها، فضای کسب و کار را تحت تأثیر قرار داده و شیوه‌های مدیریتی این عرصه را متحول کرده است. عوامل محیطی دیگر مانند جهانی سازی اقتصاد و برداشته شدن مرز‌ها در دنیای تجارت و کسب و کار، آشفتگی‌ها و نزاع‌های سیاسی و تاثیر آن‌ها بر دنیای اقتصاد و افزایش دانش و قدرت مشتریان نیز بر لزوم توسعه و بهبود سطح دانش مدیران و صاحبان شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و کوچک در راستای ارتقا و هدایت هرچه بهتر کسب و کار آن‌ها افزوده است. همین نیاز مبرم، مراکز علمی معتبر جهان را بر آن داشت تا برگزاری دوره‌های مدیریتی حرفه‌ای و علمی پیشرفته را در برنامه‌ی کار خود قرار دهند. فواید و تاثیر این دوره‌ها و نتایج مثبت‌شان در کسب و کارها، رواج روز افزون‌شان را در پی داشته و به جهانی شدن آن‌ها کمک کرده است. DBA و DBA POST از این دوره‌های پیشرفته، حرفه‌ای و معتبر جهانی هستند.

 

دوره DBA چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

DBA در واقع مخفف عنوان Doctorate of Business Administration است. این عبارت که به فارسی «دکترای مدیریت حرفه ای کسب و کار» ترجمه می‌شود، یکی از بالاترین دوره‌های آموزشی مدیریت است. DBA که نوعی دوره‌ی مدیریت اجرایی در سطح عالی محسوب می‌شود، ویژه‌ی مدیران سازمان‌ها در نظر گرفته شده است. هدف از برگزاری دوره‌ DBA تربیت مدیرانی با توانایی تحقیق و پژوهش است. در درجه‌ی بعدی، آموزش نحوه اجرایی کردن پژوهش‌های صورت گرفته در زمینه‌ی مدیریت کسب و کار و تجارت است. مدیران تحت آموزش‌های DBA فرا می‌گیرند که چگونه از همه‌ی این پژوهش‌ها و اجرایی کردن آن‌ها در راستای مرتفع ساختن مشکلات سازمان تحت مدیریت خود، گذر موفقیت آمیز از موانع پیش رو و ارتقا و پیشرفت مجموعه استفاده نمایند. بنابراین در دوره‌های DBA مدیران حرفه‌ای‌ترین سطح مدیریت را علمی و آکادمیک می‌آموزند. برهمین اساس مدیران با گذراندن این دوره‌ حرفه‌ای ارتقاء روش‌های سنتی اداره‌ کسب و کار خود را به راهکارهای مدیریتی مدرن فرا می‌گیرند و اموزش می‌بینند تا با روش‌های پیشرفته سازمان خود را رهبری و هدایت نمایند. این دوره ابزار‌های مدرن و علمی‌تری را برای بهترین مواجهه با شرایط مختلف سازمان در اختیار مدیران قرار می‌دهد و توانایی‌های سنتی مدیران را با دانش و آگاهی روز ترکیب کرده و به آن‌ها قدرت عملکرد به روز و تخصصی را در زمینه‌های بازاریابی، تأمین منابع، تولید، عرضه محصولات و خدمات مالی می‌دهد. مدیران آموزش دیده در دوره‌های DBA قادرند در حوزه‌های فناوری اطلاعات و منابع انسانی بهترین برنامه ریزی و ایده‌پردازی مورد نیاز سازمان را ارائه دهند.

 

محتوای درسی دوره  DBA

بدیهی است که در دوره‌های DBA مسائل مربوط به رهبری، مدیریت در ابعاد کلان و برنامه ریزی برای آینده سازمان مورد بررسی و بحث قرار می‌گیرد. اما هر یک از این سرفصل‌ها دقیقا به چه معنی هستند؟

- رهبری سازمانی

آموزش‌ها در این فصل از دوره DBA با محوریت چهار اصل مهم مدیریتی ارائه می‌شود.

۱-رهبری موثر بخش‌ها و گروه‌های مهم سازمان

۲-مدیریت ارتباط بخش‌ها و تیم‌های مختلف سازمان

۳-هدایت موثر سازمان در جوامع اقتصادی، حوزه‌ها کسب و کار و اجتماع

۴- مدیریت و رهبری روابط برون سازمانی با مراکز و سازمان‌های مشابه

موارد دیگری که حول محوریت اصلی این فصل آموزش داده می‌شود شامل توسعه رهبری، ارتقاء فرهنگ سازمانی، اثر گذاری بر اعضای سازمان و توسعه‌ی رهبری در بخش‌ها مختلف می‌گردد.

- تصمیم‌گیری براساس ریسک (مدیریت ریسک)

امروزه فضای حاکم بر جامعه‌ی هدف در کسب کارها تحت تاثیر متغیرهای موثری مانند بازار رقابتی، قوانین اجرایی دولتی و تحولات تکنولوژیک و فناوری، تصمیم‌گیری‌های عملیاتی سازمانی را ریسک‌پذیر و برپایه‌ی داده‌های جزئی و کوتاه‌مدت کرده است. بررسی این متغییرهای سازمانی، روانی و اجتماعی و تاثیر کوتاه مدت و بلند مدت آن‌ها بر پروژه‌های عملیاتی مختلف سازمان و رهبری راهبردی آن از موارد دیگر مورد بررسی در این دوره خواهد بود.

- اخلاق، مسئولیت ها و اثرات اجتماعی

لزوم برقراری و حفظ صداقت و شفافیت در کسب و کار و تاثیر آن بر موفقیت سازمان، هدف اصلی این بخش از دوره DBA است. همچنین دانش پژوهان در این بخش به بررسی نقش ثبات آرمان، قانون، اخلاقیات سازمانی و تعهد کامل به اساس‌نامه‌ی سازمان، در فعالیت‌های مجموعه و نگاه و رای سهام‌داران و همکاران برون‌سازمانی به آن می‌پردازند.

- مدیریت منابع انسانی

رهبری و هدایت سرمایه‌های انسانی سازمان و مدیریت کارمندان به شیوه‌ای موثر و کارآمد از مهم‌ترین وظایف مدیر در هر سازمان و کسب و کاری است. مدیران پس از گذراندن این بخش از DBA قادر خواهند بود تا ضمن بهره مندی از توانایی‌های مفید کارمندان در زمینه‌های استعدادی و تحصیلاتی هریک به کمک روش‌های انگیزشی و راهبردی تیم‌وورک‌ها، بعد مالی منابع انسانی سازمان را به بهترین شکل مدیریت نمایند. مدیریت در زمینه‌ی استخدام نیرو، به شکل نظارت بر به کارگرفتن کارمندان متخصص و کارآمد نیز قسمتی دیگر از آموزه‌های این بخش است.

- ابزارهای تحقیق برای مدیران

مدیران پس از گذراندن دوره‌های DBA قادر خواهند بود با انجام تحقیقات و پژوهش‌های لازم در زمینه‌های مختلف کاری سازمان، بهترین تصمیمات و برنامه‌ریزی ممکن را در راستای ارتقای سطح کیفی و کمی سازمان داشته باشند. اما لازمه‌ی این توانایی شناخت ابزارهای لازم برای انجام تحقیقات و پژو‌هش‌های گفته شده و نحوه‌ی تحلیل و بررسی آن‌ها است. استفاده از این ابزار که در دو طیف کمی (صورت‌ها و شاخص‌های مالی) و تحلیلی (شرایط بازار سرمایه و موقعیت سازمان در آن) هستند نیاز به دانش‌ لازم در زمینه‌های حسابداری و مدیریت پروژه دارد. مدیران در این بخش از آموزش‌های DBA به این دانش دست خواهند یافت.

 

گرایش‌های DBA

دوره های DBA در دو سطح بدون گرایش و دارای گرایش برگزار می شود. در دوره‌های فاقد گرایش یا عمومی هدف تنها ارتقای مهارت‌های پژوهشی مدیران در حوزه‌های عمومی مدیریتی از طریق توسعه‌ی تئوریک آن است. بنابراین پس از گذراندن این نوع دوره‌های DBA توانایی‌های عمومی مدیران جهت رهبری سازمان بدون گرایشی خاص تقویت خواهد شد.

اما گاهی این دوره‌ها با گرایش‌های خاص و مختلف برگزار می‌شود و مدیران دانش‌پژوه با توجه به زمینه‌ی تخصصی خود در یکی از این گرایش‌ها شرکت خواهند کرد. آموزش‌های این دوره‌ها نیز عموما حول محور همان زمینه‌ تخصصی و روش‌های تحقیق و پژوهش در آن خواهد بود. این گرایش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

-         گرایش مدیریت عمومی

-         گرایش بازاریابی و برندینگ

-         مدیریت کسب و کار با گرایش خدمات

-         گرایش استراتژی

-         مدیریت کسب و کار با گرایش رفتار سازمانی

-         مدیریت کسب و کار با گرایش سازمانهای پروژه محور ( مدیریت پروژه )

-         گرایش زنجیره‌ی تامین و عملیات

-         گرایش فناوری اطلاعات IT

-          مدیریت حسابداری و مالی

-         سیاست های سلامت

-         مدیریت کسب و کار با گرایش کارآفرینی

البته بعضی از این گرایش‌ها تنها در دوره‌های خارج از ایران برگزار می‌شود و برخی دیگر در ایران نیز ارائه می‌گردند.  در گرایش‌های مختلف دوره DBA (مثل DBA جنرال ، DBA استراتژی ، DBA برند مارکتینگ ، DBA دارویی ، DBA پروژه و DBA بیمه ) اهداف متفاوتی از قبیل ارائه و بیان استراتژی‌های مناسب در راستای عملکرد موفق‌تر سازمان‌ها، احاطه کامل و شناخت کلی بر پیچیدگی‌های رفتاری، عکس العمل‌ها، شرایط و موقعیت بازار هدف، آشنایی با طرح‌ها و سازمان‌های پروژه محور، احاطه و مدیریت سیستم‌های پیشرفته حوزه‌ فناوری اطلاعات ضمن پشتیبانی، طراحی، پیاده سازی و توسعه برنامه‌های مدیریتی بر پایه آن‌ها، طراحی و تطابق نیازهای بازار هدف و خدمات سازمان، مهارت های مرتبط با مدیریت امور مالی و اتخاذ استراتژی‌ها و روش‌های مفید و مناسب تصمیم گیری در شرایط بحرانی دنبال می‌شود. هریک از این اهداف با توجه به محوریت و رویکرد گرایشی خاص پررنگ‌تر و جدی‌تر از باقی آموزش داده شده و مهارت دانش‌پذیر در آن حوزه تقویت خواهد شد.

 

انواع دوره‌های DBA

دوره‌های DBA به دو صورت تمام وقت یا پاره وقت اجرا می‌شود. که در این بین به دلیل مشغله‌ی کاری دانش پژوهان DBA که معمولا مدیران مشغول در سازمان‌ها و حوزه‌های کسب و کار هستند، دوره‌های پاره وقت مورد استقبال بیشتری واقع شده‌اند. به همین منظور به تازگی شرایط شرکت در دوره‌های نیمه حضوری DBA نیز فراهم شده است. دوره‌های آنلاین DBA نیز از دیگر انواع این سیکل آموزشی است که در آن امکان شرکت دانش‌پژوهان از نقاط مختلف تحت آموزش اساتید برجسته را فراهم می‌کند. این نوع کلاس‌های آموزشی دوره‌ی DBA که محدودیت مکانی و زمانی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد امکان آموزش گروه‌هایی از شهرهای مختلف را تحت نظر اساتیدی برجسته فراهم می‌کند. علاوه‌بر اینکه به مدیران متقاضی شرکت در این دوره امکان تمرکز توامان بر کار و حوزه‌ی تحت مدیریت خود و بهبود و توسعه‌ی دانش و مهارت فردی‌شان را ضمن صرفه‌جویی حداکثری در وقت، فراهم می‌آورد. نا گفته نماند انواع مختلف دوره‌های DBA آموزش‌های مشخص شده در سرفصل‌های استاندارد آن، به روش‌های مختلف ارائه می‌شوند. این روش‌ها عبارتند از:

-         برگزاری دوره با ارائه آموزش‌های ترکیبی در قالب کلاس‌های تئوری بنیادی و آموزه‌های مهارتی

-         برگزاری دوره در قالب کارگاه‌های عملیاتی

-         برقراری ارتباط دانش‌پژوهان با موقعیت‌ها حقیقی و مشکلات موجود در این موقیت‌ها و ارائه‌ی آموزش ضمن مواجه با مشکلات.

در نهایت باید اضافه کرد تمامی این آموزش‌ها در راستای طراحی، اجرا و ارزیابی راه‌حل‌های پژوهشی و تحقیقاتی جهت حل مشکلات ارائه می‌شوند.

 

تفاوت‌های DBA و PHD

با وجود اینکه دوره‌های DBA  و PHD هردو بر پایه‌ی تحقیق و پژوهش برگزار می‌شوند و تحقیق محور هستند اما به طور قطع DBA تفاوت‌های مشخصی با دوره‌های PHD دارد. تفاوت عمده‌ی آن‌ها نیز محوریت موضوعات مورد تحقیق در این دو دوره است. به این ترتیب که در PHD حوزه‌ها و موضوعات تئوریک مورد بررسی و پژوهش قرار می‌گیرند اما در دوره‌ی DBA تمرکز بر موضوعات کاربردی و عملیاتی است. هرچند تلاش می‌شودکه آموزش‌های DBA از منظر علمی و اجرایی هم سطح با PHD ارائه شود. در دوره‌‌ی PHD دانشجو، تمایل به ارتقاء سطح علمی فردی خود در گرایشی از زیرمجموعه‌های زمینه‌ی تحصیلی‌اش دارد. بنابراین تحقیقات به صورت دانشگاهی و بر پایه‌ی پژوهش‌های آزمایشگاهی یا کتابخانه‌ای انجام می‌شود. اما در دوره‌ی DBA دانش‌پژوه به دنبال ارتقاء دانش شخصی خود ضمن آموختن اصول اجرایی آن است. برای دست‌یابی به این هدف تحقیق و پژوهش در این دوره، حول معضلات و عارضه‌های سازمانی و ارائه‌ی رویکرد‌های اجرایی در راستای رفع آن‌ها صورت می‌گیرد. مدیران در این دوره مهارت اجرایی کردن دانش خود را به منظور کارآفرینی و ایجاد نوآوری‌های سازمانی فرا می‌گیرند. همچنین دانش‌پژوهان دوره‌ی DBA عموما مدیران با تجربه در کسب و کارهای گوناگون هستند که قصد ارتقای سطح سازمان و مهارت‌شان را دارند در حالی که دانشجویان دوره‌ی PHD معمولا افرادی فاقد تجربه‌های مدیریتی و به دنبال پیشرفت موقعیت‌های شغلی خود هستند.

 

تفاوت‌های DBA و MBA

در دوره‌ MBA که به مفهوم کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار است، نیز مانند DBA سرفصل‌های مدیریت منابع انسانی ، بازاریابی و فروش ، مدیریت ریسک و بحران ارائه می‌شود. به این ترتیب که مدیران  MBAدر این دوره روش‌های هدایت سازمان  خود در جهت کسب درآمد و حداکثر سود و چگونگی مقابله با چالش‌های روبرو را فرا می‌گیرند. حال اینکه مدیریتDBA  اصول اجرایی آموخته شده در مدیریت MBA را با نگرشی تحلیلی ارائه می‌دهد و با بررسی داده‌ها، ضمن به دست آوردن راه‌کار، چرایی رخ‌داد‌های سازمانی را نیز به دست آورده و رهبری و هدایت مجموعه را بر اساس نتایج کسب شده در پیش می‌گیرد. به بیان بهتر مدیران در MBA به فراگیری روش‌های به اثبات رسیده‌ و موفق مدیریتی روز دنیا می‌پردازند. اما دانش‌پژوهان دوره‌ی DBA به دنبال بهبود و توسعه‌ی نظریه‌ها و روش‌های نوین مدیریتی جهان بر اساس دید و تجربه‌ی خود هستند. به این ترتیب که با پیاده‌سازی و مناسب‌سازی نظریه‌های مدیریتی در موقعیت‌های حقیقی کسب و کار، آن‌ها را مورد بررسی و تحقیق بیشتر قرار می‌دهند. بنابراین DBA در سطحی بالاتر از MBA قرار دارد.

 

مزایای دوره DBA

شاید مهمترین مزیت دوره‌ی DBA برگزاری ساعات این دوره به صورت پاره وقت و نیمه‌حضوری باشد. چرا که دانش‌پژوهان از این طریق می‌توانند در کنار کسب و کار خود روند آموزش و تحقیق در دوره را سپری کنند. از مزایای دیگر دوره می‌توان به این موارد اشاره کرد:

-          گسترش افق دید نسبت به آینده سازمان و کسب و کار

-         کسب آمادگی برای مواجه با مشکلات و معضلات احتمالی پیش رو

-         افزایش سطح دانش و مهارتی در شاخه‌ی مدیریت مالی و درنتیجه اتخاذ تصمیمات مالی شفاف

-         آموزش نحوه‌ی بکارگیری استراتژی‌های بلند مدت و تنظیم برنامه راهبری و عملکردی در راستای توسعه کسب و کار

-         اجرای روش‌های مدیریتی به صورت عملی، کاربردی و عملیاتی

-         اجتناب از بی‌برنامگی و اتخاذ تصمیمات مدیریتی براساس تجربه‌های فردی

مزیت کانونی دیگر این دوره‌ها، ارتباط پویا و موثر دانش‌پذیر با اساتید مجرب حوزه کسب و کار و آموزش بر پایه‌ استانداردهای روز دنیا و کسب موقعیت‌های شغلی در سطوح عالی است.

 

چرا باید مدرک DBA بخوانیم؟

ضرورت برگزاری این دوره را می‌توان در دو طیف فردی و اجتماعی قرار داد. ضرورت‌های فردی شامل رسیدن به پیشرفت‌های شغلی از طریق ارتقاء مهارت‌های مدیریتی در گرایش‌های مختلف است و که منجر به اخذ تصمیم‌های استراتژیک مدیریتی می‌شود. بنابراین از طریق این دوره می‌توان ضمن پیشرفت در جایگاه شغلی به موقعیت‌های شغلی برتر در زمینه‌های مدیریتی خاص دست یافت. اما ضرورت‌های گروهی و اجتماعی برگزاری این دوره نیز شامل بهره‌مندی سازمان‌ها از نیروهای انسانی مدیریتی در سطوح ارشد سازمانی می‌شود. نیاز سازمان‌ها به مدیرانی دارای دانش تخصصی و مهارت کاربردی در کسب و کار و فعالیت در شرایط کنونی اقتصاد و شرایط رقابتی در بازار‌های سرمایه در دنیا بیش از پیش است.

 

این دوره مناسب چه افرادی است؟

این دوره برای تمام افرادی که موفق به اخذ مدرک MBA شده‌‌اند مناسب است. همچنین افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند. البته در این بین پیشنهادهایی به

-         مدیران و کارآفرینان

-         مدیران ارشد و میانی سازمان‌ها و شرکت‌ها

-         کارشناسان ارشد با انگیزه در زمینه کارآفرینی

-         صاحبان موفق کسب و کارها

-         مدرسان مهارت‌های مدیریتی

-         مشاوران حوزه مدیریت

-         علاقمندان به تحقیق و پژوهش در حوزه مدیریت داده می‌شود که گذراندن دوره DBA برای آن‌ها مفید و بجا تشخیص داده می‌شود.

 

بازار کار برای دانش آموختگان دوره DBA

موقعیت‌های شغلی مدیران DBA با توجه به زمینه تخصصی و علاقه شغلی افراد ایجاد می‌شود. اما به طور کلی، در بازار کار فرصت‌های شغلی مانند مدیرعامل یک شرکت، سازمان غیرانتفاعی و موسسات دولتی برای مدیران DBA موجود است. مدیران با مدرک DBA همچنین می‌توانند به تحلیل بنیادی صورت‌های مالی سازمان‌ها پرداخته و به تهیه‌ طرح‌های تحقیقاتی تجاری سازمان‌ها مشغول شوند.

 

اعتبار مدرک DBA در ایران

اخذ مدرک DBA یک گواهینامه اموزشی در سطوح بالای علمی و مدیریتی است. از آنجا که این دوره تنها در موسسات و آموزشگاهای با درجه خاص اجرا و برگزار می‌شود گواهینامه DBA مدرکی معتبر شمرده می‌شود که در مراکز و سازمان‌های دیگر نقاط دنیا نیز قابل قبول و دارای اعتبار است. مدرک دوره‌های DBA که در ایران برگزار می‌شود را وزارت علوم صادر می‌کند و مانند تمام مدارک دیگری که این وزارت‌خانه صادر می‌کند اعتبار بین‌المللی و قابلیت ترجمه رسمی دارد.

 

دوره  POST DBA

دوره دکترای عالی مديريت حرفه اي کسب و کار POST DBA که مخفف عنوان (Doctorate of Business Administration Pragmatist Research Oriented) است، يک سطح بالاتر از دوره DBA قرار دارد. در اين دوره آموزش‌ها و فراگیری دروس با رويکرد‌های عمل گرایانه و فعالیت‌هایی پژوهش محور بصورت اجرایی و کاربردی فراهم می‌گردد. دانش پذیران در این دوره برای مقابله در بازارهای حرفه‌ای رقابتی آماده می‌شود. در POST DBA امکان اجرای پژو‌هش‌های محوری در طرح‌های اجرایی در قالب کارهای گروهی و شرکت در سمینارهای کاربردی مرتبط فراهم شده است. درواقع افراد در دوره Post DBA برای انجام تحقیق و مشاوره در زمینه‌های مختلف کسب و کار آماده می‌شوند و ضمن آشنایی با محتوای عمیق‌‌تری از کسب و کار، بکارگیری روش‌های تحلیلی پیشرفته و فناوری های نوین را فرا می‌گیرند. مدیران Post DBA ضمن توانایی توسعه کسب و کار خود قادرند کسب و کاری نوین را راه‌اندازی کنند. دوره POST DBA برای آموزش‌های نظری، عملی و کاربردی طراحی شده است و دانش‌پژوه را برای انجام تحقیقات پیشرفته کمی و کیفی در حوزه‌ کسب و کار آموزش می‌دهد. همچنین این دوره فضای بین نظریه‌های علمی و عملی در حوزه‌ی مدیریت کسب و کار را پوشش داده و پژوهش‌های تلفیقی ارائه می‌دهد. در دوره POST DBA مباحثی مانند:

-          ساختار طرح کسب وکار

-         تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از آمار

-         مطالعات موردی و قوم‌نگاری

در چارچوب تحقیقات کمی و کیفی مطرح شده و به فارغ‌التحصیلان این توانایی را می‌دهد تا این موارد را در سطوح عالی تجزیه و تحلیل کرده و با کمک نتایج بدست آمده، کسب و کار خود را به بهترین شکل توسعه دهند.

 

ضرورت و اهمیت شرکت در دوره   POST DBA

حقیقت قابل مشاهده در بازار کار این است که مدیران آموزش دیده در دوره های مدیریتی MBA و DBA طی سال‌های اخیر، بیش‌ترین آمار جذب از سوی سازمان‌ها و مراکز نیازمند به نیرو‌های مدیریتی را از آن خود کرده‌اند. چرا که از سوی همگان این افراد کارآمد‌ترین عامل برای رسیدن به موفقیت در فضای پر چالش امروزی کسب و کار محسوب می‌شوند. اما لازمه‌ی جذب شرکت کنندگان در دوره DBA داشتن سابقه اجرايي مناسب ضمن تعامل و مواجه با فضای حقیقی کسب و کار است. مدرک POST DBA به منزله ارتقای توان علمی و تجربی مدیران به صورت اجرایی و تئوریک است. بنابراین مدیران پس از گذراندن این دوره آماده تصدی مشاغل تخصصی و اجرايي ارشد بنگاه هاي بزرگ هستند. دوره Post DBA مدیران ارشد و سطح بالای سازمانی را به عنوان مدیر و رهبری قدرتمند و نوآور معرفی می‌کند. بنابراین دلایل و ضروریات شرکت در این دوره را می‌توان اینگونه خلاصه نمود:

-         برتری در بازار کار

-         تنوع دوره و قابلیت بهره‌مندی از آن در زمینه‌های مختلف کسب و کار

-         امکان استفاده و ثبات در سطوح بالای شغلی

-         توسعه‌ی کسب و  کار در حوزه‌های مختلف

-         تنوع در موقعیت‌های شغلی

بنابراین می‌توان گفت برداشته شدن محدودیت‌های شغلی و توانایی کار در سطوح بالای مدیریتی با گذراندن این دوره به نوعی ضرورت آن برای داشتن فرصت‌های شغلی متنوع و سطح بالا محسوب می‌شود.

 

مخاطبان و افرادی که POST DBA برای آن‌ها مناسب است

بدون شک این دوره در درجه‌ی اول مناسب افراد علاقمند به مباحث مدیریتی در سطوح عالی علمی و پژوهشی است. اما این دوره به افرادی مانند:

-         مدیران و کارآفرینان برجسته کشور

-         مديران ارشد و سازمان‌ها و شرکت‌ها

-         کارشناسان فعال، با انگیزه و کارآفرین این حوزه

-         فارغ التحصيلان مقاطع کارشناسی ارشد مؤسسات آموزش عالي در رشته هاي مختلف

نیز پیشنهاد می‌شود. همچنین مدیران موفقی که تمایل به گسترش و توسعه سازمان خود و یا راه‌اندازی کسب و کاری جدید دارند.

 

هدف از برگزاری دوره‌های POST DBA

دوره های عالی مدیریت حرفه‌ای کسب و کار  Post DBA در دنیا به عنوان دکترای عالی حرفه‌ای مدیریت کسب و کار  شناخته می‌شود که آموزش‌ها در آن به شکل کاملا کاربردی و مهارتی منتقل می‌گردد. به طور عموم دانش پژوهان POST DBA افرادی از بین مدیران عالی سازمان ها و صاحبان کسب و کارها هستند. بنابراین اولین و اصلی‌ترین هدف از برگزاری این دوره پرورش مدیرانی توانمند در طرح‌های اجرایی و فضای رقابتی است. ضمن اینکه می‌توان در این دوره به اهدافی دیگر نظیر آنچه در ادامه خواهد آمد دست یافت:

-         پرورش اساتید برجسته که بتوانند در رشته های مدیریتی مشغول به فعالیت علمی شوند

-         آموزش تنظیم و تلفیق آموخته‌های پیشین و دانش مدیریتی روز و ارائه یک نظام جامع مدیریتی بر پایه توجه به مقتضیات و شرایط محیطی

-         ارتقاء دانش و مهارت‌های اجرایی مدیریتی دانش‌پژوهان

-         ارائه آخرین پژوهش‌ها و تحقیقات روز جهان در حوزه‌های مدیریت و نظریه‌های صادر شده در حیطه کسب و کار و نتایج آن‌ها ضمن ایجاد توانایی سازگارسازی‌شان

-         توانمند سازی مدیران به حل مشکلات و معضلات سازمانی با بهره‌مندی از نظریات و اصول علمی مدیریتی جهان

-         پرورش مدیران با دید آینده نگرانه ضمن استفاده از ابزارهای آینده پژوهی و پیش‌بینی شرایط و موقعیت‌های پیش رو

-         توانایی کسب و استفاده از  اطلاعات تخصصي و به روز شده در زمینه مدیریت نوین سازمانی و کسب و کار

-         توانایی مهارت اجرایی در زمینه‌های مهم و اصلی مدیریتی مانند مدیریت استراتژیک، مدیریت فروش، کارآفرینی و...

-         توانایی راه‌اندازی کسب و کارهای جدید و نو به کمک عمق به وجود آمده در نگرش مدیر و یا توسعه و گسترش کسب و کار

به طور کلی هدف از برگزاری این دوره همگام‌سازی دانش مدیریتی و توانایی‌های اجرایی این حوزه با پیشرفت‌های فناوری و تکنولوژی در دنیا و تغییرات دوره‌ای و انعطاف‌پذیری روزافزون بازارهای هدف است.

 

چه کسانی می‌توانند به دوره POST DBA وارد شوند؟

برای متقاضیان به گذراندن این دوره برخی شروط و ضوابط ثابت تعریف شده است. این شرایط عبارتند از:

-         داشتن مدرک کارشناسي ارشد از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشي معتبر داخل يا خارج از کشورکه مورد تأئيد وزارت علوم باشد و یا ارائه گواهینامه DBA  از موسسات آموزش عالی ازاد معتبر و مورد تایید وزارت علوم

-         داشتن حداقل ۱۰ سال سابقه کار در مقاطع کارشناسی ارشد و یا ۵ سال در مقاطع دکتری

-         موفقيت در آزمون ورودی و مصاحبه حضوری

پس از گذراندن آزمون و مصاحبه‌ی ورودی با توجه به نتایج آن‌ها در صورت لزوم، دانش‌پذیر ملزم به گذراندن برخی دروس پیش نیاز و دوره‌های فشرده زبان است.

 

بازار کار دانش‌آموختگان دوره‌ POST DBA

به دلیل دربرگیری موضوعات متنوع در دوره Post DBA و توانایی دانش آموختگان این دوره به ارائه روش‌ها و تکنیک‌های جدید تخصصی در حوزه های مختلف کسب و کار، موقعیت های شغلی متنوعی برای آن‌ها وجود دارد. برخی از این موارد عبارتند از:

-         مدیر امور مالی

-         استاد دانشگاه

-         مدیر پروژه

-         مدیر ارشد محصولات

-         مدیر اجرایی

-         مدیر بازرگانی

همانطور که مشاهده می‌شود تحصیل کرد‌گان این دوره تماما در مدارج بالا و پست‌های عالی مدیریتی مشغول به کار می‌شوند.

 

مزایای دوره POST DBA

دوره POST DBA در راستای آموزش مدیران ارشد  با توانایی‌های بالای اجرایی برگزار می‌شود و آموزش و ارائه‌ روش‌ها و تکنیک های مدرن مدیریتی را به صورت کاملا علمی مورد بررسی قرار می‌دهد. شرکت در چنین دوره‌ای علاوه بر بهره‌مندی از این آموزش‌ها از مزایایی خاص دیگری نیز برخوردار است که عبارتند از:

-         امکان ترجمه‌ی مدرک POST DBA با مهر وزارت خارجه برای ارسال و ارائه‌ آن به سازمان‌ها و شرکت‌های هم‌زمینه در خارج از کشور در صورت تمایل به مهاجرت.

-         امکان ارزیابی مدارک توسط سازمان WES کانادا.

بنابراین POST DBA ضمن در بر داشتن فرصت‌های شغلی مناسب در داخل کشور، پل مناسبی برای عبور از موانع مهاجرتی و کسب موقعیت‌های مناسب شغلی در خارج از کشور نیز محسوب می‌شود. از دیگر مزایای این دوره می‌توان به محتوا و سرفصل های جامع تهیه شده طبق استانداردهای روز دنیا اشاره کرد.

 

مهارت‌های به دست آمده در POST DBA

فضای کسب و کار در حال تغییر روز به روز و سریع‌تر از حد انتظار است. به عنوان یک مدیر  عالی کسب و کار حرفه ای باید مهارت‌های خود را با همان سرعت به روز کرده و خلاق و نوآور بود. بنابراین داشتن و حفظ مهارت‌های عالی و حرفه‌ای مدیریت عالی کسب و کار دشوار خواهد بود. ضمن اینکه بدون چنین مهارت‌هایی امکان مدیریت سازمان در سطحی حرفه‌ای و عالی وجود ندارد. POST DBA ضمن آموزش این مهارت‌های لازم توانایی ارتقاء و بروز‌سازی آن‌ها را به دانش پذیران می‌آموزد. مهارت‌های لازم جهت مدیریت عالی کسب و کار در دنیای امروز که در این دوره آموزش داده می‌شوند به شرح ذیل است:

-         مدیریت برنامه ریزی و استراتژی کسب و کار

-         مدیریت افراد

-         مدیریت ریسک

-         مدیریت تحلیلی

بنابراین دانش‌ پذیر دوره POST DBA پس از سپری کردن این دوره دارای تمرکز بیشتر در زمینه‌ی برنامه‌ریزی و استراتژی کسب و کار است. توانایی مدیریت تیم‌ووک‌ها و کارگروه‌های متشکل از افراد متخصص و توان‌مند با شخصیت‌ها و ویژگی‌های فردی متفاوت را دارد. همچنین دارای توانایی شناسایی دوره‌های ریسک و تحلیل و اولویت‌بندی برای عبور از آن‌ها ضمن کنترل ضرر و زیان سازمان است. بعلاوه این مدیران می‌توانند به کمک اصول تحلیلی آموزش داده شده به روش‌های نوین، آمار و داده‌ها را بررسی و شرایط و موقعیت‌های پیش روی شرکت را پیش‌بینی نمایند.

 

در پایان، تمام مدیران آموزش دیده در دوره‌های DBA و POST DBA یا علاقمندان به شرکت در این دوره‌ها لازم است بدانند که آموزش‌های این دوره‌های پژوهش محور به تخصص‌هایی پویا ختم شده و به نوعی آموزش کسب علم و دانش در کنار تجربیات است. به این ترتیب مدیران پس از گذراندن این دوره‌ها با تقویت توانایی‌های پژوهشی و تحقیقاتی خود به تخصصی پویا دست می‌یابند و به عنوان مدیری پژوهنده می‌توانند رشد و پیشرفتی هر روزه در این حوزه داشته باشند.

هم‌رسانی
  • اشتراک گذاری در Facebbok
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در Telegram
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
دیدگاه ها